Korg Volca Reparatie (stroominvoer)

Talames

Stamgast
Mijn Korg Volca Bass heeft zojuist besloten geen stroom meer te aanvaarden via een stroomadapter. Met een onheilspellend klik is hij uitgevallen en nu wilt hij alleen nog reageren als ik hem vol steek met AAs. Iemand ervaring met het vervangen van de stroominvoer in een Korg Volca?

Kan ook je power adapter zijn. Heb je een andere Volca om die te checken? Of een andere (zelfde) adapter?

Je kan je Volca open maken om te kijken of je iets ziet dat los zit of slecht contact maakt.

Kan zijn dat binnenin de soldeer punten zijn losgekomen. Uiteindelijk vind ik het allemaal maar brol tegenwoordig. Ik zelf heb ook een paar volca's en Boutique's en ik weet zeker dat deze dingen zeker geen 10 jaar zullen meegaan. Allemaal wel goed gevonden die smd dingen, maar uiteindelijk veel minder duurzaam. Wat zou je willen als er minder dan een tiende ml. aan soldeersel is voor een aansluiting. Na enkele keren een kabeltje versteken komen die soldeer punten gewoon los.

Waar woon je? Probleem is binnen 5 minuten te vinden, en wellicht ook op te lossen binnen 10, waarnaar weer dicht binnen de 15 minuten.

Idd, er zijn genoeg reparateurs hier die je kunnen/willen helpen. Moet je alleen even aangeven waar je woont.

mss draadbreuk vd adapter...

Allereerst bedankt voor de vele snelle reacties.

Het licht niet aan de power adapter: Ik heb een officiële Korg power adapter die mijn Volca Keys wel nog laat oplichten en mijn Volca Bass niet. (Dat gezegd zijnde vermoed ik wel dat het probleem ontstaan is door het gebruiken van een iets te nauwe adapter: een soort namaak-korg adapter van enkele euro's om op een echte 'standaard-adapter' te zetten, die had al langer een slecht contact dat uitviel bij enige trilling of aanraking).

Het geld is natuurlijk een andere heikel punt. Ik kan er inderdaad niet van verschieten dat mijn analoge synths niet zo lang meegaan als ze 10% van de gemiddelde marktprijs kosten, allemaal tweedehands zijn en ik zelfs dan nog probeer te besparen op de stroomtoevoer (hoewel ik die echte korg-adapters wel een beetje overdreven geldklopperij vind; voor die prijs koop ik oplaadbare batterijen en werk ik met een paar stroomkabels minder, iemand dat geprobeerd?).

Maar is er bij de boutiques van Roland dan ook zo bespaard op kwalitatieve bouw om de prijs te drukken? Laat dat nu net iets zijn wat vanboven op mijn lijstje stond. =(

De Synth staat momenteel in de buurt van Mechelen (België). Reparateurs in de buurt mogen me altijd contacteren!

Persoonlijk vind ik de bouw/feel van mijn Roland A-01 erg boven verwachting, maar de mini USB input voor de power is denk ik het zwakste onderdeel van het apparaat en had wat mij betreft beter anders gedaan mogen worden. Ik ga er ook vanuit dat die geen lang leven heeft.

3TZ9K

of link: https://imgur.com/a/3TZ9K

Ik heb de volta open gekregen. Helaas heeft het me niet veel wijzer gemaakt, dat wat vermoedelijk kapot is (power input) is gewoon een zwart doosje waarbinnen waarschijnlijk een draadje verdraaid is. De vraag is nu: Kan ik dat zwarte doosje er gewoon uit trekken? Het geeft niet echt heel veel mee en ik vrees dat een te veel aan kracht het ook geen goed doet. Ik plan het dan te vervangen met zoiets. Tenzij jullie me iets anders kunnen aanraden. Is er bijvoorbeeld een optie om het te vervangen met een gewone standaard invoer zodat ik het in een daisy chain met "normale adapters" kan steken met mijn andere volcas?

En nu we dan toch bezig zijn; Mijn input sync-jack van mijn volca Bass is ook zeer beperkt werkend en slaagt voor elke stap die het wel hoort dubbel zo veel stappen over. Kan ik dat 'zwarte doosje' van die input-jack ook gewoon er uit trekken en vervangen met een nieuwe?

Ik zou niet zomaar dingen van de printplaat aftrekken, dat wil je los-solderen. Het beste zoek je iemand die zoiets kan repareren omdat 'ie er de spullen voor heeft staan.
Hetzelfde geldt voor je jack-connector, niet aan lopen trekken daar maak je het alleen maar erger mee. Mocht je Rotterdam niet te ver vinden moet je me maar een bericht sturen.

Zit in Dordrecht en kan er ook naar kijken, maar misschien is er iemand meer in de buurt.

Back