Is 't wat? Audigy2 ZS Platinum Pro

Bert ten Hove

Whatever
Specificaties

Ik zit er dus aan te denken om deze kaart aan te schaffen. Ben al tijden op zoek (vele malen via zoek functie) naar een geschikte kaart voor mij.
Heb hierbij gekeken maar Eridol, M-audio, ESI, etc., maar al mijn wensen vind ik eigenlijk alleen in deze kaart.
Nou heeft Creative hier niet zo'n beste naam, maar als ik de specs zo bekijk, snap ik dit niet helemaal.
Het enige wat deze kaart niet heeft is fantoomvoeding voor de mic.-in.

Iemand toch al ervaring met deze kaart, dus de Platinum Pro, niet die andere uitvoeringen?

Hoor graag reacties.

Geloof me, het is een dure kaart en voor dat geld kun je beter een pro geluidskaart kopen wat minder toeters en bellen maar een beter geluid geeft.

M-audio Audiophile bijv.

Audigy is voor gamers en andere loosers. :)

GEEN audigy pakken.
zoals al gezegd goed voor games maar dus echt niet voor audio bewerking.
heb ook gehoord dat ie in cubas eniet in 44.1 khz kan werken alleen in 48 omdat die zo gemaakt is.
Ik zou dus echt voor een andere kaart gaan

soundblasters zijn populair onder puisterige gamende tieners, maar dat maakt de hardware er niet minder om. wees verstandig en leg opmerkingen die betrekking hebben op de coolheidsfactor van hardware naast je neer.

als dit aan al je wensen voldoet en de andere (duurdere) kaarten niet, dan zou je wel gek zijn om een duurdere te kopen.

voor 31 euro heb je een soundblaster live 5.1, die makkelijk kan concureren met samplers die twintig keer zoveel kosten.

daarvoor krijg je:
64 hardware voices
hardware soundfont support. er zijn gigabytes aan gratis soundfonts via internet te downloaden
digitale i/o
digitale effectbussen die compleet programmeerbaar zijn
practisch onbeperkt en goedkoop samplegeheugen
brede ondersteuning op alle fronten.. je kunt er rustig van uit gaan dat alle pro software in ieder geval een keer op een systeem met een soundblaster getest is.
de meest succesvolle en populairste sampler ooit die helemaal geintegreerd is met je computer

de nieuwere generaties hebben ook min of meer 24/96 support en dat soort onzin, maar dat gaat je weinig helpen bij het daarwerkelijk maken van goede muziek. en een paar decibels meer ruis zou ik lekker op de koop toe nemen in ruil voor alle voordelen die je bij een soundblaster krijgt.

de meeste 800 euro kaarten zijn alleen peperdure ad/da convertors en hebben niet eens een sampler onboard, geen effecten, of extras die je gaan helpen bij het maken van muziek. ze zijn alleen duurder omdat de bedrijven die ze maken minder efficient werken door de relatief kleine oplages waarin ze gemaakt worden.

pulsar enzo zijn uitzonderingen, maar dat soort kaarten is dan ook wel een poepie duurder. niet echt de prijsklasse waar jij in op zoek bent denk ik.

ik gebruik al meer dan 10 jaar soundblasters en heb nog nooit spijt gehad na het kopen van een nieuwe versie

wouter

NiFF heeft gelijk met z'n betoog over de veelzijdigheid en mogelijkheden van de SB's.
Er zit idd vanalles op, van de meest onzinnige zaken als 'n afstandsbediening :stupid tot makkelijke zaken als vele aansluitingen en de soundfonts. Maar mijn ervaring is, dat het allemaal NET NIET lekker werkt. De geluidskwaliteit is niet echt jummie (ruissssssss), en als je een SB gaat combineren met 'n andere geluidskaart, is het risico op conflicten groot.
Hoewel er idd idioot veel soundfonts zijn te vinden op internet, en het "systeem" soundfonts eigenlijk best lekker werkt, is de geluidskwaliteit van de sounds toch ook niet echt ok.

Het enige wat je kan doen, is voor jezelf een afweging maken wat je belangrijk(er) vindt.
Wil je een veelzijdige kaart met veel verschillende (in de praktijk lang niet allemaal te gebruiken) aansluitingen, wil je ook nog es 'n X kunnen gamen, wil je makkelijk, maar niet perse kwalitatief hoogstaand werken -> SB

Wil je een dedicated kaartje dat doet wat ie moet doen (en verder nix) met 'n hoge(re) geluidskwaliteit, betere routing-mogelijkheden, (vaak) meer audio ins-outs, fatsoenlijke A/D en D/A's -> sjop maar even verder

veel suk6

audigy

audigy

Kijk eens naar de terratec dmx 6fire 24/96; deze kan vrijwel alles wat de audigy kan, en heeft een veel beter geluid.

Ten eerste 24/96 is geen onzin.......

Shit ik begin fout.
Even de toon aanpassen. ;)

Soundblasters swa. Wat ik daar mis is dynamiek, headroom, effecten waar je kippevel (ipv tenenkrommingen) van krijgt en routings mogelijkheden. Voor die prijs krijg je idd niets beters maar als je echt eisen gaat stellen dan haalt een SB het bij lange na niet.

Maar we hebben het hier over die audigy toch?
Creative Labs melkt het helemaal uit hoor. Elk kwartaal een iets verbeterde versie met iedere keer weer nieuwe dingetjes die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. En waarom? Om de gamers geld uit hun zakken te kloppen.
En ze worden geadverteerd als pro audio geluidskaarten in muziekbladen. Maar wat Niff zegt is door al die toeters en bellen zo'n ding niet beter dan een simpele concurrent.

Trouwens voor de oplettende kijkers thuis heb ik ook zo'n ding. En wel om te gamen, het geluid is gewoon middelmatig. Maar een player versie is niet duur en met surround sound is het wel grappig.
En je valt achterover als je het naast tegenover m'n Quattro gaat zetten qua sound. Niet op een audiofiele manier maar gewoon in het dagelijks gebruik.

En dan zou ik eerder zeggen koop een Audiophile of iets dergelijks en regel die rest in software, voor een superieure geluidskwaliteit. Of anders outboard FX gear wat nog veel beter klinkt. En het werkt ook nog eens stukken intuitiever dan het geetter met panels met instellingen en effecten en soundfontjes die je moet laden etc etc.

Audigy is voor gamers en andere loosers.
Nou een loser wil ik toch niet zijn . . .Een gamer al helemaal niet.
GEEN audigy pakken.
soundblasters zijn populair onder puisterige gamende tieners, maar dat maakt de hardware er niet minder om. wees verstandig en leg opmerkingen die betrekking hebben op de coolheidsfactor van hardware naast je neer.
Dit gevoel had ik dus ook met deze kaart . . .
ik gebruik al meer dan 10 jaar soundblasters en heb nog nooit spijt gehad na het kopen van een nieuwe versie
De geluidskwaliteit is niet echt jummie (ruissssssss
Nou en dat is dan weer jammer.
Soundblasters swa. Wat ik daar mis is dynamiek, headroom, effecten waar je kippevel (ipv tenenkrommingen) van krijgt en routings mogelijkheden. Voor die prijs krijg je idd niets beters maar als je echt eisen gaat stellen dan haalt een SB het bij lange na niet.
Dus toch maar geen Soundblaster.
Tja, krijg het gevoel dat Creative een beetje Behringer kwaliteit geeft. Dat is toch niet echt wat ik zoek.
M-audio Audiophile bijv.
Kan met M-Audio niet echt uit de voeten . . . Heb er al wel naar gekeken, maar de kaarten die mij van M-audio lijken, vwb aansluitingen e.d. vallen toch in de prijsklasse oei oei.
Kijk eens naar de terratec dmx 6fire 24/96; deze kan vrijwel alles wat de audigy kan, en heeft een veel beter geluid.
Kijk, dat is misschien een goede optie. Goede prijs ook.
Meer mensen die hier goede ervaringen mee hebben?

fuse, Prophet, DJ Michael, NiFF, vinviera. gemmetje, rodemannetje, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ben toch weer een stukje verder!

de terratec dmx ken ik niet, maar met andere kaarten van terratec (2 in m'n bezit) heb ik geen problemen (na het vinden van 'n fatsoenlijke driver, dat wel...)

enneuh, creativer met behringer vergelijken is volgens mij hetzelfde als 'n dikke drol met 'n biefstuk vergelijken.

enneuh, creativer met behringer vergelijken is volgens mij hetzelfde als 'n dikke drol met 'n biefstuk vergelijken.
Nou sorry, krijg gewoon niet zulke goede gevoelens bij Behringer, net zoals hier veel mensen een slecht gevoel krijgen bij Creative. Vandaar die vergelijking.

Waarom koos je de Audigy? Welke features zaten daar in die je nodig hebt of misschien alleen denkt nodig te hebben?

Ik hoef niet meer uit te leggen waarom een Audigy misschien niet zo'n goed plan is, maar ik kan misschien nog wel helpen met wat dan wel te kopen.

Nog iets over de nieuwe generaties kaarten van Creative: Meestal werken ze in het begin prima, maar na een half jaar tot een jaar begint de ellende. De ruis en andere bijgeluiden nemen enorm toe en de kaart is totaal ongeschikt om iets leuks mee te doen.
M'n oude SBLive is inmiddels zo gaar dat de bijgeluiden duidelijk hoorbaar zijn tijdens de iets zachtere passages. Nog even doorbijten en dan ga ik eens op zoek naar iets leuks van RME of M-Audio :)

ik nodig je graag uit op wat opnames te komen beluisteren met Behringer gear.......
Ik geloof je graag Bamse, maaar heb gewoon wat slechte ervaringen met gitaar spullen van Behringer, vandaar.
En wat fuse zegt is waar......
Ongetwijfeld!

Waarom koos je de Audigy? Welke features zaten daar in die je nodig hebt of misschien alleen denkt nodig te hebben?
Wat ik zoek is gewoon een goede kaart met minimaal de volgende zaken:
  • S/PDIF optisch in en uit, coaxiaal mag er bij zitten, maar optisch is must.
  • Minimaal twee uit, 1x stereo, liever 4 maal uit
  • Goede ingangen, liefst ook microfoon met fantoomvoeding, maar dat kan ook via Mackie
  • Koptelefoon uit
  • Geen 3,5 mm aansluitingen, maar cinch of jack of XLR
  • Liefst met Break-out box, PC staat nu eenmaal ongelukkig onder mijn bureau.

Nu dacht ik dat Terratec DMX wat was, maar naar wat zoek acties hier ga ik toch twijfelen:
Ik zit met mijn handen in het haar...
Nu al twee probleempjes:
En zo is er nog veel meer te lezen.

Dus bikkel of andere forummers, gaarne reacties.

Origineel geplaatst door MSXUser
Nog iets over de nieuwe generaties kaarten van Creative: Meestal werken ze in het begin prima, maar na een half jaar tot een jaar begint de ellende. De ruis en andere bijgeluiden nemen enorm toe en de kaart is totaal ongeschikt om iets leuks mee te doen.
M'n oude SBLive is inmiddels zo gaar dat de bijgeluiden duidelijk hoorbaar zijn tijdens de iets zachtere passages. Nog even doorbijten en dan ga ik eens op zoek naar iets leuks van RME of M-Audio :)

ajaa ze willen maar èèn ding bij creative, dat je om de 6 maand weer een ander FRATSBoard van hen koopt, dat dan weer is niet compatibel genoeg blijkt met je andere rommel in je PC, drivers .... ....

Koop iets voor muziek te maken!
(Enfin iedereen maakt muziek zoals hij dat wil)

:doei:

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Ik geloof je graag Bamse, maaar heb gewoon wat slechte ervaringen met gitaar spullen van Behringer, vandaar.
Ongetwijfeld!

Als je een slechte ervaring met een vrouw gehad hebt, zjin ze toch ook niet allemaal slecht....

Je staat niet echt open om iets te proberen kennelijk.

Waarom kijk je niet bij de nieuwe terratec producer series?
Die kaarten zien er volgens de specs ook goed uit.

En wat betreft je kaartkeuze: het heeft volgens mij geen zin om er via een forum achter te komen welke kaart het beste is.
Ik denk dat je ze gewoon moet gaan proberen indien mogelijk.

Als je een slechte ervaring met een vrouw gehad hebt, zjin ze toch ook niet allemaal slecht....Je staat niet echt open om iets te proberen kennelijk.

Waarom kijk je niet bij de nieuwe terratec producer series?
Die kaarten zien er volgens de specs ook goed uit.

En wat betreft je kaartkeuze: het heeft volgens mij geen zin om er via een forum achter te komen welke kaart het beste is. Ik denk dat je ze gewoon moet gaan proberen indien mogelijk.

Dat van die vrouwen is waar, maar waarom ik niet open sta om wat te proberen? Kijk op dit forum komen heel veel mensen met verstand van zaken. Waarom zou je er dan geen gebruik van maken, daar is een forum toch primair voor bedoeld?
Kijk, op het gebied van audio op de pc ben ik nog een leek, maar ik lees hier wel heel veel. Dit is dus echt de plek om zulke dingen te vragen. Ik kan geen andere site vinden waar ik dezelfde info vandaan zou kunnen toveren.
Mijn nieuwe pc komt komende week, echter zonder geluidskaart nog. Als ik vermogend genoeg zou zijn zou ik ze allemaal proberen, zou ik met een dure M-Audio beginnen, maar helaas, het budget is niet zo groot.
Goed ik zal gelijk even naar de producerserie van Terratec kijken, misschien is het inderdaad wat voor mij, ik hou je op de hoogte.

Back