e-Gloomy-nations - This Is Belgium (Real Belgian New Beat)

Jan (Gloomy)

Gepokt en gemazeld
Terug naar mijn roots : de échte Belgische New Beat. Grondlegger van alle hedendaagse electronische dansmuziek.

Om één of andere gekke reden kan ik de downloads niet enabelen op Soundcloud, dus jullie zullen moeten wachten tot de CD uitkomt op Bandcamp om hem gratis te downloaden.. Kan nog een tijdje duren.

Kleine anecdote : FL-studio geeft aan dat ik meer dan 50 uur aan dit nummer heb gewerkt, maar ik ben er zeker van dat ik daarvan 30 uur naar het project heb liggen staren, zonder ook maar iets te doen. Het gaat niet altijd even goed hé ;)

Alleszins, hier de link.. en een commentaartje zou ik zeker appreciëren.

Veel luisterplezier ! :)

Eindelijk eens een rustiger nummer van je, daar kan ik makkelijker op reageren:)

Lekker:okdan:
Als ik al iets van een opmerking wil meegeven:
het acid geluidje voor de break vond ik niet genoeg om de eerste helft mee te vullen
de geluiden die er na de break bijkomen vind ik heerlijk:)

ben weer terug van weggeweest...druk aan mn album mogen werken afgelopen tijd :).

maargoed, om te beginnen heerlijk deze retro sound! Love it!
Inderdaad echt België, nice.

Verder sluit ik me deels aan bij GentleG.
Het acidloopje is denk ik persoonlijk, ik vind het erg goed passen in het geheel. Maar variatie daarin maakt het net wat interessanter.
Wat ik wel vind is dat er misschien een voorzichtige baslijn in had gemogen, maar dan weet ik niet of de sound nog steeds zo bedoeld is zoals jij graag had willen.
Maar ook dit is persoonlijk :).

De mix is verder prima! Goede productie man, keep on rockin' ;)

Ik vind de kick, snare en blips te hard en hoog. Voor New Beat dan. Het waren meestal van die naar beneden gepitchte logge volle digitale percussiegeluiden. Dit is meer new analog punchy met hard mid/laag.

Rest is echt spot on.

oef, new beat, dat is jeugdsentiment... het is lang geleden... toen het opkwam, vond ik dat ik het heerlikke muziek, maar al zo lang niets meer van gehoord.
klinkt erg goed, man. en fijn, weer een track! (misschien heb je tussendoor ook al andere zaken gepost).
en in de verte hoor ik soms front 242 achtige "passages"...

Ha.....geheel in stijl. New Beat...wie kent het nog?

België liep in die tijd voorop in de elektronische dance muziek.

Denk aan het Dance label R&S Records van Renaat Vandepapeliere (R) en zijn vrouw Sabine (S).
https://soundcloud.com/r-srecords

En hun Ambient sublabel Apollo.
https://soundcloud.com/apollo-records

Heel wat van mijn CD's uit die tijd (eind 80, begin 90, die nu ergens in een stoffige doos zitten) dragen deze labels.

Over de track. Die past helemaal in de New Beat lijn.

Opbouwend bedoelde kritiek (slechts mijn onprofessionele mening): De TB-303 Acid lijn levert wel wat aggressie en impact in (die lekkere karakteristieke hoge schrille resonantie frequenties) door de (overdadige?) Reverb en ook door het wat lage relatieve volume in de mix (beetje "te zacht", naar mijn smaak). En geen PLOK TSJIK PLOK TSJIK van een TR-909 (of in elk geval niet de TR-909 6-bit (!) lo-fi sample TSJIK, maar een noise gebaseerde hihat die minder door de mix snijd). In het laatste stuk heeft de Bassdrum (mede door de noise content in de tail en de Reverb) ook wat weinig impact. Ik mis de TR-909 bassdrum/hihats niet meteen hoor, maar een wat meer aggro bassdum en hihat zou vast mooi passen. De hele track zou (wat mij betreft) ook wel met minder Reverb mogen hebben en meer hoogfrequente content (gaat de stereo/masterbuss door een Low Pass filter?). Die 2 dingen zouden de track een wat harder/aggresiever en "dichterbij/in your face" karakter geven. De track klinkt nu best "gelikt" en ruimtelijk "wat verder weg".

Tenslotte...het feit dat ik meer woorden spendeer aan "kritiek" zegt niets over de waardering van je track(s). Die is/zijn prima. Het zijn mogelijke verbeterpunten....naar mijn (persoonlijke) smaak (en daar hoeft niemand zich iets van aan te trekken).

Laatst gewijzigd:
Awel.. Hier onderbreek ik even mijn vakantie voor.. :-D

Dus die Belgen bakken naast goede frieten ook lekkere muziekjes?

Tja.. Uplifting? Maar ik heb ernaar kunnen luisteren.. :-)

:okdan:

Eindelijk eens een rustiger nummer van je, daar kan ik makkelijker op reageren:)

Lekker:okdan:
Als ik al iets van een opmerking wil meegeven:
het acid geluidje voor de break vond ik niet genoeg om de eerste helft mee te vullen
de geluiden die er na de break bijkomen vind ik heerlijk:)

Wow, dank je wel GentleG !! "Niet genoeg", wat bedoel je daarmee ? Had ik een extra acid-line moeten toevoegen voor de break ?

Thnx man, appreciate it ! :)

ben weer terug van weggeweest...druk aan mn album mogen werken afgelopen tijd :).

maargoed, om te beginnen heerlijk deze retro sound! Love it!
Inderdaad echt België, nice.

Verder sluit ik me deels aan bij GentleG.
Het acidloopje is denk ik persoonlijk, ik vind het erg goed passen in het geheel. Maar variatie daarin maakt het net wat interessanter.
Wat ik wel vind is dat er misschien een voorzichtige baslijn in had gemogen, maar dan weet ik niet of de sound nog steeds zo bedoeld is zoals jij graag had willen.
Maar ook dit is persoonlijk :).

De mix is verder prima! Goede productie man, keep on rockin' ;)

Aha, de acidlijn variëren, dat was het.. Ik probeerde 'm te variëren door te spelen met de cut-off en de resonance..maar dat is blijkbaar niet genoeg.

Een extra basslijn ? Ik heb SubBoomBass geprobeerd, maar kreeg er niets van gebakken, dus ik dacht : laat maar zo !

Mooie commentaar, dank je wel van harte ! :)

Vind die acid-invloeden erg lekker.
Tevens hou je de spanning er goed in.
Deze track zit erg evenwichtig in elkaar.

Robi, je bent een fijne kerel. Thanks a lot man :)

Lekker plaatje hoor. Als iets van feedback moet verzinnen zou ik zeggen dat die acidlijn wel wat dikker in de mix mag liggen van mij.

Hey speen, dank je wel man, van harte. "Dikker in de mix leggen", hoe doe ik dat ? Het volume omhoog doen ?

Bedankt op voorhand ! :)

Ik vind de kick, snare en blips te hard en hoog. Voor New Beat dan. Het waren meestal van die naar beneden gepitchte logge volle digitale percussiegeluiden. Dit is meer new analog punchy met hard mid/laag.

Rest is echt spot on.

Thanks Bikkel, bedankt voor te luisteren en je waardevolle feedback.

Dat van die percussiegeluiden moet ik beter bestuderen, dus volgende keer wat laag-gepitchte percussie, will do. ;)

oef, new beat, dat is jeugdsentiment... het is lang geleden... toen het opkwam, vond ik dat ik het heerlikke muziek, maar al zo lang niets meer van gehoord.
klinkt erg goed, man. en fijn, weer een track! (misschien heb je tussendoor ook al andere zaken gepost).
en in de verte hoor ik soms front 242 achtige "passages"...

Hey Arjan, fijn je te zien man ! En dank je wel voor deze heerlijke commentaar. Neen, het enige wat ik nog gepost heb, is de track "In My World", en een sound effex compilatie van 19 stuks.

Check je mail maar eens :)

Alle goeds.

Toffe track, had toevallig afgelopen weekend nog wat new beat plaatjes op de kop getikt bij Dr Vinyl in Brussel, dus kan dit nu wel waarderen :). Voor mij geldt overigens ook dat de acid lijn er wat los op lijkt te liggen, vooral in het begin. Later met de andere synth sounds erbij klinkt het een stuk fijner.

(gaat de stereo/masterbuss door een Low Pass filter?)

Hey Kwurqx, dank je wel voor je waardevolle kritiek.

Euh, neen die gaat niet door een low pass filter.

Ik zal eens kijken wat je allemaal bedoelt, maar aan de track zelf ga ik niets meer veranderen.. Misschien is het de duistere vocal "Jaaaaa" die je de hele tijd hoort ?

Thanks m8 !

:)

Awel.. Hier onderbreek ik even mijn vakantie voor.. :-D

Dus die Belgen bakken naast goede frieten ook lekkere muziekjes?

Tja.. Uplifting? Maar ik heb ernaar kunnen luisteren.. :-)

:okdan:

Haha, Bohemen, grapjas. Maar je vereert me wel met je bezoek :)

en ja, die Belgen hebben/hadden ook de beste discotheken van Europa.

Thanks man ! En enjoy ! :)

Hele toffe track man! Ik was eigenlijk niet zo bekend (nog niet eerlijk gezegd) met New Beat... Wat mij betreft maak je meer van dit soort tracks. Ik vind de acid lijn erg fijn. Goede reverb gekozen, heb geen last van het gebrek aan variatie, maar interessante en verrassende variaties zijn altijd welkom natuurlijk :)

Ik heb het nummer nu voor de 2e keer opstaan... en dat doe ik lang niet altijd ;)

Back