meanwell rt-65b & Make noise René

Roean

Stamgast
Ik lees in de handleiding van René dat ze niet werken met Meanwell brand AC adapters.

Is dit zo voor alle psu van meanwell? Ik heb een case met de RT-65B en zou hier graag de René in willen. Iemand hier ervaring mee of mij kan helpen?

Alvast bedankt! :-)

Hangt volgens mij ook af van het stopcontact wat je gebruikt, als dat een geaard WDC en die meanwell zit goed aangesloten, dan heb je een goede aarde.
Overigens heb ik nog niet gehoord wat nou precies het probleem is met die Meanwells, volgens mij zijn die hetzelfde als een heleboel andere schakelende voedingen, en moet je als fabrikant van modules gewoon zorgen dat je product door klanten gebruikt kan worden op allerlei standaardvoedingen (waaronder SMPS).

ik heb nu de makenoise Pressure points op een meanwell r65, werkt goed.
(voorheen niet, maar toen had ik een zwevende aarde. dankzij SRPP werkt het nu wel!

Bedankt voor alle reacties. Ok ik denk dat de aarde hier nog redelijk goed in orde is. Kan het zeker geen kwaad om het te testen op de meanwell voeding? Bedankt 😀

Bedankt voor alle reacties. Ok ik denk dat de aarde hier nog redelijk goed in orde is. Kan het zeker geen kwaad om het te testen op de meanwell voeding? Bedankt 😀

Een goede aarde in je huisinstallatie is belangrijk, maar het punt is dat die Meanwell dus ook in je case juist aangesloten moet zitten. Het is belangrijk je te realiseren dat de uitgangsspanningen van zo'n Meanwell zweven, en dat je ze dus ergens aan aarde moet leggen.

Ik heb de René in mijn case gestoken en deze geeft distortion op de output van mijn Braids.

Hij loopt doorheen zijn verschillende steps maar met regelmatig wat noise/crackling. Is dit te wijten aan de slechte aarding?

Ik heb mijn case zelf gebouwd en de meanwell zit verbonden aan mijn aarde via het stopcontact.

Mijn netspanning (aarde) is aangesloten op de meanwell (aarding symbool). De busboard aarding is aangesloten op COM van de meanwell

Het punt is dus dat die "COM" geen aarde is (maar "0V") omdat die zweeft.
Dus, zowel je busboard als de case moeten ook aan de aarde waar je netspanning binnen komt, en niet met flutkabeltjes.
Maak eens een tekeningetje van hoe je het nu aangesloten hebt zitten.

:D

Hier is een plaatje waar de juiste aansluiting in te vinden is (van Graham Hinton):
2955_grounding_1.png

Hij heeft hier overal weerstandjes in getekend die de weerstand van de bekabeling aangeven, maar het draadje wat je mist is het draadje van 0 volt aan de rechterkant van de PSU naar chassis, dat draadje zorgt ervoor dat de 0 volt ook echt aarde wordt.

Al iets meer duidelijk maar moet ik de case (rails) aarden met de NC of de COM van de meanwell?

Alvast bedankt.

COM=0 volt, geen aarde.
Het is belangrijk dat je een aardpunt maakt, vlakbij waar de netspanning binnenkomt, op dit aardpunt komt dus de aarde van de netaansluiting, de 0 volt van je busboard (of de COM van je meanwell, maar liever niet), de aarding van de rackrails/ behuizing. Dat aardpunt mag geen schroefje zijn waar de behuizing mee in elkaar zit, maar moet alleen voor aarde zijn.

COM=0 volt, geen aarde.
......of de COM van je meanwell, maar liever niet...

maar dan is de COM van de meanwell dus helemaal niet aangesloten? als ik het schema (verkeerd :D) interpreteer, dan wordt zowel de 0 van de psu (= COM) en de aarde aangesloten op de 0 van de busboard... of heb ik dat verkeerd

Laatst gewijzigd:
Mag de aarding van de netspanning naar een wagoklem (verbindingsklem) gaan zodat deze dienst doet als aardpunt. Van hieruit kan ik naar de rails, meanwell gaan.

maar dan is de COM van de meanwell dus helemaal niet aangesloten? als ik het schema (verkeerd :D) interpreteer, dan wordt zowel de 0 van de psu (= COM) en de aarde aangesloten op de 0 van de busboard... of heb ik dat verkeerd

De COM gaat inderdaad naar wat we GND noemen op het busboard, maar in de tekening is dat 0V, zoals het eigenlijk heet.

Back