JX3P met PG200 probleem

ishi

Administrator
Staff member
Hallo,

Ik kreeg vandaag mijn PG200 binnen om mijn Roland JX3P te besturen. Helaas viel meteen iets raars op: bij het draaien aan de faders maakt op 4 momenten de waarde een sprong. Dit gebeurt bij alle faders op dezelfde 4 momenten. En als je op de JX3P de betreffende parameter selecteert, zie je ook de meebewegende LED op die momenten een aantal LED-posities overslaan. Met de Sens slider op de JX3P zelf geeft dit geen enkel probleem en worden wel alle waardes netjes afgelopen.

Ik heb verder precies gevolgd wat de manual voorschrijft. Ook de originele kabel ziet er goed uit.

Na navraag bij een kennis met dezelfde combinatie is alvast duidelijk dat dit niet hoort.

Komt iemand dit bekend voor, of is er iemand met een idee waar het aan kan liggen? En zou dit liggen aan de JX3P, die verder volledig functioneert, of aan de PG200? Ik heb die laatste via Ebay gekocht en kan eventueel terug worden gestuurd bij een niet voldoen aan de beschrijving.

Alvast bedankt,
Ishi

Laatst gewijzigd:
Kijk ff google,. heb je dat schakelaartje ook op programmer gezet. Gewone midi in kabel is die er uit ?

JX-3p uitzetten en dan schakelen en dan weer aanzetten. Dat zou de bedoeling moeten zijn

Als ik het zo uit je verhaal kan opmaken ligt dit aan de PG200.

De PG200 heeft een DAC/comparator circuit om de potmeters in te lezen. Omdat je aangeeft dat alle potmeters hetzelfde euvel hebben, zal er in dat circuit ergens iets fout gaan.

Ik kan het eventueel voor je repareren.

Ik heb de manual en threads op het web over dit soort problemen gelezen en inzoverre relevant opgevolgd. Ik heb nog iets preciezer bekeken wat er gebeurt: eigenlijk hoor je nauwelijks continue waardes: dit is het beste te horen bij de tuning fader (DCO2, tune, groep A, parameter acht): bij het draaien van die fader springt de pitch bij LED2 naar pitch bij LED4. Dan naar pitch bij 7 en dan een hele kleine hoorbare pitch shift naar LED8. Dan naar 11-12 en uiteindelijk naar 15-16. Bij LED1 (laagste waarde, fader helemaal anti-clockwise) kom je sowieso niet. Uiteraard wel met de JX3P Sens fader.. en dan hoor je dat je met de fader van de PG200 ook nog een stukje laagste pitch mist. Maar eigenlijk hoor je dus bij deze tuning fader over het hele bereik niet meer dan 5 discrete pitch waardes (met een heel klein beetje continue shift rondom die 5 waardes)..

Ik zal eerst nogmaals contact opnemen met de verkoper...dan verder zien. Bedankt voor de reacties!

Laatst gewijzigd:
Ik heb nog iets preciezer bekeken wat er gebeurt: eigenlijk hoor je nauwelijks continue waardes: dit is het beste te horen bij de tuning fader (DCO2, tune, groep A, parameter acht): bij het draaien van die fader springt de pitch bij LED2 naar pitch bij LED4. Dan naar pitch bij 7 en dan een hele kleine hoorbare pitch shift naar LED8. Dan naar 11-12 en uiteindelijk naar 15-16. Bij LED1 (laagste waarde, fader helemaal anti-clockwise) kom je sowieso niet.

Er missen een paar bits bij het inlezen. Dan krijg je dit soort verschijnselen. Ik heb in het verleden wel eens vaker PG200's gerepareerd, ook met problemen in het ADC gedeelte. Blijkbaar gaat het daar nog wel eens stuk.

Ik zal eerst nogmaals contact opnemen met de verkoper...dan verder zien. Bedankt voor de reacties!

Succes! Het is wel te repareren.

Back