Arpeggio's inspelen

MrBoembas

Stamgast
Ik worstel al een tijd met het inspelen van deze arpeggio's over de akkoorden : Bbm, Bb (die ik dan inspeel in C Majeur) en dan met de akkoorden weer pak op Bbm en Bb Majeur

Het gaat om het begin van het nummer die
(Ze beginnen al direct onder de strings)

Synth bells arpeggio's
(
Dus niet de Mute gitaar ;-))

Hoor het originele nummer Baraka (Johan van den Eede) :

https://vocaroo.com/i/s1GHOVJyyE2D

Hoe kan ik deze het beste inspelen ? Heeft er iemand een idee ?

Ik hoor :Tum-tri-ri-die, Tum-tri-ri-die, (4 maten) maar als ik hem heb ingespeeld en hem versnel klinkt die totaal anders dan dit origineel. ;{=(

Hopelijk kan iemand helpen ?

Hm, probeer 'ns:

Bb -- (F) -- Bb -- C -- Bb -- F

Die eerste lage F zit er niet echt in, denk ik, maar op deze manier krijg je in ieder geval het ritme van de Bb's en de C wel juist als alle noten met dezelfde tijdswaarde worden afgespeeld. De F kun je dan eventueel vervangen door een rust.

Edit: Wacht even, je speelt ze in in C en triggert ze dan in Bm, juist? Dan moet je C -- (G) -- C -- D -- C -- G inspelen, denk ik.

Laatst gewijzigd:
Hm, probeer 'ns:

Bb -- (F) -- Bb -- C -- Bb -- F

Die eerste lage F zit er niet echt in, denk ik, maar op deze manier krijg je in ieder geval het ritme van de Bb's en de C wel juist als alle noten met dezelfde tijdswaarde worden afgespeeld. De F kun je dan eventueel vervangen door een rust.

Edit: Wacht even, je speelt ze in in C en triggert ze dan in Bm, juist? Dan moet je C -- (G) -- C -- D -- C -- G inspelen, denk ik.

Klopt ik speel hem in in Cmaj en dan transpose naar Bb en dan speel ik de akkoorden Bb Majeur - Bb Mineur 7 - Bb Mineur - Bb Majeur
Dan moet die als een Multipad mee lopen over mijn akkoorden heen.

Het vreemde is hoe meer ik er naar luister dan hoor ik die hele (G) noot niet meer ;{ ook niet op het einde terwijl ik speelde eerst idd C-G-C-D-C-G op het ritme Tu-ru-die Tu-ru-die Tu-ru-die. Ik hoor nu C-C-D-C en dan klopt die helemaal niet meer !!!

En er zit ook een soort Orgel geluid door heen met een zelfde loopje alleen ook met Delay effecten daarom is het lijkt wel heel moeilijk te volgen :erm:

Nou, om eerlijk te zijn, ik hoor die G's ook niet echt in het origineel. :) De eerste is volgens mij eerder een rust, de tweede (aan het einde) gaat misschien wat verloren tussen de andere instrumenten. Ik heb ze alleen toegevoegd omdat de G een logische keuze is om de twee pauzes in de arpeggio op te vullen (na de eerste noot en op het einde).

Arpeggiators en sequencers spelen in de regel machinaal, met voor iedere stap dezelfde duur. Wil je een pauze, dan moet je de betreffende stap opvullen met een stilte (een rust), of met een lage 'pedaalnoot' die niet zo opvalt.

Als ik je probleem goed begrijp, laat je bij het inspelen een pauze door gewoon even te wachten. Maar je sequencer wil voor ieder stapje expliciet vernemen wat-ie moet doen. Wanneer jij even wacht, wacht hij óók geduldig tot je de volgende stap invoert. Het enige wat hij dus oppikt, zijn de vier noten C-C-D-C, en die worden vervolgens machinaal achter elkaar afgespeeld als vier stapjes.

Kortom, je moet in stap twee en stap zes iets invoeren om die twee pauzes op te vullen. Als die G te veel opvalt (en het resultaat dus niet genoeg op het origineel lijkt), kun je in plaats daarvan een rust invoeren -- maar dan moet je even uitzoeken hoe je dat in jouw sequencer doet.

Code:
stap 1 2 3 4 5 6
     [B]C-G-C-D-C-G[/B]
of, met rusten i.p.v. G's:
     [B]C-.-C-D-C-.[/B]

Thanks Robrecht,

Ik dacht al "Ben ik nou gek" ik hoor de hele tijd de C.CD-C (in C toonsoort)
en ik hoor totaal geen G ;-).

Ik maak er toch een multipad van aangezien ik hem ook wil gebruiken op mijn Tyros keyboard samen met de Synthesizer.
Vandaar dat alles in C moet worden ingespeeld anders gaat de Tyros valse noten spelen :p

Ik ga er mee aan de slag !

Dit is de notatie (Bb en C).
Bekijk bijlage 120255
Als je een toon hoger transponeert, C en D inderdaad.

Jouw kick staat, om te beginnen, gesyncopeerd t.o.v. jouw akkoorden (achtste na de tel, ervan uitgaande dat de akkoorden op de tel staan), terwijl in het origineel, in het begin zowiezo, de kick gewoon op de tel staat, eerst alleen op de tweede en later op elke tel.

Daardoor al zullen de arpeggios raar/anders klinken t.o.v. het origineel.
Ik kon moeilijk jouw kick wegdenken om te kunnen horen of de arpeggios verder wel kloppen, maar hiermee moet je er uit kunnen komen.

Succes. :)

Attachments

• Arpeggio.jpg
    Arpeggio.jpg
    48 KB · Bekeken: 190
Laatst gewijzigd:
Dank Jompo !!!

De kick drum stond ook verkeerd, hij was de enige drum die er een beetje in de buurt kwam bij het origineel de (Modern Jazz Drum). ;-)

Dus als ik het goed begrijp moet die arpeggio zo gaan ?

https://vocaroo.com/i/s1FgnIgrE6XF

Nu nog even de juiste sound en effecten erop zetten dan kom ik wel aardig in de richting ???

Grtz, Daniel.

Je hebt 'm bijna.

Als je werkt met een sequencer kun je als volgt checken/inprogrammeren:
Uitgaande van een resolutie van 96 clocks/steps per quarter note, moet de eerste Bb op 00, de tweede Bb op positie 33, de C op 48 en de volgende Bb op 66.

Dus; Bb(00) - Bb(33) - C(48 ) - Bb(66) - etc.
Als de sequencer een resolutie heeft vann192 cpqn, dan wordt het; 00(Bb) - 66(Bb) -96(C) - 132(Bb) - etc.

Moet trouwens die arpeggio niet een oktaaf hoger?

Ik maak hem eerst op de Yamaha Tyros, dus gewoon in Multipad in programmeren en de drums gewoon als Style programmeren. (Dat is de basis) en later speel ik hem met de Synthesizer in voor de juiste sound te krijgen.

Ik weet dat ik de waardes ook in de Tyros per noot kunnen worden ingesteld
(Dat je de Tyros tot sequencer kan gebruiken)

En ik heb de arpeggio's een octaaf hoger gezet en dan klinkt het zo :

https://vocaroo.com/i/s1Ekk8qJ7WIO

De basis :D

Akkoorden schema is Denk ik :

Bb Bbm Bbm7 Bb

Bb Bbm Eb Bb
Bb Bbm Eb Bb
Ab Eb Bb
Fis Ab Cis

Cis (Db) Cis7 (Db7) Fis (Gb) Ebm (Dism) Ab (Gis) Cis (Db)
Fis (Gb) Cis (Db) Fis (Gb) Cis (Db)
Cis(Db) Cis7 (Db7) Fis (Gb) Ab7 (Gis7)
Cis (Db) Cis7 (Db7) Fis (Gb) Ebm (Dism) Ab (Gis) Cis (Db)
Fis (Gb) Cis (Db) Fis (Gb) Cis (Db)
Cis (Db) Cis7 (Db7) Fis (Gb) Ab7 (Gis7) Cis (Db)

Je hebt 'm bijna.

Als je werkt met een sequencer kun je als volgt checken/inprogrammeren:
Uitgaande van een resolutie van 96 clocks/steps per quarter note, moet de eerste Bb op 00, de tweede Bb op positie 33, de C op 48 en de volgende Bb op 66.

Dus; Bb(00) - Bb(33) - C(48 ) - Bb(66) - etc.
Als de sequencer een resolutie heeft vann192 cpqn, dan wordt het; 00(Bb) - 66(Bb) -96(C) - 132(Bb) - etc.

Moet trouwens die arpeggio niet een oktaaf hoger?

Ik wilde toch nog even op Jompo ingaan.

Ik gebruik hoofdzakelijk de Yamaha Tyros als Sequencer :
In Song Creator krijg je het volgende menu :
Rec Mode, Channel, Chord, 1-16 (tracks), SYS/EX en Lyrics.
Druk ik op Channel krijg ik het volgende menu :
Quantize, Delete, Mix, Channel Transpose, Setup

Dan kies ik voor Quantize (Lijkt mij heel logisch qua waarde toch ? )
dan zie onder in
Channel 1 t/m 16, Size, Strength 100 %
Dan wil ik de waarde invoeren dus dat moet dan bij Size ?
Maar dan zie je alleen maar noot tekens en geen waarde :frons:

Hoe krijg je dan de waarde exact ??? (00) (33) etc... Alleen bij Chord staat er onder
2PPQ
001: 1: 0000 Style
001: 1: 0000 Sect M A Main A :4
001: 1: 0000 Chord C Cancel
001: 1: 0000 Temp 148
003: 1: 0000 End

Bar : 001
Beat: 1
Clock : 0000
Data Entry
Cut, Copy, Paste, Ins, Delete and Cancel
Expand, Step Rec, Filter, Save.

Waar staat eigenlijk de waarde zoals jij omschrijft om in te voeren ? Onder welke Categorie moet ik zoeken ?

En aangezien een Arpeggio dan valt onder Multi Pad : Wordt het helemaal een ander verhaal daar staat : Recording met 4 banken.

Vervolgens pak ik Bank 1
Repeat Pad 1 t/m 4 op On
Chord Match Pad 1 t/m 4 Off.
Lijkt mij dat hij de hele tijd dezelfde noten moet spelen.

Edit : 1920PPQ : Ch 1 : Step REC : Filter : Save : Multi Select.
En dan weer Bar Beat Clock enz enz enz...

Maar hier ook weer hetzelfde verhaal geen : Invoering zoals jij zegt.

Nu is het wel dat de Tyros is gebaseerd op de Motif.

Zie ik iets over het hoofd ???

En als je hem als Midifile heb opgenomen en je gaat in de bank kijken staat er :

1920PPQ . 000 : 3 : Prog : 89
001 : 1 : 0000 : Note : C1 82 : 0000 : 0020

Laatst gewijzigd:
Ik wilde toch nog even op Jompo ingaan.

In Song Creator krijg je het volgende menu :
Rec Mode, Channel, Chord, 1-16 (tracks), SYS/EX en Lyrics.
Druk ik op Channel krijg ik het volgende menu :
Quantize, Delete, Mix, Channel Transpose, Setup

Dan kies ik voor Quantize (Lijkt mij heel logisch qua waarde toch ? )
dan zie onder in
Channel 1 t/m 16, Size, Strength 100 %
Dan wil ik de waarde invoeren dus dat moet dan bij Size ?
Maar dan zie je alleen maar noot tekens en geen waarde :frons:

Hoe krijg je dan de waarde exact ??? (00) (33) etc... Alleen bij Chord staat er onder
2PPQ
001: 1: 0000 Style
001: 1: 0000 Sect M A Main A :4
001: 1: 0000 Chord C Cancel
001: 1: 0000 Temp 148
003: 1: 0000 End

Beat: 1
Clock : 0000
Data Entry
Cut, Copy, Paste, Ins, Delete and Cancel
Expand, Step Rec, Filter, Save.

Waar staat eigenlijk de waarde zoals jij omschrijft om in te voeren ? Onder welke Categorie moet ik zoeken ?

En aangezien een Arpeggio dan valt onder Multi Pad : Wordt het helemaal een ander verhaal daar staat : Recording met 4 banken.

Vervolgens pak ik Bank 1
Repeat Pad 1 t/m 4 op On
Chord Match Pad 1 t/m 4 Off.
Lijkt mij dat hij de hele tijd dezelfde noten moet spelen.

Edit : 1920PPQ : Ch 1 : Step REC : Filter : Save : Multi Select.
En dan weer Bar Beat Clock enz enz enz...

Maar hier ook weer hetzelfde verhaal geen : Invoering zoals jij zegt.

Nu is het wel dat de Tyros is gebaseerd op de Motif.

Zie ik iets over het hoofd ???

En als je hem als Midifile heb opgenomen en je gaat in de bank kijken staat er :

1920PPQ . 000 : 3 : Prog : 89
001 : 1 : 0000 : Note : C1 82 : 0000 : 0020

Ik ken de Yamaha Tyros niet, dus kan ik niet veel zinnigs zeggen over de specifieke functies die moet selecteren.
Ik zag jou wel iets schrijven over "STEP REC."; die functie moet je mijns insziens hebben.
Kom je niet bij "step rec" als je het menu "REC MODE" opent?

Als ik op STEP REC klik dan zie ik het volgende
1920PPQ
Pijl omhoog . Pijl naar beneden. En nog een Pijl omhoog.
Er staat geen pijl opzij zodat je naar de Cijfers kan. :S

001:1:0000 Program 4
001:1:0012 C3 30 0000:0468
fff. ff. f. Mf. P. PP. PPP. KBD VEL.
Nrm. 80% Een Noot, Delete
1: E.Gtr16BtCut 1 1
Beat : 1
Clock : 0012

Allemaal Noten symbolen (Die je kan aanklikken) geen noot waardes

Als je gewoon Rec drukt dan kom je in het Song / Style menu
1 t/m 16 banken Rec of uitzetten, zowel van Styles als van de songs.

Volgens mij is het een kwestie van de metronoom aanzetten en zelf exact op timing spelen ? Je kan het tempo wel verlagen en versnellen.

Maar de waardes kom ik niet uit.

Als je werkt met een sequencer kun je als volgt checken/inprogrammeren:.......

Wellicht heb ik jou met bovenstaande opmerking op het verkeerde been gezet. :(
Ik had het over dedicated sequencers, die je, naast realtime, ook in "step mode" kunt programmeren; ik had misschien duidelijker moeten zijn..:o:
Waarschijnlijk is "step write" niet mogelijk met de sequencer in de Yamaha Tyros?

Geeft niets hoor Jompo ;-)

Het vervelende is ook dat je dit soort vragen nooit kan stellen op een Keyboard of Tyros forum.
Omdat de meeste mensen de Tyros gebruiken om enkel op te spelen met een styletje zoals de meeste Keyboard spelers.
Mensen van een Keyboard / Tyros Forum zeggen al gauw : Dit is in programmering in de Synthesizer van de Tyros. Dat staat los van de Tyros als Keyboard
(waar de meeste hem ook alleen maar voor gebruiken)

Daarom op een Synthesizer forum moet je hier uit komen !!!

Wanneer je producties gaat maken met de Tyros en je Tyros verandert tot Synthesizer Sequencer ben je meestal op je eigen aangerekend.

Hij heeft zoveel aanboort en in principe moet je ook ergens de waardes kunnen invoeren.

Daarom dat ik ook alles neerzet wat ik tegen kom, omdat er moeten overeenkomsten zijn tussen de MOTIF en de TYROS hierin.

Hoe meer ik hierover ben aan het nadenken hoe meer ik ga denken aan de :

001:1:0000 Program 4
001:1:0012 C3 30 0000:0468

Ik heb steedshet vermoeden dat het antwoord hier namelijk inlicht die 00:12 bijvoorbeeld moet voor mijn gevoel wel een waarde zijn aangezien de C3 een C Octaaf 3 is en meestal de 04:68 de hardheid is van een noot.
Maar ik kan fout zitten, alleen de vraag is hoe voer ik dat in,
Hoe werkt dat bijvoorbeeld op een Yamaha Motif of Montage ?

Het is lastig om te horen omdat het zo snel gaat, maar voor mij klinkt het ritme toch meer zo:
Bekijk bijlage 120261
Waardoor die C op een tel terechtkomt en benadrukt wordt, zoals in het origineel.

Geëxporteerd naar midi levert dat het volgende op: Bekijk bijlage 120260
(Of als mp3: Bekijk bijlage 120262)

Dat kan kloppen! ('good catch' :okdan:)
Ik had die foutieve figuratie van mij meteen aangepast, maar nu zie ik dat de verkeerde notatie er gewoon weer staat, terwijl ook de link voor de attachment dood loopt. :?

Als je mijn uitleg van de clock positie waar de noten zouden moeten staan in een sequencer, bekijkt, valt het ook op dat die niet overeenkomt met die (foutieve) notatie.

Mijn notatie is inderdaad niet de goede!
Eerst stond het wel goed; 'something went wrong there'.

Het is lastig om te horen omdat het zo snel gaat, maar voor mij klinkt het ritme toch meer zo:
Bekijk bijlage 120261
Waardoor die C op een tel terechtkomt en benadrukt wordt, zoals in het origineel.

Geëxporteerd naar midi levert dat het volgende op: Bekijk bijlage 120260
(Of als mp3: Bekijk bijlage 120262)

Voor de volledigheid, hier de notatie die opgeload had gemoeten arpeggio.jpg
Gelukkig had ik de fotos nog :D
Het is maar net wat hij denken te horen, inderdaad.

Back