Andere hobbys?

Vandaag een digitaal scoopje opgehaald. Geen vervanging voor mijn 'echte' telescoop, maar leuk voor op reis en om plaatjes mee te maken.
Ook een beetje met het oog op de zonsverduistering van komend jaar.
Ik moet er nog mee leren omgaan, maar de eerste resultaten zijn zacht gezegd bemoedigend.

IMG_2384 2.JPG
JPEG-afbeelding-DF1DEB4097B3-1.jpeg

Vandaag een digitaal scoopje opgehaald. Geen vervanging voor mijn 'echte' telescoop, maar leuk voor op reis en om plaatjes mee te maken.
Ik moet er nog mee leren omgaan, maar de eerste resultaten zijn zacht gezegd bemoedigend.

Bekijk bijlage 3859436 Bekijk bijlage 3859437
leuk! Welke telescoop heb je gekocht?

euk! Welke telescoop heb je gekocht?

Een Seestar S50.
Ik kende die dingen wel, maar verdiepte me er nooit in omdat ik ze beschouwde als speelgoed.
Toen ik afgelopen maand een filterset en powertank bestelde bij mijn vertrouwde adres zag ik ze en aangezien zij nooit rotzooi verkopen ben ik er toch eens in gedoken.

Er gaat niet boven echt door een telescoop kijken, maar ik moet toegeven dat dit toch ook echt heel leuk is.

We hebben op 29 maart a.s. ook een gedeeltelijke zonsverduistering in Nederland, de Zon wordt voor zo'n 35 % verduisterd dan.

We hebben op 29 maart a.s. ook een gedeeltelijke zonsverduistering

Klopt!
Die hoop ik vast te leggen. Een mooie oefening voor volgend jaar.
Op 14 maart is er een gedeeltelijke maansverduistering.

Momenteel heb ik twee telescopen, een Celestron Maksutov-Cassegrain 90mm telescoop met computerbesturing en een Newton 130mm telescoop op zware montering.

Momenteel heb ik twee telescopen

Daar zijn hele leuke dingen mee te doen.
Mijn 'echte' telescoop is momenteel een 15 cm Schmidt-Cassegrain op een zware montering, maar ik hoop in de toekomst een 20 cm Nexstar aan te schaffen.
Zo'n winkel is echt om hebberig van te worden, maar het is niet echt een handige hobby naast synths qua budget. ;)

Ze demonstreerden ook nog even een digitale microscoop en daar werd mijn vrouw dan weer hebberig van (en ik ook trouwens).

Gelukkig blijft er altijd iets te wensen over.

Dat iet er al echt indrukwekkend uit vind ik voor een 'amateur' telescoop! Welke is het?

EDIT: oh ik zie dat je die vraag al hebt beantwoord. nvm :)

Daar zijn hele leuke dingen mee te doen.
Mijn 'echte' telescoop is momenteel een 15 cm Schmidt-Cassegrain op een zware montering, maar ik hoop in de toekomst een 20 cm Nexstar aan te schaffen.
Zo'n winkel is echt om hebberig van te worden, maar het is niet echt een handige hobby naast synths qua budget. ;)

Ze demonstreerden ook nog even een digitale microscoop en daar werd mijn vrouw dan weer hebberig van (en ik ook trouwens).

Gelukkig blijft er altijd iets te wensen over.
Ik had in de jaren 90 van de vorige eeuw een Celestron C8, een 203mm Cassegrain spiegelkijker waarmee ik ook de fotos heb gemaakt eerder in deze thread.

Die en de Hubble nemen nog steeds fantastische fotos van het heelal en ook van de planeten uit ons Zonnestelsel.

Een Seestar S50.
Ik kende die dingen wel, maar verdiepte me er nooit in omdat ik ze beschouwde als speelgoed.
Toen ik afgelopen maand een filterset en powertank bestelde bij mijn vertrouwde adres zag ik ze en aangezien zij nooit rotzooi verkopen ben ik er toch eens in gedoken.

Er gaat niet boven echt door een telescoop kijken, maar ik moet toegeven dat dit toch ook echt heel leuk is.
lijkt me echt wel gaaf dit, maar wat is het verschil dan tussen zo'n digitale en een "echte"? Wat is een leuke "beginners" telescoop die wel indruk maakt maar wel betaalbaar is?

lijkt me echt wel gaaf dit, maar wat is het verschil dan tussen zo'n digitale en een "echte"? Wat is een leuke "beginners" telescoop die wel indruk maakt maar wel betaalbaar is?
Je zou op de website van Bresser kunnen kijken, die hebben meestal wel leuke beginners telescopen.

Wat is een leuke "beginners" telescoop die wel indruk maakt maar wel betaalbaar is?

Ik kan dit forum van harte aanbevelen. Het kiezen van een telescoop is ook wat persoonlijk en afhankelijk van je omstandigheden. Voor een advies op maat kun je daar terecht.

Door de Seestar (en soortgelijke smart telescopen) kun je niet visueel waarnemen en ze zijn ook niet erg geschikt voor het vastleggen van planeten.
Het beeld wordt digitaal vastgelegd en naar een verbonden telefoon/tablet verzonden.
Door beelden te stapelen wordt de kwaliteit van je plaatje beter naarmate je langer waarneemt.
Dat is hier ook een beetje de truc. Hij maakt een serie opnamen die hij stapelt om zo een beeld te maken.
Dat maakt dat je met een relatief klein instrument zulke resultaten kunt krijgen.
Er zijn puristen die dit dan ook niet zien als echte astronomie, maar daar denk ik zelf anders over.

Toegegeven, er gaat niets boven echt visueel waarnemen met een mooi instrument en dat vervangt dit nieuwe instrument niet voor mij, maar het is wel heel leuk erbij. Ik heb de afgelopen nacht zaken gezien die ik met mijn andere telescoop nooit zo heb kunnen waarnemen en zeker niet zonder heel veel meer gedoe zou kunnen waarnemen.

Ik vind het lastig om advies te geven over een beginners instrument.
Er zijn zoveel factoren die een rol spelen.
Allereerst budget, maar ook wat je er precies mee wilt.
Vind je het een sport om lichtzwakke objecten te vinden of wil je een goto oplossing?
Hoe mobiel moet het zijn. Wil je ermee fotograferen? Etc. etc.

Er is heel veel keuze op het moment.
Er zijn al goto instrumenten voor wat bescheidener budgetten en die kleine smart scoopjes zijn een relatief nieuwe ontwikkeling die gretig aftrek vinden.
Toch zie je ook dat bij veel mensen die dingen na een paar keer kijken in een kast belanden waar ze niet meer uitkomen.

De ontwikkelingen staan ook niet stil.
Zo las ik een paar uur nadat ik de mijne had opgehaald dat er een wat grotere opvolger komt.
Je kunt niet alles hebben zeg maar. ;)

Als ik je een winkel zou mogen aanraden zou dat Ganymedes in Amstelveen zijn.
Een hele fijne winkel en al decennia een begrip op dit gebied.

Back