Wat is dat met die huidige cassettes-hype?

edhal

Ouwe rot
Blijkbaar is er een nogal hyperige cassettebandjes-revival gaande... mogelijk al een tijdje, ik merk dit soort rages meestal pas op als ze vrijwel voorbij zijn.

Op marktplaats zie ik bedragen rond de 100 euro gevraagd/geboden worden voor één enkel blanco cassettebandje (weliswaar nieuw in de verpakking). Ik kan dit niet helemaal duiden.

Wat mis ik hier?
Vanwaar deze gekte???

Een paar jaar geleden was het ineens hip om weer dingen op cassette te releasen, zag dit ook nogal in het metal/punk wereld want lekker homebrew en underground enzo. Ik geloof dat het daar inmiddels alweer voorbij is. Ik snap het zelf niet zo, heb vroeger bij gebrek aan beter/betaalbaarder veel met cassettebandjes gewerkt maar was blij dat ik er vanaf was toen de minidisc en mp3 en CD-R kwam. Qua klank vind ik het in elk geval niks, daarnaast slijten die krengen ook nog eens als een malle en dat gehannes met spoelen enzo ... Wat mij betreft laten we ze gewoon lekker in de vorige eeuw waar ze thuishoren.

Da's iets voor snobs en meelopers. Net als de LP. Als iemand roept dat analoog beter klinkt dan digitaal dan kopen kinderen die de jaren '80 niet hebben meegemaakt die troep massaal. En dan spelen ze het af met zo'n kek cassettedekje of met zo'n leuk platenspelertje-met-USB-in-een-koffer voor 50 Euro. De reden dat we zo blij waren met de CD is dat analoog op goedkope troep voor geen meter klikt. En als je duur spul hebt (Nakamishi of Dual of Thorens) dan word je eens in de zover tijd gek van schoonmaken en "ijken" van de pick up unit (gewicht, hoek, etc.) of de koppen.

Voor een tientje heb ik een 16 GB SD-kaartje en daar staat mijn halve muziek verzameling op. Op een cassette past 2 x 45 minuten. En je je favoriete nummer zoeken op een cassette? Batterijen meteen op. Mijn hemel, wat ben ik blij met MP3 en zo'n kleine mobiele telefoon zeg. ik gebruik 'm niet eens om mee te bellen. Louter als "walkman".

Analoog is voor schnobs. :beard:

Blijkbaar is er een nogal hyperige cassettebandjes-revival gaande... mogelijk al een tijdje, ik merk dit soort rages meestal pas op als ze vrijwel voorbij zijn.

Op marktplaats zie ik bedragen rond de 100 euro gevraagd/geboden worden voor één enkel blanco cassettebandje (weliswaar nieuw in de verpakking). Ik kan dit niet helemaal duiden.

Wat mis ik hier?
Vanwaar deze gekte???

Van een revival weet ik niks, maar bepaalde cassettes zijn binnen de high-end/verzamelaarswereld altijd al duur/waardevol geweest. Zowel toen ze nieuw waren als (gesealed) tweedehands. Bijvoorbeeld de Sony Super Metal Master en Teac CRC90 cassette met minispoelen.

ps ik heb nog enkele Sony XR90 metal tapes gesealed in de aanbieding en voor de budgetvriend: Maxell UR 90, ook gesealed.

Da's voor hipsters die LP's niet 'hip' genoeg meer vinden omdat alle andere hipsters er intussen ook naar luisteren... dan maar cassettebandjes. Met andere woorden: nothing to see here, move along.

Ik heb vorige week m'n gloednieuwe CR90 bandjes ontvangen voor €5 't stuk en ben er heel blij mee :)

Om op de vraag van OP te antwoorden: ik denk dat het vooral afhangt van je doelstelling. Ikzelf gebruik tape voor verschillende redenen. Bijvoorbeeld om een authentieke saturatie te bekomen en toe te voegen aan mijn muziek. Een andere reden is om bijvoorbeeld een lo-fi karakter aan je producties te geven. Nog een reden is dan weer om de onpuurheid en de bijhorende ruis te willen gebruiken. Met tape kan je ook doorprint krijgen wat dan weer voor leuke onverwachte resultaten kan leiden. Ik gebruik tape ook om on-the-spot pitch bend te doen d.m.v. het vertragen of versnellen van de tape. Allemaal 'effecten' die vandaag de dag weliswaar digitaal kunnen gesimuleerd worden, maar toch nooit hetzelfde zijn als the real deal. Men kan veel simuleren, bijna onhoorbaar, maar er is steeds één belangrijk element dat altijd ontbreekt en niet te simuleren valt en dat is karakter.

Dat tapes voor snobs zijn, vind ik te kort door de bocht. Het hangt er allemaal vanaf wat je wil bereiken en sommige dingen zijn alleen haalbaar met specifieke gear, zoals tape.

Om nu te gaan rondlopen en naar m'n muziek op tape te luisteren via een walkman,.. nee dat dan weer niet. Dan kom je in het realm van de hipster denk ik. Tape is een functioneel element in m'n studio en in vele studio's wereldwijd.

Ik kan me voorstellen dat iemand die puurheid van geluid nastreeft een hekel heeft aan tape. De digitale wereld is zeer blij met de steriele geluiden die ze nastreven, en daar is niets mis mee. Maar er zijn nog heel wat mensen die al dat steriel gedoe en perfectie maar niets vinden. Zijn dat snobs? Ik weet dat ik er zeker en vast geen ben, en al helemaal geen hipster maar ik gebruik wel tapes :D

Ik snap deze hype ook niet, maar ik moet nog wel ergens een koffertje met tientallen nieuwe TEAC cassettebandje hebben liggen. Van mij mogen ze weg voor slechts 75 euro p.st. :D

Ik snap deze hype ook niet, maar ik moet nog wel ergens een koffertje met tientallen nieuwe TEAC cassettebandje hebben liggen. Van mij mogen ze weg voor slechts 75 euro p.st. :D

Ik bied 75,- voor het hele koffertje :D

Ik ben er alleen nog niet uit of ik nu een snob of een meeloper ben....of gewoon allebei.

Wat een negativiteit mensen. Als iemand cassettebandjes nou leuk vindt, dat hoef toch geen probleem te zijn? En als een handelaar daar geld in ziet toch ook niet? Er gebeuren wel gekkere dingen.

Volgens mij kan je nog gewoon nieuwe cassettes voor een normale prijs kopen toch?

Oude meuk is leuk op FB zie je tape passeren vior veel minder hoor.
Ik, zelfs ik, ga passen voor de tape hype.
Mijn decks zijn weggegeven, oude bandjes verloren (echt geen idee hoe dat kan, ik had n boel radioopnames van mezelf enz) alles weg.
Kocht vorig jaar een tape van n band. Stop m in n gekregen deck van NAd. Loopt vast. Ik sloop t ding, tape zit nog steeds vast. Ligt ondertussen al n jaar stof te vreten in de veranda. Fuck it.

Op marktplaats zijn nog zat goedkope bandjes (cassettes) te vinden. T is toch leuk om een bandje vol te spelen. Geeft toch een ander resultaat dan de wav recorder aanzwengelen. Ik heb #inds een tijdje weer mn oude akai gx52 deck in gebruik.

Ik vind het wel bizar dat mensen die houden van iets 'echts' in hun handen en daar plezier aan beleven per definitie tot snobs of hipsters te bestempelen. Zelf doe ik niks met cassettebandjes, maar ik zet thuis toch veel liever een lp op dan een playlist in spotify.

Analoog is voor schnobs. :beard:

Een zure mening, dat is niet snobistisch?

Ik snap de negativiteit niet zo. Tuurlijk, voor sommigen is het ook misplaatste nostalgie of zelfs ironie. Maar vinyl cassette, minidisc, cd (gaat ongetwijfeld ook weer 'hip' worden, kunnen we plots weer overal goud kleurige CD-R's kopen), het zijn fysieke producten waar je zeker als beginnend artiest jezelf creatief mee kunt laten gelden. Want wat kun je als band of artiest zonder platencontract of spaargeld anders verkopen bij je merchandiser standje? Download codes? Ik vind het wel best eigenlijk dat fysieke formaten weer hip zijn. De 'waar' in "waar voor je geld" komt tenslotte van 'waren'.

En zeker als je jong bent is muziek een deel van je identiteit. Dat maakt een muziek collectie een goede opener voor een gesprek over jezelf en over de ander. Zo'n gesprek komt eerder op gang met een kast vol platen, cd's of tapes dan met een Spotify playlist of een harddisk vol mp3's.

Cassettes in de studio, ach... Het is gewoon een effect, zoals een reverb of een delay. Als het je helpt om creatief te zijn, moet je 't vooral doen. Toch?

Ik vind het wel bizar dat mensen die houden van iets 'echts' in hun handen en daar plezier aan beleven per definitie tot snobs of hipsters te bestempelen.

Dat was mijn punt niet. Ik wilde alleen maar zeggen dat de huidige opmars van cassettebandjes, net als bij LP's en keurig getrimde baarden, vooral veroorzaakt wordt door hipsters die... [rest van mijn opmerking hierboven invullen]. Dat staat uiteraard los van het feit dat mensen ook om andere redenen cassettebandjes kunnen gebruiken.

Creatief gebruik van cassettes (of wat dan ook als effect) juich ik alleen maar toe. Mijn aversie tegen cassettebandjes is dat ik er jaren toe veroordeeld was en eigenlijk altijd een hekel aan het medium heb gehad, zelfs al toen er geen redelijke alternatieven voorhanden waren.

Grappig, die heropleving van deze voor velen niet (meer) relevante technieken/middelen (en de uitgesproken meningen hierover). Ik ben zelf in elk geval blij dat de techniek door geevolueerd is.

Je moet die dingen vooral in hun context zien. Er zijn prachtige dingen voortgekomen uit het cassettebandje.

Neem nu de synthesizer klassieker Aphex Twin: Selected Ambient Works 85-92

Dat "album" vind zijn oorsprong in een setje cassete opnames van Richard D James, waarmee hij in 1992 bij R&S label baas Renaat Vandepapeliere aan kwam lopen . Gemaakt in de periode 85 - 92 als jong knulletje (vanaf zijn 14e) met de beperkte middelen die hij toen beschikbaar had.

http://www.factmag.com/2017/02/12/paul-white-aphex-twin-selected-ambient-works-85-92/

C4kOsxpXAAE1DC6.jpg

De kwaliteit "in technische zin" is naar huidige (en zelfs toenmalige) maatstaven niet zo best. Maar toch is het al vele jaren een veelgeprezen werkje.

Wat maar wil zeggen: wees vooral pragmatisch en gebruik de middelen die je bij je doel brengen.

Tot slot:

Richard is/was zelfs van plan om al zijn werk weer op cassette uit te gaan brengen (als hij Warp, zijn label, zo gek zou krijgen).
Check ook zijn briljante retro Lo-Res zwart/wit computermonitor subsite op Warp.net
https://aphextwin.warp.net/

Laatst gewijzigd:
Hipster gedoe man

Creatief gebruik van cassettes (of wat dan ook als effect) juich ik alleen maar toe. Mijn aversie tegen cassettebandjes is dat ik er jaren toe veroordeeld was en eigenlijk altijd een hekel aan het medium heb gehad, zelfs al toen er geen redelijke alternatieven voorhanden waren.

12.jpg

Ik snap de negativiteit ook niet echt. Heb altijd “iets” gehad met cassettebandjes, niet omdat het nu hip is of wat dan ook, maar waarschijnlijk omdat ik er vroeger zo ontzettend veel muziek mee heb opgenomen en ik er gewoon goede herinneringen aan heb. Vind het nog steeds leuk om er mee te pielen, maar ik moet helaas mijn decks wel even gaan repareren want ik vermoed dat de aandrijfsnaren het begeven hebben :(

Snobisme is trouwens een erg makkelijke term….die kan je dan ook wel loslaten op alle liefhebbers hier van vintage synths.

Back