Oberheim niet populair in NL?

Hanz

Anonieme Analogist
Naar aanleiding van de OB-X review in de scan-topic, misschien een hele rare vraag...

...maar klopt het dat Oberheims gewoon nooit zo populair waren in NL?
(niet dat ik begrijp waarom niet, maar da's wat anders).

Ik snap namelijk niet waarom ik nou zelden es Oberheim OB-X(a)'s of OB-8's, Matrix-12's etc. te koop zie via de gebruikelijke kanalen (SF, Marktplaats, Ebay, you know...). Bergen Roland, zat Moogs, regelmatig Sequential & Yamaha, maar Oberheim?

Natuurlijk OB-12's (hoestkuch!), wel es een Matrix-6(R) / 1000 (check), heel soms een XPander (eh... geen check, jammerrrr) maar vergeet 't voor de rest maar...

Kan iemand me uitleggen WAAROM?

Laatst gewijzigd:
Die van mij is niet te koop ( obmx OS 2.0 ) :) Einfach klasse !

Het heeft gewoon niet zo'n nostalgische waarde. En nu ga ik waarschijnlijk even een gevaarlijke uitspraak doen.... de oberheims worden niet echt geassocieerd met een bepaalde klank, zoals de minimoog om zijn bassen en de tb303 om zijn acid-geluid.

Dat ze juist te populair zouden zijn heb ik ook al gedacht.
Maar ja, dan zouden er ook nooit Minimoogs, TR-909's en TB-303's worden verkocht, toch?

@ Banana: da's inderdaad een gevaarlijke uitspraak!
Ik ben zelf namelijk erg verknocht aan dat echte 80's synthpad Oberheim geluid!
(moeilijk te beschrijven, makkelijk te herkennen, denk '99 Luftballons' en 'Jump' enzo...)
Heb daarom ook na lange nachten fantaseren :{ een Matrix-1000 aangeschaft die ik echt :luv:
...en dan hoor je toch regelmatig dat-ie van alle Oberheims (nou ja, met uitzondering van de (Viscount) OB-12) het 'dunst' klinkt! Dat geeft te denken!!!

Natuurlijk OB-12's (hoestkuch!), wel es een Matrix-6(R) / 1000 (check), heel soms een XPander (eh... geen check, jammerrrr) maar vergeet 't voor de rest maar...
Kan iemand me uitleggen WAAROM?

hoofdreden: toendertijd heeft Oberheim altijd veel last gehad van dure dollars en/of goedkope yens waardoor hun produkten altijd peperduur waren op de NL markt. Zeker in vergelijking met het Japanse aanbod. En dus werden ze niet of mondjesmaat geimporteerd en verkocht. En daarom zijn ze nu hier in verhouding ook veel schaarser en meer waard dan in de USA.

bij mij is Oberheim WEL populair...:mega:

ik heb al jaaaaaren een Matrix-6r en doe er absoluut GEEN afstand van...:halleluja

de programmeer-mogelijkheden zijn erg uitgebreid voor een synth van zijn prijsklasse...
je kunt er gewoon heel gekke dingen mee doen....:okdan:

ik heb nooit een Matrix-12 gehoord dus kan ik ook niet oordelen of de '6r/1000' een dun/iel
geluid heeft: voor mij klinkt ie 'vet' (ik haat dat woord eigenlijk) genoeg 8)

alleen jammer dat er geen DETUNE optie is als ie in UNISON-mode staat...:frons:

het ding is ook nog BI-timbraal, dus een combinatie 2 voices voor bass en 4 voor strings is erg
handig...:D

mijn ob-xa staat wel al een hele tijd eenzaam in een hoekje
ik gebruik hem nauwlijks omdat er geen midi op zit
leren spelen kom ik maar niet aan toe
misschien dat ik hem toch een keertje weg ga doen als iemand een goed bod doet
met pijn in mijn hart want het geluid is subliem en niet te imiteren
zulke brede strings als uit een ob-xa haal je uit geen enkele synth
en voor strings heb je niet echt midi nodig

voorlopig staat hij nog niet echt in de weg... hoewel, het is wel een bakbeest :D

Origineel geplaatst door BananaWorld
...de oberheims worden niet echt geassocieerd met een bepaalde klank, zoals de minimoog om zijn bassen en de tb303 om zijn acid-geluid.

Als oberheim fan van het eerste uur wil ik je dan toch maar vriendelijk verzoeken dringend naar wat oberheim's te gaan luisteren.
In nagenoeg elke grote film in de bioscoop hoor ik hem steeds weer opnieuw. Die typische oberheim sound.
Ik koos voor het "supersynth" systeem van Oberheim, namelijk 5x M1000 + 1x M6 die ik in "cascade mode"gebruik.
(daar is de M1000/M6/M6R eigenlijk voor gemaakt, heerlijk!)
Dit betekend :
1000 patches
36 voice over 6 outputs ( die naar hartelust te pannen zijn )
Elke key die je indrukt wordt telkens via of door een volgende toestel (output) gespeeld.
Of allen met dezelfde patch of 6 verschillende patches, polyfoon !
Of ik zet heel de zwik in "units off" mode en dan heb je maar 6 stemmen, maar wel met 36 onafhankelijke oscillatoren.
Do I need to say more?

DIK.

Origineel geplaatst door bounce
mijn ob-xa staat wel al een hele tijd eenzaam in een hoekje
ik gebruik hem nauwlijks omdat er geen midi op zit
leren spelen kom ik maar niet aan toe
misschien dat ik hem toch een keertje weg ga doen als iemand een goed bod doet
met pijn in mijn hart want het geluid is subliem en niet te imiteren
zulke brede strings als uit een ob-xa haal je uit geen enkele synth
en voor strings heb je niet echt midi nodig

voorlopig staat hij nog niet echt in de weg... hoewel, het is wel een bakbeest :D

IS ie niet midi te maken dmv een of andere bak???? Lijkt me de investering wel waard

Ik heb een OB-X en dit was de enige die ik de afgelopen 10 jaar te koop heb zien staan. Op ebay komen ze ook al heel weinig langs (zelfs in USA). Ze klinken inderdaad heel goed (nog beter dan de OB-Xa overigens). Ik denk dat mensen ze gewoon niet gauw wegdoen en ze zullen misschien ook wel zeldzaam zijn.

Een OB-8 Eight Voice kostte nieuw 16.000 gulden. Een Korg Polysix 3295. Geloof me, de Oberheims waren zeer populair, begin 80 'er jaren. Maar de prijs, man, die prijs...

Kwam nog een mooi plaatje tegen... deez' stokouwe thread leek me wel een leuke plek ervoor... ;)
We zien: OB-8, OB-Xa, OB-X, 2-Voice, Xpander, Matrix-12

209305681_528ed75324_o.jpg

(wat betreft m'n vraag: inmiddels is het dus wat jaren later, en is m'n bloedeigen OB-Xa 8-voice met kenton midi nu echt BIJNA uit reparatie bij Boemtsjak ;))

Origineel geplaatst door borchen
bij mij is Oberheim WEL populair...:mega:

ik heb al jaaaaaren een Matrix-6r en doe er absoluut GEEN afstand van...:halleluja

de programmeer-mogelijkheden zijn erg uitgebreid voor een synth van zijn prijsklasse...
je kunt er gewoon heel gekke dingen mee doen....:okdan:

ik heb nooit een Matrix-12 gehoord dus kan ik ook niet oordelen of de '6r/1000' een dun/iel
geluid heeft: voor mij klinkt ie 'vet' (ik haat dat woord eigenlijk) genoeg 8)

alleen jammer dat er geen DETUNE optie is als ie in UNISON-mode staat...:frons:

het ding is ook nog BI-timbraal, dus een combinatie 2 voices voor bass en 4 voor strings is erg
handig...:D

De Matrix-1000 en in mindere mate de Matrix-6 en Matrix-6R zijn van latere datum en hebben dus niet zo veel te lijden gehad vanwege die wisselkoers als de eerdere polyfone bakbeesten. Met name van de Matrix-1000 zijn er meer dan genoeg te vinden, ik geloof dat die tot 1995 ofzo nog geproduceerd is door Gibson en in de tweede productierun (witte voorkant) voor nauwelijks meer nieuw werd verkocht als de tweede handsprijs nu.

Ik geloof dat ze op een gegeven moment door de onderdelen heen waren voor de Matrix-1000's en dat ze toen nog eens geprobeerd hebben een nieuwe te laten maken door Don Buchla, wat op zich uiteindelijk een goede synth was geworden maar die nooit echt aangeslagen is (daar zijn nog hele verhalen over te vinden, interessant leesvoer!).

Ik vind het nog steeds apart dat een OB-8 zo anders (beter) klinkt dan een Prophet 5, ondanks het feit dat beide gebruik maken van dezelfde cem oscillatoren en filters.
Misschien dat het ontbreken van een display op de Oberheims (OB-8 / OBXa) toen al out-of-date was ?

99 luftballons inderdaad..

En natuurlijk de bas uit Pump up the jam van Technotronic is ook typisch Oberheim..

ik heb oberheim juist om zijn geluid altijd gewaardeerd. een lekker ronkend filter!
altijd herkenbaar op platen
heb er ook diversen gehad alleen heb ik nu de ob8 nog maar.(toen gekocht voor 1200 gulden een demo model die door de dx7 niemand meer wilde hebben)
die 4 voice die ik had was opgeblazen met eenverkeerde voedingsspanning en is naar een knutselaar gegaan, de x pander vond ik wel een beetje een dood geluid hebben vergeleke met de ob 8 dus die heeft ook het veld geruimd.
reparatie,s waren (zijn) ook altijd peperduur trouwens

Origineel geplaatst door wouw
Ik vind het nog steeds apart dat een OB-8 zo anders (beter) klinkt dan een Prophet 5, ondanks het feit dat beide gebruik maken van dezelfde cem oscillatoren en filters.
Misschien dat het ontbreken van een display op de Oberheims (OB-8 / OBXa) toen al out-of-date was ?
er schijnt een fout gemaakt te zijn in het ontwerp van het filter of de oscilator, maar dat vond men toen zo goed klinken dat ze het maar zo gelaten hebben

Origineel geplaatst door Bass
99 luftballons inderdaad..

En natuurlijk de bas uit Pump up the jam van Technotronic is ook typisch Oberheim..

En ik maar denken dat het gewoon uit een simpele DX of TX kwam.....

Back