Cheape Midi naar +- 50 CV out

blanka

東京都
Als je Midi naar CV zoekt vind je van die hipsterbakkies met 2 kanalen aan 200€. Maar zonder gekheid, dat moet toch met een arduino en een handvol shift registers kunnen? Wie heeft er goede zelfbouw denkrichtingen voor pak m beet 50 Midi CV kanalen? Zodat bijvoorbeeld de standen van de pots van een BCR 2000 volledig naar CV wordt omgezet.

Ik denk dat je analoge switches (bv. 4051) en sample-en-hold's nodig hebt, geen shift registers. Die doen alleen maar aan/uit. Een sample&hold kan een analoog voltage "vasthouden". En een DAC natuurlijk. Je hebt ook meerkanaals DACs maar met 50 wordt dat mogelijk wat duur; hangt van je ontwerp af.

Een DAC moet je tunen. Het andere voordeel van "1 DAC, 50 sample&holds" is dat je maar 1 DAC hoeft te tunen. Ik heb net een (4 stemmige poly) MIDI-CV converter gebouwd met een meerkanaals DAC, dat betekende dus 4 DAC kanalen stemmen.

Sample&holds lekken dus je moet ze periodiek allemaal aantikken met de DAC om de beoogde waarde op peil te houden. Soms zie je een ontwerp waar een kleine microcontroller de digitale waardes in zijn geheugen heeft en alleen maar bezig is met aantikken. Af en toe krijgt de aantik-micro via serieel een update van de hoofd-micro met nieuwe digitale waardes. De hoofd-micro doet dan de interface. Ik weet niet goed op welk punt je dat nodig gaat hebben, een kleiner ontwerp kan de "interface" en "DAC aantikken" combineren in 1 micro.

Dit gaat niet op als je een batterij meerkanaals DACs hebt want die onthouden zelf hun waardes, hoeven niet aangetikt te worden. Dus dan kan je meer CV's in de lucht houden met maar 1 microcontroller.

Ok, handige input, bedankt. Mag best een beetje onnauwkeurig zijn, ik ga er geen pitch mee aansturen, enkel wat filtercontrole.

Een kleine opmerking :
Het is enerzijds verbazend dat jou (mooie) idee nog niet is/werd uitgewerkt, met de survival van al dat modulair. Anderzijds ligt het mogelijk aan je terminologie, 50 CV kanalen in midi ? Dat moet zws zijn 50 CC's (midi-controllers dus) omzetten naar 50 CV's. Mogelijk kom je met de juiste zoektermen verder naar reeds bestaande ontwerpen. Mss ook eens kijken bij lichtsturingen...
Succes.

Thanks @Prosynq

Das cool en je kan units ook chainen dus 24CV's voor 60euro WOW:

Accuracy
Analogue voltages are produced by “bit spray” PWM at a refresh rate of 62 kHz
per channel needing just a 1st order low pass filter for smoothing.
PWM accuracy is dependent on clock jitter. In practice, accuracy is around 1/30 semitone
ii.e. around 12 bits – good enough for pitch control.

Leuke kit die CV-12!

Ik weet niet wat ik moet denken van de pitch accuracy maar dat is moeilijk te zeggen zo op papier. En voor niet-pitch CV's is het waarschijnlijk prima.

Het is in ieder geval een mooi goedkope oplossing, om de PWM van de microcontroller te gebruiken. Scheelt je een DAC. Leuk hoor, al is het maar om het schema te lezen en te zien hoe hij het doet.

Leuke kit die CV-12!

Ik weet niet wat ik moet denken van de pitch accuracy maar dat is moeilijk te zeggen zo op papier. En voor niet-pitch CV's is het waarschijnlijk prima

Ik denk dat 12bit voor pitch cv ook ok is. Iig de cv out in de midibox (aout-ng) heeft ook 12bit dacs en dat gaat prima

Back