ReNoise - Ultieme tracker voor Windows?

Origineel geplaatst door Christov
mja maar ik modplugde en was dus neit heximaal gewent
erm hoezo... die werkt toch echt ook gewoon met HEX...

Attachments

• mpt.gif
    mpt.gif
    4,2 KB · Bekeken: 96
Origineel geplaatst door Breed
ik ben al 10 jaar een tracker. Maar dit is wel een feit: een tracker is moeilijk te leren, maar als je het eenmaal kent kan je dingen zoveel sneller doen omdat je zoveel met het keyboard kan doen in plaats van de muis.

Oh, is dat het grote voordeel van een Tracker!?! Verhoogt dat de output!?

Origineel geplaatst door Jack 'n Jill
Oh, is dat het grote voordeel van een Tracker!?! Verhoogt dat de output!?
Ligt er een beetje aan wat voor muziek je maakt. Voor pop- en demomuziek is een tracker ideaal en als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt, kun je heel erg snel een track in elkaar zetten (sneller dan met een volwaardige sequencer als Logic/Cubase/Sonar, da's mijn ervaring).
Nadeel van een tracker is de 'resolutie'. Met een volledige sequencersuite heb je vaak resoluties van 480 ticks per kwartnoot of meer, waardoor je bijna alle vrijheid hebt. Een tracker quantiseert direct vanwege de beperkte resolutie, waardoor bepaalde soorten muziek niet of met heel veel moeite te maken zijn. Voor muziek die uitermate strak en getimed moet zijn, is een tracker echter weer ideaal.

Aan de beperkte resolutie in Renoise gaat gewerkt worden. Ze willen een soort van 'zoom'-modus inbouwen als ik het goed begrepen heb. Er komt dan ook meteen een piano-roll en een arranger bij. Kortom, features die je nu alleen in de gebruikelijke sequencers vind .Op het Renoise forum kun je daar alles over lezen. Best interresant. Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar het klinkt als het beste van de 2 werelden in 1 programma. Voor het programmeren van drums e.d. is een tracker gewoon onwijs makkelijk....als je iets live in wilt spelen gaat dat naar mijn mening toch lekkerder via een piano-roll....maargoed...ik track dan ook voornamelijk omdat ik voor geen meter kan spelen :) Het zal nog wel even duren voordat het af is, maar het klink veelbelovend. De MAC port is ook onderweg...
Ik vind het wel tof allemaal

hogere resolution is een verbeterpunt in een volgende Renoise versie. Houdt t in de gaten.

Als deze ontwikkeling zo doorgaat, zal er in menig studio geen dure sequencer software meer draaien, maar een nice 45 dollar copy of Renoise :D

Happy en een Renoise vol New Year alvast iedereen!

ehm ik deed nooit effectjes in modplug...en die patterntochniet, die loopt toch tot 16..
erm... wat deed je dan, alleen samples door elkaar mixen?
als je met synths bezig bent maak je toch ook gebruik van pitchbend, velocity etc? daar zijn die 'effectjes' voor ;)

mensen.... get a life. HET IS FUCKIN NEW YEAR!! Ga partý'n oid. je gaat je nu toch niet druk maken over een tracker...

Goed, naar aanleiding van dit geprek hier heb ik ook voor de lol 'ns Renosie demo op m'n PC gezet en als jarenlange Octamed (Amiga) gebruiker bevalt het me eigenlijk prima. Ik heb ook de Octamed PC demo geïnstalleerd maar de interface is behoorlijk veranderd ten opzichte van mijn amiga versie 4. Dus, als ik dan toch een nieuwe interface moet leren begrijpen, dan verkies ik die van Renoise omdat Renoise me VSTi mogelijkheden geeft.
Maar nu vraag ik me af:
Kun je binnen Renoise je vsti's progameren met een externe midi-controller? Zoals ik al zei, ik kom van Amiga en sequence tot nu toe alleen maar hardware en heb dus geen flauw idee hoe dat nu zit met vsti's, dus vergeef me als ik een hele domme vraag stel. Ik kan het helaas nog niet zelf uitproberen, want ik zit nog vast aan de demo versie die me niet toestaat om vsti te gebruiken.
Nog een vraag: is het, net als op Octamed Amiga, mogelijk om tracks te muten / unmuten via het nummeriek toetsenbord en te wisselen van blocks terwijl de song speelt? Als dat kan lijkt Renoise me zelfs een prima compaan voor live gebruik.
Het gebrek aan sysex, betekent dat dat ik bepaalde midi functies niet meer kan communiceren met mijn hardware? Of wat moet ik me daarbij voorstellen?

overigens bij modplug had ik nooit in die achterste kolom het volume maar achter het note en isnturmetn nummer...is dit alleen in modplug of doe ik iets heel raars in renoise
nee klopt idd, eigenlijk is het gewoon een beetje dubbel op...
het volume geef je in de eerste kolom aan met Vxx maar in de tweede kolom kan dat met Cxx... zelfde dus
alleen ben ik gewend met protracker commands te werken vandaar dat standaard de 2e kolom gebruik...

er zit trouwens wel een groot verschil tussen fasttracker en impulse tracker commands...

haha, ik bedoelde modplug idd...

hier nog ff een klein demootje van wat commands in een XM modje...
voor de noobs/beginners/geintereseerden (etc) om ff in modplug, fasttracker etc te openen en te investigaten... zeg maar

met o.a.:
[EDx] delay (shuffle)
[E9x] retrigger (flam)
[0xx] arpeggio (c64 chord)
[Axx] volume
[3xx] portamento

Attachments

• trakcmd1.zip
    734 bytes · Bekeken: 92
Origineel geplaatst door Chinetti
ik zit nog vast aan de demo versie die me niet toestaat om vsti te gebruiken.
Ehm, je kunt in de 'demo-versie' van Renoise gewoon gebruik maken van VSTi en VST. Enige wat niet werkt is ASIO. Als je een oude SBLive hebt, mis je wat dat betreft niets, gezien dat ding niet fatsoenlijk met ASIO wil werken (DirectSound gaat wel goed).
Het 'Programmeren' van VST(i) kun je door middel van META devices en automation regelen. Hoe het precies werkt hangt een beetje van de VST af.

Het gebrek aan sysex, betekent dat dat ik bepaalde midi functies niet meer kan communiceren met mijn hardware? Of wat moet ik me daarbij voorstellen?
Het ontbreken van SysEx vind ik ook één van de grootste nadelen van Renoise. Iets simpels als een GS-reset is onmogelijk met dat programma. Als geregistreerd gebruiker heb je de mogelijkheid om suggesties aan te dragen voor het programma. Er zijn al mensen die dat hebben gedaan, maar tot op heden zit het er niet in. Misschien dat versie 1.3 (die er aan zit te komen) het wel kan.

Back