live dub??

Kikker

Stamgast
stel ik zou live dub willen doen, zit ik me af te vragen af het zou kunnen daar software voor te gebruiken

raar idee natuurlijk maar...

een native instruments b4 ipv een elec piano / orgel
ohmforce ohmboyz ipv een leipe tapedelay
drumcomputer ipv een drummer

of misschien een combinatie van softwareplugins en hardware

gaat erom of het goed klinkt of niet, niet of het 'met hardware hoort' het moet natuurlijk wel dezelfde mogelijkheden als hardware hebben maar ik persoonlijk hoor geen verschil tussen een native instruments b4 of een 'echt' orgel ja misschien dat met die van NI verschillende soorten orgels zijn te imiteren en een ohmboyz heeft volgens mij veel meer mogelijkheden dan welke tapedelay dan ook...

voor de gekke filters een sherman achtig iets of een quadfromage, predatohm, hematohm combo

drumcomputer twijfel ik over, een echte drummer klinkt veel 'natuurlijker' maar geen enkele drummer kan zo goed in de maat drummen als een drumcomputer (misschien een combo van beide?)

knopjes boeit natuurlijk niet, met een paar leuke midi controllers heb je ook knopjes met software

bas, gitaar zijn niet realistisch te imitiren met software natuurlijk, dan klinkt het niet meer zoals dub bedoeld is vind ik

graag jullie mening over dit onderwerp

mzzl

tja zit zelf een live setup voor te bereiden. mijn muziek bestaat uit deels hardware deels software. tis de bedoeling om met een laptop met cubasis te gaan draaien.

ik had aanvankelijk ook het idee het gewoon zo te doen zoals alles is opgenomen. Dus alle gebruikte plugins etc. Echter ik koop wel 2 samplers en verdeel aardig wat softsynth sounds over die 2 samplers. Plus ik heb nu een TX81Z die FM7 in zoverre kan vervangen.

Tja nu even op jou geval terug komen. Voor de drums tja ik kan geen drummer permiteren ;) Gasten denken altijd lollig te zijn etc 8o) n nee maar ff serieus. Wat je het beste kan doen is voor je echte drumbox werk (dus 808 etc.) attack ofzo gebruikt (of als je het gratis wilt houden drumatic voor 808 sounds) en voor de echte drums een sampler gebruikt (of een softsampler. zijn veel gratis dingen voor. Drumatic, DR005, Loopazoid om wat goede gratis samplers voor je pc te noemen). GEwoon alles sequencen en even naar de goede plugin sturen...

met software heb je veel mogelijkheden. afhankelijk van je cpu kracht maar als je wat safer wilt spelen gebruik dan wat meer synths aangezien je windows kan vastlopen en je juno bijvoorbeeld niet (ik noem maar een willekeurige synth)

het is denk ik idd een combinatie maar je zal tijdens het voorbereiden van je setup moeten kijken hoe of wat en wat het prettigst werkt en het beste uit komt... (begin er overigens op tijd mee... maandje van te voren ofzo ;) dan heb je voldoende tijd goed te oefenen want vergeet niet tis ook veel timing en om alles goed te sequencen etc.)

Re: live dub??

Origineel geplaatst door Kikker

drumcomputer twijfel ik over, een echte drummer klinkt veel 'natuurlijker' maar geen enkele drummer kan zo goed in de maat drummen als een drumcomputer (misschien een combo van beide?)

knopjes boeit natuurlijk niet, met een paar leuke midi controllers heb je ook knopjes met software

bas, gitaar zijn niet realistisch te imitiren met software natuurlijk, dan klinkt het niet meer zoals dub bedoeld is vind ik

graag jullie mening over dit onderwerp

mzzl

Als alternatief voor een drumcomputer kun je ook breakbeats gebruiken. Je hebt diverse tools waarmee je ze op kunt splitsen en aanpassen. Verder is de bas bij verre het belangrijkste instrument in dub, dus je kunt het beste basgitaar leren spelen. Je kunt met hele simpele partijtjes al een heel eind komen, dus het hoeft geen kwestie van jaren te zijn.

Re: Re: live dub??

Re: Re: live dub??

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Als alternatief voor een drumcomputer kun je ook breakbeats gebruiken. Je hebt diverse tools waarmee je ze op kunt splitsen en aanpassen. Verder is de bas bij verre het belangrijkste instrument in dub, dus je kunt het beste basgitaar leren spelen. Je kunt met hele simpele partijtjes al een heel eind komen, dus het hoeft geen kwestie van jaren te zijn.

bas zie ik ook zeker niet zitten om te simuleren met een (soft)synth

zat te denken om een stel muzikanten te vragen, bassist, gitarist (of 2) en een toetsenist, en evt een drummer, en dan zelf de dubeffecten live toepassen en evt nog wat softsynths bespelen

Origineel geplaatst door BasicSystem
Luide kuch.........

Wel eens aan Ableton Live gedacht ?

wel eens van gehoord nooit echt in verdiept...
wat zijn de mogelijkheden?

zat zelf te denken aan FLStudio die ook een leuke live mode heeft en waar je zelfs de drumpatterns mee zou kunnen doen

Re: Re: Re: live dub??

Re: Re: Re: live dub??

Origineel geplaatst door Kikker
bas zie ik ook zeker niet zitten om te simuleren met een (soft)synth

zat te denken om een stel muzikanten te vragen, bassist, gitarist (of 2) en een toetsenist, en evt een drummer, en dan zelf de dubeffecten live toepassen en evt nog wat softsynths bespelen

Leuk verzonnen, maar dat is dus niet dub. "Live dub" is ook een tegenstrijdigheid. Dub is studio-muziek, waar je dus bestaande beats en melodieen behandelt met effecten, eventueel met een apart ingespeelde basgitaar of melodica.

Re: Re: Re: Re: live dub??

Re: Re: Re: Re: live dub??

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Leuk verzonnen, maar dat is dus niet dub. "Live dub" is ook een tegenstrijdigheid. Dub is studio-muziek, waar je dus bestaande beats en melodieen behandelt met effecten, eventueel met een apart ingespeelde basgitaar of melodica.

ja, maar je kunt dan toch de melodieën en beats laten spelen en op hetzelfde moment hetzelfde doen met de effecten wat je normaal in de studio zou doen?

Back