Ik heb vorige week m'n gloednieuwe CR90 bandjes ontvangen voor €5 't stuk en ben er heel blij mee
Om op de vraag van OP te antwoorden: ik denk dat het vooral afhangt van je doelstelling. Ikzelf gebruik tape voor verschillende redenen. Bijvoorbeeld om een authentieke saturatie te bekomen en toe te voegen aan mijn muziek. Een andere reden is om bijvoorbeeld een lo-fi karakter aan je producties te geven. Nog een reden is dan weer om de onpuurheid en de bijhorende ruis te willen gebruiken. Met tape kan je ook doorprint krijgen wat dan weer voor leuke onverwachte resultaten kan leiden. Ik gebruik tape ook om on-the-spot pitch bend te doen d.m.v. het vertragen of versnellen van de tape. Allemaal 'effecten' die vandaag de dag weliswaar digitaal kunnen gesimuleerd worden, maar toch nooit hetzelfde zijn als the real deal. Men kan veel simuleren, bijna onhoorbaar, maar er is steeds één belangrijk element dat altijd ontbreekt en niet te simuleren valt en dat is karakter.
Dat tapes voor snobs zijn, vind ik te kort door de bocht. Het hangt er allemaal vanaf wat je wil bereiken en sommige dingen zijn alleen haalbaar met specifieke gear, zoals tape.
Om nu te gaan rondlopen en naar m'n muziek op tape te luisteren via een walkman,.. nee dat dan weer niet. Dan kom je in het realm van de hipster denk ik. Tape is een functioneel element in m'n studio en in vele studio's wereldwijd.
Ik kan me voorstellen dat iemand die puurheid van geluid nastreeft een hekel heeft aan tape. De digitale wereld is zeer blij met de steriele geluiden die ze nastreven, en daar is niets mis mee. Maar er zijn nog heel wat mensen die al dat steriel gedoe en perfectie maar niets vinden. Zijn dat snobs? Ik weet dat ik er zeker en vast geen ben, en al helemaal geen hipster maar ik gebruik wel tapes