Wat is dat met die huidige cassettes-hype?

Cassettefan hier. Ik ben blij dat er weer meer releases op cassette uitkomen. Ik heb er gewoon een klik mee. Niet omdat het nu hip is, maar omdat ik dat altijd heb gehad. Ik ben ook nooit echt gestopt met cassettes afspelen, dus ik ben net zo lang on-hip gebleven tot het weer hip werd. :P

Het handige van een cassettebandje afspelen is dat je kunt stoppen en precies op hetzelfde punt weer verder kunt luisteren. Met een cd of plaat kan dat niet. Het neemt ook lekker weinig ruimte in, waar je met LP's toch snel tegenaan loopt, terwijl je toch een fysiek product hebt.

Die goeie ouwe cassette. Ik heb ze ook nog hoor (wel blij met de komst van digitale media).

Ik vond recentelijk ook nog 2 walkmans. Letterlijk uit de oude doos

Een Sony Walkman II.
http://www.walkman-archive.com/gadgets/series/sony_dd_line/sony_wm-ii_silver_02.jpg

En een (voor die tijd ongelooflijk kleine) Panasonic RQ-JA5
http://www.shizaudio.ru/wm/data/media/9/panasonic rq-ja5.jpg

Beide destijds State-of-the-art....

Ik krijg bijna zin om er weer eens batterijtjes en casettes in te stoppen.

Het is echte humor om snobisme voor analoog te schrijven en dan n onderschrift met een moog.
Ik neem t dan ook niet ernstig.
En indien wel: ik ben n snob en hipsters apen mij na. Al jaaaaren 😂

Ik heb vorige week m'n gloednieuwe CR90 bandjes ontvangen voor €5 't stuk en ben er heel blij mee :)

Om op de vraag van OP te antwoorden: ik denk dat het vooral afhangt van je doelstelling. Ikzelf gebruik tape voor verschillende redenen. Bijvoorbeeld om een authentieke saturatie te bekomen en toe te voegen aan mijn muziek. Een andere reden is om bijvoorbeeld een lo-fi karakter aan je producties te geven. Nog een reden is dan weer om de onpuurheid en de bijhorende ruis te willen gebruiken. Met tape kan je ook doorprint krijgen wat dan weer voor leuke onverwachte resultaten kan leiden. Ik gebruik tape ook om on-the-spot pitch bend te doen d.m.v. het vertragen of versnellen van de tape. Allemaal 'effecten' die vandaag de dag weliswaar digitaal kunnen gesimuleerd worden, maar toch nooit hetzelfde zijn als the real deal. Men kan veel simuleren, bijna onhoorbaar, maar er is steeds één belangrijk element dat altijd ontbreekt en niet te simuleren valt en dat is karakter.

Dat tapes voor snobs zijn, vind ik te kort door de bocht. Het hangt er allemaal vanaf wat je wil bereiken en sommige dingen zijn alleen haalbaar met specifieke gear, zoals tape.

Om nu te gaan rondlopen en naar m'n muziek op tape te luisteren via een walkman,.. nee dat dan weer niet. Dan kom je in het realm van de hipster denk ik. Tape is een functioneel element in m'n studio en in vele studio's wereldwijd.

Ik kan me voorstellen dat iemand die puurheid van geluid nastreeft een hekel heeft aan tape. De digitale wereld is zeer blij met de steriele geluiden die ze nastreven, en daar is niets mis mee. Maar er zijn nog heel wat mensen die al dat steriel gedoe en perfectie maar niets vinden. Zijn dat snobs? Ik weet dat ik er zeker en vast geen ben, en al helemaal geen hipster maar ik gebruik wel tapes :D

Amen, al gebruik ik geen cassette maar een taperecorder.
Hetzelfde geldt voor reampen van bijv synths.. Het gaat om de sound waarnaar je op zoek bent. Is het praktisch? Misschien niet, maar ik heb geen deadlines en dat scheelt.
Heeft m.i. niks met snobisme te maken.

Want wat kun je als band of artiest zonder platencontract of spaargeld anders verkopen bij je merchandiser standje? Download codes?
Ik heb hier nog wel een aantal vintage cassettebandjes van bands liggen, ik kan ze alleen nergens meer in stoppen om ze af te spelen.
Cassettebandjes van een band / artiest kopen is natuurlijk veel leuker dan het betalen voor "download codes".
Maar muziek op een cd branden gaat (veel) sneller dan het op te nemen op een cassettebandje. De band of artiest kan nu toch nog gewoon zijn of haar muziek aanbieden met een cd'tje bij de marchandise stand?!! Het liefst dan wel een cd met daarbij een download code zodat je de muziek later ook nog kunt downloaden.
Ik heb een aantal door artiesten / bands gebrande cd's verzameld. En die kan ik wél (nog) afspelen.

Maat van me heeft zo'n labeltje, maar echt al jaren. Erg obscure muziek. Hij heeft ook een paar mooie verhalen van aparte types aan wie hij het verkoopt. Loopt best goed. Het was al lang een underground scene, maar uiteindelijk wordt zoiets weer gehypt natuurlijk. Net als met vinyl.

Mooi interview met de uitvinder hierover: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/15/het-cassettebandje-is-helemaal-terug-a1592373

[...]
Om nu te gaan rondlopen en naar m'n muziek op tape te luisteren via een walkman,.. nee dat dan weer niet. Dan kom je in het realm van de hipster denk ik. Tape is een functioneel element in m'n studio en in vele studio's wereldwijd.
Ik denk dat wij op een lijn zitten. Wat de meeste mensen een hipster noemen, noem ik een snob. Semantische kwestie. Tape gebruiken als studio professional is heel wat anders als cassette tape voor eindgebruikers/consumenten. Mijn favoriete albums van mijn favoriete artiesten zijn op 24 sporen tape opgenomen en ge(re)masterd op CD. Als je die op tape uitbrengt en beluistert (i.p.v. CD of flac o.i.d.) dan mis je toch echt flink wat van de fidelity v/d originele 24 sporen tape. Daarom neem jij, denk ik, tape serieus maar cassette bandjes niet.

[...]Ik ben ook nooit echt gestopt met cassettes afspelen, dus ik ben net zo lang on-hip gebleven tot het weer hip werd. :P
Kijk, dat kan ik waarderen!

Het handige van een cassettebandje afspelen is dat je kunt stoppen en precies op hetzelfde punt weer verder kunt luisteren. Met een cd of plaat kan dat niet. Het neemt ook lekker weinig ruimte in, waar je met LP's toch snel tegenaan loopt, terwijl je toch een fysiek product hebt.
Goed punt. Daarom kregen DVD's hoofdstukken. Kun je verder gaan bij het hoofdstuk waar je gebleven bent. [off topic] Ik heb op mijn digitale Walkman, heuh sorry "mobiele telefoon", een app die werkt als een cassette bandje (Music Folder Player): ik kies uit een directory mijn artiest en album en hij gaat verder waar 'ie was als ik stop. Zal ook wel kunnen met iTunes en de rare standaard speler van Android maar ik ben te oud om uit te zoeken hoe. Ik kan met de standaard player alleen zoeken op ID3 tag, die die tags kloppen voor geen meter bij mij. Ik ben een bak met cassettes gewend: op artiest een alfabet geordend, ja! :beard:

P.S. Ik mis de tijd niet bepaald dat we op het schoolplein Top 40 bandjes kochten v/d plaatselijke DJ die alle singles had voor zijn Drive In Disco. Geef mij maar Napster. Enne, inderdaad: met analoog is (bij nader inzien) niets mis, als het maar niet analoog voor consumenten geluidsdragers is (professionele 24 sporen tape of Ampex voor TV: compleet anders). Ik mis de LP en de cassette niet. Wat ik wel mis zijn de platenhoezen. Cassettes, CD's, minidisks en MP3's zijn niet geschikt voor artwork. Hebben jullie "The Wall" (staat vol met de Prophet V) wel eens op CD gezien? Zelfs met een vergrootglas kan ik het artwork niet ontcijferen. Mijn peperdure LP's waren echter al zowat gekrast toen ik thuiskwam na het album te hebben gekocht in de winkel (jaren '80). De platen van mijn aver uit de jaren '60 waren echter nog perfect (die wogen dan ook een ton en waren beter geperst). En die LP's waren niet gedraaid met een peperdure Thorens (zoals ik deed) maar met de allerslechtste apparatuur die je maar kunt verzinnen in de barakken tijdens zijn dienstplicht in de jaren '60. Probleem van analoge consumenten media is dat ze altijd de grens gaan opzoeken van wat nog net kan. En dan krijg je flinterdunne LP's en cassette bandjes met ijzeroxide i.p.v. CrO2. Daarom zijn analoge media tegenwoordig zo duur: 180 grams vinyl en metal tapes. Tja, daarom is naar mijn mening de CD uitgevonden: goed en goedkoop, indien massaal geproduceerd. Mijn 2 cents. ;)

Laatst gewijzigd:
De band of artiest kan nu toch nog gewoon zijn of haar muziek aanbieden met een cd'tje bij de marchandise stand?!!

Mee eens hoor. Ik beweer ook nergens iets anders. Mijn betoog gaat vooral om de charme van een fysieke kopie in het algemeen, CD(R) of cassette of wat dan ook maakt mij verder niet uit.

Specifiek voor cassettes, vind ik het wel geinig dat 'men' weer even moeite moet doen. Is dat hipster ironie? Misschien. Maar feit is wel, er is een hele generatie die gewend is aan digitale downloads en onmiddellijke behoeftebevrediging, en dat heeft zo z'n gevolgen voor de 'totaal beleving' van, in dit geval, muziek. Het is niet helemaal gerelateerd, maar ik kan iedereen de documentaire "Instant Dreams' aanraden, over de Polaroid camera. Daar wordt duidelijk dat het niet alleen nostalgie is naar een formaat, of dat het om kwaliteitsbeleving gaat. Het gaat ook om de tijd en moeite die zowel de maker als de gebruiker er in moeten steken. Dat geeft een beetje meerwaarde, beleving.

Maar goed, dat soort dingen onder woorden brengen klinkt al snel als vaag gezwam. Je snapt 't, of je snapt 't niet, en dat maakt niet uit. Maar om liefhebbers van snobisme te betichten vind ik te kort door de bocht.

Nou ik had absoluut niets tegen cassettes indertijd want als scholier of beginnend werkende was het heel prettig toen ik samen met oa m'n neef en een paar vrienden lp's op C90 kopiëerde.
We zorgden allemaal dat we of de betere Maxell of TDK chroomdioxide in hele dozen van 10 stuks kochten en zo namen we voor elkaar op en wisselden uit.
In die tijd zijn m'n duurste decks oa een Sony van 1600 gulden geweest en een Nakamichi RX202 (met die mooie auto-reverse) aangesloten op in die tijd een Phase Linear versterker en dan zat je toch heel aardig te luisteren in het pre digitale tijdperk. 8)
Langzaam is alles naar zolder verdwenen en een tijdje geleden heb ik al het spul nog op het forum verkocht.

Wat ik geheel met MrJansen eens ben; zowel met cassettes als met cd's heb ik nooit meer dat plezier gehad wat je met LP's had!
Terwijl je de plaat als je thuis kwam opzette ging je op je gemak de hoes bewonderen en zeker eind 60 en in de seventies had je veel mooi artwork.
Eigenlijk begon dat in de platenzaak tijdens het beluisteren al en na aanschaf ging dat verder op de bus/tramhalte.
Dat werd nog weer 'ns overgedaan als dan in het weekend een medefan op visite kwam om 'ns lekker voor de stereo te gaan zitten en uitgebreid weer de hoes bekeken werd waar je nog lekker met elkaar over zat te kletsen natuurlijk.
Ach; muziek was toen een way of live en je was niet veel gewend zonder internet en geen video natuurlijk.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er nu mensen zijn die het als effect in hun opname nog steeds tof vinden maar die hipsters met die baarden die bij de barbier zitten die zwijmelen wat mij betreft een beetje met het verleden met een soort romantisch ideaalbeeld wat ze zelf nooit hebben meegemaakt en dus nu proberen hoog te houden.
Van mij mogen ze maar voor mij is het verleden tijd.
De platenverzameling met highend platenspeler is ook al weer tien jaar terug de deur uit gegaan en ik ben zelf blij met cd's en mp3 en bluetooth tegenwoordig.
En toch verlang ik wel zo nu en dan naar gewoon zo'n ouderwetse luisteravond met een paar man, wat goede platen en mooie platenhoezen. :mega:

Ik mis mijn cassetes zo erg dat ik er geld voor zou geven ze terug te hebben. Maar nieuwe cassettes? Enkel als de band die ik wil steunen geen vinyl verkoopt. Ik,hekel cd meer dan tapes. Brekende doosjes, haperende cds. Kut medium.
Hier liggen ook nog 4 minidisc spelers en honderden minidiscs. Dat was leuker dan en cd vond ik. Gewoon handzamer.
De winter is voorbij maar anders zou ik alles eens moeten herluisteren. Zien in hoeverre het passé muziek is.

Ik denk dat de mensen die cassettebandjes kopen gewoon allemaal een Onde Magnétique hebben... :D

Ik draai zelf óf Spotify óf vinyl. Ik koop en draai geen vinyl vanuit een perspectief van geluidskwaliteit. Ik vind het artwork gewoon beter tot z'n recht komen en een stukje nostalgie denk ik ook. Wanneer ik naar concerten ga en ik vind de muziek goed, koop ik een plaatje. Digitale downloads kopen heb ik nooit gedaan, ik wil toch graag iets fysieks hebben. Ik vind het fysiek formaat van vinyl ook voordelen hebben; ik kan er niet onbeperkt van kwijt dus dat maakt dat ik niet (zoals met CD's) aan het verzamelen ga. Vinyl draai ik ook vaker als ik de tijd heb om er ook echt naar te luisteren, minder als achtergrondmuziek. Is meer een stukje "beleving"zoals dat dan heet...

NB. mijn platenspeler kostte €12,50 bij de kringloop (wel een Technics!) dus ik ben allesbehalve een purist.

Vooral in de synthwave / retrowave is't toch een soort van 'doel' om een cassetterelease te hebben (of toch ook vinyl). Heb zelf ook al 'n aanbod gehad hiertoe, maar eerst voldoende songmateriaal :).

Net als bij vinyl heb je een gelimiteerde fysieke kopie te pakken. Vergelijk het met een gesigneerde zeefdruk. Allemaal net subtiel anders. Maar anno 2018 wel graag wat gratis FLACjes bij de aanschaf want ik moet het wel op mijn iPster device kunnen afspelen.

Ik snap deze hype ook niet, maar ik moet nog wel ergens een koffertje met tientallen nieuwe TEAC cassettebandje hebben liggen. Van mij mogen ze weg voor slechts 75 euro p.st. :D

oh! dat zijn toch niet die tapes met die mini reels? Ooit 1 van gehad en uitgeleend maar nooit meer terug gehad, die waren goud qua looks.

on topic: Vind de ontwikkeling eigenlijk wel wat hebben, net als vinyl. Ga de discussie niet voeren over geluidskwaliteit maar ik hou persoonlijk ook wel van een geluidsdrager die tastbaar is, en waar het element tijd onlosmakelijk is verbonden met de muziek zowel mechanisch als optisch en waardeer ook het verval wat optreed.

Ik denk dat het kernwoord vooral 'sfeer' is, en iedereen beleefd dit anders.

Een MP3 speler is m.i. een redelijk saai apparaat en heb ik inmiddels ook wel gezien na alle jaren. Het is net als een huis, een nieuw huis heeft vele gemakken en voordelen maar voor sommigen heeft een oud huis zijn charmes ondanks alle nadelen zoals het tocht, kraakt etc.

Natuurlijk is het te gek en erg handig om 1800 uur muziek in 1 cm2 te hebben maar de revival van de eerste muziekdragers is wel ok als je het mij vraagt. Het doet me meer dan ooit beseffen hoe waanzinnig deze uitvindingen eigenlijk waren en ook niet te overtreffen verwacht ik. Beide kunnen prima naast elkaar. Voor onderweg en in de auto MP3 of lossless en thuis een cassettebandje aanzetten. Leuk toch?

De platenverzameling met highend platenspeler is ook al weer tien jaar terug de deur uit gegaan en ik ben zelf blij met cd's en mp3 en bluetooth tegenwoordig.
En toch verlang ik wel zo nu en dan naar gewoon zo'n ouderwetse luisteravond met een paar man, wat goede platen en mooie platenhoezen. :mega:
Ja, en bij mij kan zo'n ouderwetse luisteravond sinds 3 jaar weer. :D Mijn platenspelers - ik had er twee (Technics / Akai) - zijn ook tig jaar geleden de deur uit gegaan, maar mijn platen (m.u.v. o.a. de Moody Blues > sorry :D) niet. Ik heb nu een vintage (en gerestaureerde) Thorens TD 160 platenspeler (die niet afslaat aan het einde van de plaat). Dus je staat wel continu - met een drankje in je hand :biertje: - bij de platenspeler om een nieuwe plaat op te zetten. :mega: Maar die Thorens platenspelers zijn (m.u.v. de behuizing) onverwoestbaar, maar kostten destijds in de 70's volgens mij ook iets van een maandsalaris. Je moet 'm op een stevige plank zetten, want ze wegen erg zwaar. Mijn TD 160 heeft een nieuwe mahonie behuizing gekregen en ziet er weer als nieuw uit. 8~ Ik heb er geen nieuwe plastic kap bijgenomen, omdat de platenspeler bij mij in een dichte vitrine kast staat.

Ook erg leuk vind ik een (gerestaureerde) jukebox, zoals bijv. deze uit de 60's...

1k0.jpg

oh! dat zijn toch niet die tapes met die mini reels? Ooit 1 van gehad en uitgeleend maar nooit meer terug gehad, die waren goud qua looks.
Het koffertje met tapes staat ergens in verweggistan, maar ik zal bij gelegenheid eens kijken wat er precies in zit.

:halleluja Dit dus
Voor een tape met die looks had ik destijds een moord gedaan. Net echt reel to reel! Mijn duurste cassette bandje (van CD opgenomen v/d bieb):

Je had FeO2, CrO2 en Metal. Dit was metal. Idioot duur en ik hoorde het verschil niet, ha ha. ;)

Met die casettes had je ook te maken met zaken als saturatie ("opnameniveau") enzo. Bepaalde ook nogal de kwaliteit. En de signal/noise ratio.
Later kwam ook de Dolby encoding/decoding om een beetje om de nadelen van tape heen te werken.

Maar waren ook de nodige andere deels inherente issues. Koppen die niet netjes boven de sporen stonden en daardoor de randjes van de "achterkant" lieten horen. En de magnetisatie/demagnetisatie van tape en de koppen. De falende aandrukrolletjes. Slipende/falende aandrijfriempjes. De slijtage en aanslag op de koppen. Lees en schrijf/wiskop gedoe. Degradatie van signaal bij elke volgende kopie/generatie. Tape stretch, magnetische "uitvloeing", chemische reacties.

Het is ook een fysiek en contact medium.

Wat dat betreft was de LP ook niet ideaal. Met een diamanten naald in kunststof groefjes krassen in de hoop dat de naald alle oneffenheden in deze groef netjes vertaalt naar pure audio zonder die groefjes langzaam maar zeker glad te schrapen, te beginnen met de kleinste oneffenheden (hoogste frequenties) was ook wel een concept dat ruimte voor verbetering bood.

Haha, kijk nou... YouTube heeft echt alles.

TDK MA Metal casettes.
Die gebruikte ik ook. Liggen misschien wel ergens.

Back