Beats maken op de PC (het lukt me maar niet)

bobaphat

Ouwe rot
Het lukt me maar niet om goeie strakke beats te krijgen in Logic, ik begin er nu een beetje wanhopig van te worden. Ik heb namelijk het idee dat de sound van mijn beats, het enige wat me nog weerhoudt van een release.
Het lukte me wel op de Akai s3000, maar op mn pc klinken mijn beats als natte kranten.

Ik heb redelijke skillz met compressie en eqing, en kwa sequence en programming zit het ook wel goed,, alleen de sound!!!!!Ik blijf maar kicks en snares layeren, maar de punch en de juiste feel komt er maar niet.

Zou het komen doordat ik slechte samples gebruik?? of de verkeerde compressie???Mischien toch maar sample cd's aanschaffen?

Is het uberhaupt wel mogelijk om goeie knallende beats te maken op een pc???

Re: Beats maken op de PC (het lukt me maar niet)

Origineel geplaatst door bobaphat
Het lukt me maar niet om goeie strakke beats te krijgen in Logic, ik begin er nu een beetje wanhopig van te worden. Ik heb namelijk het idee dat de sound van mijn beats, het enige wat me nog weerhoudt van een release.
Het lukte me wel op de Akai s3000, maar op mn pc klinken mijn beats als natte kranten.

Ik heb redelijke skillz met compressie en eqing, en kwa sequence en programming zit het ook wel goed,, alleen de sound!!!!!Ik blijf maar kicks en snares layeren, maar de punch en de juiste feel komt er maar niet.

Zou het komen doordat ik slechte samples gebruik?? of de verkeerde compressie???Mischien toch maar sample cd's aanschaffen?

bopa,

effe een paar belangrijke vragen:

mix je in logic? (geen analoge mixer bijv.)
gaat je akai direct in logic of in een mixer.

tuurlijk is dat wel mogelijk , maar als jij de S3000 beter vindt klinken, waarom gebruik je die dan niet, evt in combi met je PC?

Ik zat met het exact zelfde probleem (ook qua release niveau).
Bij mij ligt het aan de onnauwkeurige miditiming van de computer (PC in mijn geval). Als een midi-event in mijn softsequencer op de beat staat gequantised en ik heb een groove op mijn mpc meedraaien, dan geraakt die midi-event niet mee in de groove, omdat ie een paar milliseconden onaccuraat is. Ik heb echt geen zin om met zulke dingen rekening te gaan houden.

Conclusie is nu dat ik alles op de MPC aan het maken ben en enkel de softsequencer eraan voor het grafische midi-editwerk (ook samplebewerking maar daar gaat het niet om)
Voor goeie grooves moet de timing echt superstrak zijn en een mpc is ongelooflijk strak.

Ik weet niet of dit jouw probleem is, maar het is een suggestie.

Succes

Verder mankeert er nog steeds een soort dynamiek/feel, zeg maar een muzikaal gevoel, in een pc, omdat ie niet op gevoel is gemaakt voor muziek.

Ik zeg niet dat het niet kan op een PC, maar het is veeeeeeel moeilijker en lastiger.

Groeten,
Ken

Re: Re: Beats maken op de PC (het lukt me maar niet)

Ik doe nu alles met Logic. Die Akai 3000 heb ik niet meer dus gebruik ik ook niet.

Ik heb een tijdje geleden een D&R 900 aangeschaft voor 200 euro, maar die gebruik ik nu alleen voor routing van geluidsbronnen (prophet). Ik ben bang dat als ik het over de tafel gooi, en weer terug rout naar mijn audiokaart, dat het weinig oplevert. Dynamiek die er niet is, kan je niet oppompen door het over een tafel te doen, ook als is het een ssl tafel.

Ik heb trouwens een Delta1010 audiokaart.

Origineel geplaatst door Errol
bopa,

effe een paar belangrijke vragen:

mix je in logic? (geen analoge mixer bijv.)
gaat je akai direct in logic of in een mixer.

Origineel geplaatst door olafmol
tuurlijk is dat wel mogelijk , maar als jij de S3000 beter vindt klinken, waarom gebruik je die dan niet, evt in combi met je PC?

Die akai heb ik niet meer, en met een akai mis je weer alle mogelijkheden kwa plugins die je op een pc weer wel hebt.

nee, dat kan niet.
duizenden mensen liegen over hun productiewijze.
stiekem doen ze alles met hardware.

he vriend :d

ik weet wat je bedoeld. ik denk idd dat het gewoon allemaal mooier klinkt met een sampler joh. had ik ook als ik kijk naar de a3000 van yamaha die ik had en zijn filters in vergelijking met software bende. ik zou gewoon eens gaan kijken naar een tweedehands akai.

groeten,

fatar

Je moet eens proberen loops (die je goed vindt) van bv. sample CD's met dezelfde samples na te maken. Het zit'em dikwijls in het minieme gebruik van compressie en dergelijke. Daarvoor alleen is een goede sample CD soms wel leuk, je kan ze gebruiken als een referentie hoe iets moet klinken.

Tja mischien maar een mpc ofzo, maar ik wil eerst zeker weten dat het niet aan mij ligt.

hou je msn in de gate

later pater

Origineel geplaatst door Fatar
he vriend :d

ik weet wat je bedoeld. ik denk idd dat het gewoon allemaal mooier klinkt met een sampler joh. had ik ook als ik kijk naar de a3000 van yamaha die ik had en zijn filters in vergelijking met software bende. ik zou gewoon eens gaan kijken naar een tweedehands akai.

groeten,

fatar

Origineel geplaatst door nick nova
Kan je iets laten horen misschien? Ben benieuwd wat je nou precies bedoeld. Is het een groove probleem of klankkwaliteit die je stoort?

Kwa strakheid bedoelde ik niet de miditiming maar meer de sound,,,, de snap,,, ballen,, power,,,, je weet alles dat een beat vet maakt. Mischien was strak idd niet de juiste term daarvoor.

Maar goed die sound krijg ik maar niet te pakken, en als ik het te pakken heb, heb ik er zo vreselijk veel tijd in moeten steken en moeten editten dat echt de lol eraf is.

Origineel geplaatst door cyan_circle
nee, dat kan niet.
duizenden mensen liegen over hun productiewijze.
stiekem doen ze alles met hardware.

Meen je dat serieus??? Het begint wel steeds aannemlijker te worden.

En trouwens,,,, ken je 10000en nederlanders die vette beats maken???:L

Kwa strakheid bedoelde ik niet de miditiming maar meer de sound,,,, de snap,,, ballen,, power,,,, je weet alles dat een beat vet maakt. Mischien was strak idd niet de juiste term daarvoor.

Maar goed die sound krijg ik maar niet te pakken, en als ik het te pakken heb, heb ik er zo vreselijk veel tijd in moeten steken en moeten editten dat echt de lol eraf is.

Dit heb ik nou ook... en velen zullen mij voor gek verklaren, maar ik ga toch echt een 909 kopen...

mijn gevoel wat ik al heb van reason richting asr10/poly/monopoly is voor mij duidelijk...

voor wat IK zoek, en wat IK wil natuurlijk, om even politiek correct te blijven...

Re: Re: Re: Beats maken op de PC (het lukt me maar niet)

Re: Re: Re: Beats maken op de PC (het lukt me maar niet)

Meen je dat serieus??? Het begint wel steeds aannemlijker te worden.

En trouwens,,,, ken je 10000en nederlanders die vette beats maken???:L

Hij bedoelde het als een grapje/sarcasme lijkt mij;)

Probeer misschien eens op elk klankje een goeie software compressor te zetten, zodat je de punch van elk klankje versterkt. De klank kan zo ook iets vuiler gemaakt worden. Subtiele settings zijn wel nodig.
Je geluidskaart is toch ok?

Delta 1010, lijkt me goed genoeg iig

niet als jouw oplossing nog niet op de pc te realiseren is...

niet dat ik zeg dat dat zo zou zijn, maar ik heb van verschillende pro's gehoord dat een 909-kick gesampled het lang niet haalt... en als je dan op zoek bent naar de 909 kick.... dan sta je daar met je goede gedrag en geluidskaart...

ik zeg dus niet zo dat dit is, maar het is wel een mogelijkheid...

ikzelf heb alleen mijn oren, en nog niet de kennis...

Back