[Industrial/Techno track] Dia.chro.na - Rhizomatik 001

Mensch-Maschine

:mekanikal:
hey mensen!

Zo'n 11 maanden geleden mijn eerste drumcomputer aangeschaft, van de zomer nog wat spullen, Sinds de zomer ben ik ook gaan oefenen - Dit is mijn EERSTE track. - (dus als je 'm niks vindt - give me a break).
Ik moet van de week nog een compressor halen - de drums bijstellen - ze verzuipen een beetje in de mix.

Het idee van de track is een beetje geleend van Front 242 's "moldavia" track - aangezien deze heren mij erg beinvloeden (dit hoor je volgens mij zeker )

de track is gemaakt met een drumcomputer, sampler en synthesizer.

Graag zou ik van u allemaal wat tips willen horen over de afstelling van de synth. Ik vind de reberb wel nasty, maar andere tips zijn welkom.

Ik noem mezelf Dia.chro.na (werknaam,who cares anyway)

Kom maar op met jullie (onderbouwde) kritiek! :)

Re: [Industrial/Techno track] Dia.chro.na - Rhizomatik 001

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
hey mensen!

Zo'n 11 maanden geleden mijn eerste drumcomputer aangeschaft, van de zomer nog wat spullen, Sinds de zomer ben ik ook gaan oefenen - Dit is mijn EERSTE track. - (dus als je 'm niks vindt - give me a break).
Ik moet van de week nog een compressor halen - de drums bijstellen - ze verzuipen een beetje in de mix.

Het idee van de track is een beetje geleend van Front 242 's "moldavia" track - aangezien deze heren mij erg beinvloeden (dit hoor je volgens mij zeker )

de track is gemaakt met een drumcomputer, sampler en synthesizer.

Graag zou ik van u allemaal wat tips willen horen over de afstelling van de synth. Ik vind de reberb wel nasty, maar andere tips zijn welkom.

Ik noem mezelf Dia.chro.na (werknaam,who cares anyway)

Kom maar op met jullie (onderbouwde) kritiek! :)

goddamit - waar is mijn bijvoegsel??!!!

Hehe.. lachen, ik zag 3 reply's ik denk, dat gaat goed, ff kijken.. hihi.. ik check het morgen wel weer hierzo..

als ik hem nu zo hoor - moet je t hard luisteren - komt ie echt tot zijn recht - vanaf ong: 2:40 min gaat ie echt rocken!

Het doet mij erg denken aan Terence Fixmer, maar dan beduidend minder bruut. Hoewel dit een aardige poging is, is EBM maken knap moeilijk, en dat blijkt ook hier weer. De enorme verbetenheid, en het machinale van goede EBM is lastig te bereiken. In deze tracks zitten veel te veel breaks, en de geluiden van de drums zijn veel te soft, zeker vergeleken met moderne EBM als Hocico, VNV Nation en Psyclon Nine, dus ik zou zeker even flink wat compressie erin gooien. Verder mis ik een climax, die Terence Fixmer vaak wel in zijn werk heeft. Het nummer prakt 6 minuten door, zonder er echt uit te springen. En je hebt een goeie zanger nodig. EBM komt pas echt goed tot zijn recht met rauwe vocalen. Als EBM/industrial DJ zeg ik: Leuke poging, maar je komt net wat tekort. Potentie is er daarentegen wel, dus maar gewoon doorgaan. Overigens: Luister je wel eens naar moderne EBM? Want je werk is behoorlijk old skool. Hoewel ik niet vies ben van old skool (Nitzer Ebb, Front 242), leggen de meeste bands het af tegen de huidige generatie die echt heel bruut tekeer kunnen gaan.

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Het doet mij erg denken aan Terence Fixmer, maar dan beduidend minder bruut. Hoewel dit een aardige poging is, is EBM maken knap moeilijk, en dat blijkt ook hier weer. De enorme verbetenheid, en het machinale van goede EBM is lastig te bereiken. In deze tracks zitten veel te veel breaks, en de geluiden van de drums zijn veel te soft, zeker vergeleken met moderne EBM als Hocico, VNV Nation en Psyclon Nine, dus ik zou zeker even flink wat compressie erin gooien. Verder mis ik een climax, die Terence Fixmer vaak wel in zijn werk heeft. Het nummer prakt 6 minuten door, zonder er echt uit te springen. En je hebt een goeie zanger nodig. EBM komt pas echt goed tot zijn recht met rauwe vocalen. Als EBM/industrial DJ zeg ik: Leuke poging, maar je komt net wat tekort. Potentie is er daarentegen wel, dus maar gewoon doorgaan. Overigens: Luister je wel eens naar moderne EBM? Want je werk is behoorlijk old skool. Hoewel ik niet vies ben van old skool (Nitzer Ebb, Front 242), leggen de meeste bands het af tegen de huidige generatie die echt heel bruut tekeer kunnen gaan.

thanx voor je reactie

Bruut tekeer gaan is niet echt mijn motto - bruut tekeer gaan vind ik al gauw primitief (suicide commando, noisex enz.) - ruwe vocale horen bij mijn visie van primitief (zoals bij Wumpscut - oh my goodness en het netgenoemde mongolen project S.Commando) - Ik moet ook zeker een compressor halen - de drums moeten harder - terence fixer -dat vind ik weer te simpel - het lijkt alsof zijn songs uit een loop bestaan - maar hee - vergeleken worden met t fixmer lijkt me geen verkeerd begin. :) - Ik moet die dude eens vaker luisteren dan!

jaja - morgen een compressor halen

Suicide Commando vind ik zelf ook maar zozo. Johan zelf was ook niet blij met mijn commetaar op zijn nieuwe CD geloof ik. :) Wumpscut vind ik ook ernstig overschat, hoewel beide bands nog wel een paar goeie nummers hebben. Met Noisex kan ik wel lachen. Zij huidige dansvloerhit (een combinatie van tiroler hoempapa met harde industrial) is enorm grappig.

De kritiek op Terence Fixmer is terecht. Hoewel zijn nummers bruut klinken, blijken ze vaak maar gewoon 5 minuten door te pompen. Hij kan wel goeie beats en basslines maken, maar ik denk dat Fixmer pas echt de pit gaat slammen met het album wat hij nu aan het maken is met Douglas McCarthy van Nitzer Ebb. Mijns insziens kan EBM niet zonder vocalen, hoewel een instrumentale track af en toe natuurlijk prima is.

Overigens geldt de kritiek op fixmer ook op jouw track. Je benadering is wellicht te technoide. Wat je kan doen is er een songstructuur in aanbrengen. Dat kan heel simpel door op de plek van refreinen je bassline twee of drie tonen omhoog te transponeren (kan ook goed werken als climax, met extra cutoff en resonance voor meer kneiter!). Ook spooky strings doen wonderen. Dat is iets van Hocico goed beheerst. Die kunnen geweldige sferen oproepen in hun primitieve beukerij. Hou er rekening mee dat EBM eerst en vooral songgebaseerd is. Als je de technoide kant kiest, beperk je jezelf enorm. Vocalen kunnen je nummers net dat extra beetje geven.

Iets wat ik bedoel, en wat qua muziek in jouw richting zit, is de Belgische band Ionic Vision en de Zweedse band Spetsnaz. Check die even uit, ga je wel leuk vinden.

De beats zijn goed, leuke effectjes, het mag misschien nog net iets agressiever klinken. De baslijn is veel te soft, de melodie zelf is te ééntonig, er zit IMO te weinig bas in en ze klinkt te clean/braafjes. Luister idd eens naar mr. Fixmer, Johannes heil ... en zeker niet naar S. Commando en andere troep ;) .

Ik vind die bas- en synthlijnen wel lekker klinken; ook je drums klinken helder en open; alleen gooi je wat teveel van die friemelsoundjes erdoor wat enigzins kan gaan irriteren. Die gesampelde vocals zijn wel weer van toevoegende waarde. Ikzelf zou voor iets meer dynamiek kiezen; beetje richting stijl Young Gods.

Origineel geplaatst door Musia7000
Ik vind die bas- en synthlijnen wel lekker klinken; ook je drums klinken helder en open; alleen gooi je wat teveel van die friemelsoundjes erdoor wat enigzins kan gaan irriteren. Die gesampelde vocals zijn wel weer van toevoegende waarde. Ikzelf zou voor iets meer dynamiek kiezen; beetje richting stijl Young Gods.

dynamiek? hoe bedoel je dynamiek?

dynamiek? hoe bedoel je dynamiek?

Meer variatie van melodie en bas (hoewel de basis uitstekend is), evt. toevoeging van zang, breaks etc. Snaredrum wellicht meer gebruiken en iets harder en helderder laten klinken. Verder kan een extra synthlijntje (choir of iets dergelijks) wellicht ook geen kwaad. Het zijn ook maar was suggesties hoor ;)

ok - heb er een nachtje over geslapen - dit is wat ik eraan ga veranderen:

Bassdr een beuk geven (compressie)
Hihats een scherper maken (efx)
Snare harder laten klinken (distortion efx en compressie)
Synth moet minder warme walm hebben, meer kaal en duidelijkere arpeggio patterns (efx)
BPM gaat iets omhoog (is nu 128.2 - gaat naar 130)
Sommige efx harder laten klinken (compressie en distortion)

zoiets:

ok - heb er een nachtje over geslapen - dit is wat ik eraan ga veranderen:

Bassdr een beuk geven (compressie)
Hihats een scherper maken (efx)
Snare harder laten klinken (distortion efx en compressie)
Synth moet minder warme walm hebben, meer kaal en duidelijkere arpeggio patterns (efx)
BPM gaat iets omhoog (is nu 128.2 - gaat naar 130)
Sommige efx harder laten klinken (compressie en distortion)

zoiets:

....en? Is het inmiddels gelukt? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Origineel geplaatst door Musia7000
....en? Is het inmiddels gelukt? Ben wel benieuwd eigenlijk.

tjah = nee dus

waarom niet?
Ik probeer een behringer compressor te scoren via feedback (de MDX 4600) maar hij is nog niet binnen ik zou een kaartje krijgen maar tot nu toe niks gehoord - wil hem al online kopen,maar toen ik de bak op feedback site zag dacht ik "ah - effe naar utrecht,doet me vast geen kwaad"ik toch wel even bellen om niet voor jan lul te gaan, is ie op - ze konden hem wel bestellen - als ik wist dat het zo langs ging duren had ik hem wel van internet besteld - ik bel morgen wel weer.

Intussen - wel grappig op zich - is het nummer al meer dan 100 keer geluisterd/gedownload van die server - ik weet niet door wie of waarom maar ik heb in ieder geval nauwelijks of geen reclame gemaakt.

Nog vager is dat ik door 3 mensen ben aangesproken vanwegen het nummer:
eentje die een label had en vroeg of ik een 12" bij hem uit kon brengen ("man - ik ben net begonnen")
eentje die me op de radio in duitsland heeft gedraaid gister
eentje die me gaat draaien op een vaag frans radio station volgende week maandag in een electroprogramma.

lang leve internet

anyway - ik lees dus dat er animo is voor de nieuwe versie? Dan post ik hem zeker hier!

:)

tjah = nee dus

waarom niet?
Intussen - wel grappig op zich - is het nummer al meer dan 100 keer geluisterd/gedownload van die server - ik weet niet door wie of waarom maar ik heb in ieder geval nauwelijks of geen reclame gemaakt.

Nog vager is dat ik door 3 mensen ben aangesproken vanwegen het nummer:
eentje die een label had en vroeg of ik een 12" bij hem uit kon brengen ("man - ik ben net begonnen")
eentje die me op de radio in duitsland heeft gedraaid gister
eentje die me gaat draaien op een vaag frans radio station volgende week maandag in een electroprogramma.

lang leve internet

anyway - ik lees dus dat er animo is voor de nieuwe versie? Dan post ik hem zeker hier!

:)

Echt ongelooflijk man :okdan: . Blijft toch altijd leuk dat het zo positief wordt opgepikt.

Back