Ik kom er niet uit

DGSTefan

Nieuwkomer
Ik ben een beginner met volgende materialen

Keyboard (YAMAHA PSR-510)
Soundcard (Creative live 5.1)
Midicable (aangesloten op mijn creative gameport)

Met deze drie dingen probeer ik dus geluid te krijgen uit mijn computer.
Mijn keyboard staat op midi-out function dus die geeft signaal af aan de computer.
Ik snap alleen niet wat ik bij de instellingen moet doen van Creative, want ik hoor niet wat ik speel om mijn keyboard.
Kan iemand mij helpen met het installeren van de Keyboard naar de pc?

Alvast bedankt.

Doen je speakers het?8o) Maar, zit er bij je geluidskaart geen test programa, of een mixer, dan kan je zien of de instellingen correct zijn. Je geeft iets te weinig info denk ik. Welke programma's gebruik je op je PC? etc.
Suc6.

phoe tja,

'k weet niet wat je psies wilt aan gaan sturen, dus wat voor software. het enige wat ik me voor kan stellen is als je bijv geen cubase of logic (met soft synthezisers), dat je je midi geluidjes uit je rom van je geluidskaart aanstuurd. volgens mijn zit er bij de software van creative een keyboardje waar je die geluiden aan kan sturen. je kan ze daar ook software matig indrukken/aanklikken. tis gewoon een software keyboardje zeg maar, die de standaard rom geluidjes van je geluidskaart aanstuurd. de vraag is alleen of je daar nou zo blij van gaat worden en wat je er dan nog mee moet? want meer dan een geluidje uit je geluidskaart aansturen kan je ook niet. wat logischer zou klinken is als je een sequencer zoals logic audio of cubase zou hebben op de pc met softwarematige synthesizers en die bijv aansturen met je midi keyboard of je keyboard geluiden samenvoegen met de software synths. 'k hoop dat ik een beetje van dienst kon zijn :geslaagd:

Idee

Idee

Het idee is dus muziek die ik maak op mijn keyboard op mijn computer te krijgen.
Ik gebruik het programma Adobe Audition om geluiden bij elkaar te voegen (dus meerdere sporen)
Ik gebruik voor mijn gitaar een splitter van tulip naar mijn soundkaart (line-in).
Eerste gebruikte ik dit ook om mijn keyboard erop aan te sluiten.

Wat ik me nu afvraag, kan ik het keyboard beter via midi of Line-in aansluiten op mijn computer om zo de beste kwaliteit (en makkelijkst bewerkbaar) audiobestand te hebben?

midi verstuurt geen audio signalen e ... voor klank heb je audiokabels nodig (die in jouw geval naar je line in gaan), jouw midi kabel is enkel voor je synth of ander apparaat aan te sturen, het geluid ervan moet je opnemen via een apparte kabel ...

dus om op je vraag te antwoorden: om een audiobestand te creeƫren moet je uwe psr-510 op de line in aansluiten, als je deze via midi wil aansturen(om bijvoorbeeld noten die je hebt ingegeven in je sequencer te laten afspele of zelf deze noten in te geven) dan pas heb je je midikabel nodig ...

midi data
Audio geluid

midi in op je keyboard is om data van een ander apparaat te ontvangen. vb pc
midi out op je keyboard is om data naar een ander apparaat te sturen. vb pc
DIT NATUURLIJK OVER EN WEER

en net als bovengenoemde antwoorden is jouw probleem dus, dat je bijde apparaten aan moet zien te sluiten op je Audio In van je geluidskaart.geen idee of er een splitter voor is en anders wordt het een andere geluidskaart kopen denk of een klein mixertje bijv.

suc6

Ten overvloede misschien: Volgens mij is het probleem inderdaad dat je probeert geluid te versturen via je midi-kabels. Dat kan niet; midi is een communicatiesysteem tussen electronische (toets)instrumenten (synths, keyboards, electrische piano's en orgels, modules, geluidskaarten), waarmee je die instrumenten kunt aansturen. Je kunt er bericht mee verzenden over volumewaardes, nootlengtes, instrumentkeuzes, enz., maar geen audio. Daarvoor heb je een line-in (waar jacks in kunnen).

Verder: de meeste geluidskaarten hebben geen stereo-ingang, dus als jij zowel via je geluidskaart als je keyboard als je gitaar geluid wilt kunnen afspelen zul je waarschijnlijk een mixer en een versterker nodig gaan hebben. In je mixer kunnen dan al je intsrumenten, en als je iets wilt opnemen op je computer (daarvoor kun je dan Audition gebruiken) moet je dan gewoon je mixer-out aansluiten op je geluidskaart-in. Dat werkt het gemakkelijkst en het overzichtelijkst. Kleinere mixers zijn niet echt duur, en als je ermee verder wilt zul je er toch een keer aan moeten beginnen.

Hoi Stefan !! :doei: :peukie: :eureka: :okdan:

Back