Andere hobbys?

Met die gedachte heb ik ook al gespeeld en ooit zelfs een klein radiotelescoopje met een simpele draadantenne aangeschaft.
De hoogspanningsmasten in mijn omgeving bleken daarbij echte roet in het eten te gooien.

Ik heb ook gekeken naar wat je met een eenvoudige schotelantenne kunt doen, maar dat is erg beperkt en eenzijdig.
Ja, om iets goeds te bereiken heb je toch wel een schoteltje van 15 meter doorsnede nodig en die heeft niet iedereen in zijn tuin staan.:D:D:D

Ja, om iets goeds te bereiken heb je toch wel een schoteltje van 15 meter doorsnede nodig en die heeft niet iedereen in zijn tuin staan.

Om het over gebrek aan tuin hier maar niet te hebben. ;)

Zoiets zou ook nog kunnen, maar voor een krappe € 20.000,- weet ik genoeg andere dingen te verzinnen. ;)

Scherm­afbeelding 2025-03-30 om 18.27.32.png

Wellicht leuk om satellieten e.d. te ontvangen, maar voor sterren en sterrenstelsels heb je toch eentje groter nodig.

maar voor sterren en sterrenstelsels heb je toch eentje groter nodig.

Groter is beter, maar zelfs met kleintjes valt er toch wel wat te zien. Twee voorbeelden:

En er zijn nog duurdere "hobby's"

Het ingestorte Areciboradiotelescoop in Puerto Rico
Beetje stuk gegaan tijdens orkaan Maria en werkt dus niet meer.
330px-Arecibo_Radiotelescopio_SJU_06_2019_7472.jpg

China heeft nu een nog groterde schotel antenne...
Aperture Spherical Telescope.
Ik hoop dat je 500 vierkante meter grote achtertuin heb...
want dat ziet er zo uit ongeveer:
800px-FAST_Radio_Telescope_(captured_from_video).jpg

En er zijn nog duurdere "hobby's"

Het ingestorte Areciboradiotelescoop in Puerto Rico
Beetje stuk gegaan tijdens orkaan Maria en werkt dus niet meer.
Bekijk bijlage 3860180
China heeft nu een nog groterde schotel antenne...
Aperture Spherical Telescope.
Ik hoop dat je 500 vierkante meter grote achtertuin heb...
want dat ziet er zo uit ongeveer:
Bekijk bijlage 3860181
Ook handig voor het opvangen van regenwater:D:D:D:D

Zo, oude hobby weer opgenomen en jeugdtrauma aan het verwerken. :)

Ik had als kind een gaming PC in de tijd dat bijna niemand echt met gaming PC's bezig was op de manier waarop je dat vandaag kent. Pentium 200MMX met Voodoo² 12MB, +/- 1997. Ooit verkocht toen die verouderd was en niks waard. Uiteraard mis ik hem nu en is hij wél iets waard. Dus ik heb alvast terug mijn oude config gekocht minus de Voodoo. Ik probeer nog een Voodoo te bemachtigen via een ruildeal zodat ik niet te veel geld in deze zijdelingse hobby moet steken.

Ik had nog de juiste soort RAM uit mijn E-mu Emulator IV liggen, dus de PC heeft nu alvast 64MB RAM. Wie wat houdt, die heeft wat. :) Hij zou 128MB kunnen hebben, maar dat heeft eigenlijk geen nut voor deze generatie (kan in DOS zelfs averechts werken) en zou weer een investering zijn.

Los van jeugdsentiment wou ik een dergelijke Socket 7 PC omdat die heel geschikt zijn voor DOS games, je kan ze namelijk desgewenst instellen op lagere snelheden. En voor recentere DOS games heb je dan gewoon een beest van een PC beschikbaar, relatief gezien. Doom 2 laadt instantaan en zit altijd op max FPS.

Er zit nog een Soundblaster 16 ISA in voor maximale DOS compatibiliteit.

Naast het gamen geeft dit me ook nog meer mogelijkheden voor als ik erg verouderde software nodig zou hebben voor één van de synths/samplers.

Zo, oude hobby weer opgenomen en jeugdtrauma aan het verwerken. :)

Ik had als kind een gaming PC in de tijd dat bijna niemand echt met gaming PC's bezig was op de manier waarop je dat vandaag kent. Pentium 200MMX met Voodoo² 12MB, +/- 1997. Ooit verkocht toen die verouderd was en niks waard. Uiteraard mis ik hem nu en is hij wél iets waard. Dus ik heb alvast terug mijn oude config gekocht minus de Voodoo. Ik probeer nog een Voodoo te bemachtigen via een ruildeal zodat ik niet te veel geld in deze zijdelingse hobby moet steken.

Ik had nog de juiste soort RAM uit mijn E-mu Emulator IV liggen, dus de PC heeft nu alvast 64MB RAM. Wie wat houdt, die heeft wat. :) Hij zou 128MB kunnen hebben, maar dat heeft eigenlijk geen nut voor deze generatie (kan in DOS zelfs averechts werken) en zou weer een investering zijn.

Los van jeugdsentiment wou ik een dergelijke Socket 7 PC omdat die heel geschikt zijn voor DOS games, je kan ze namelijk desgewenst instellen op lagere snelheden. En voor recentere DOS games heb je dan gewoon een beest van een PC beschikbaar, relatief gezien. Doom 2 laadt instantaan en zit altijd op max FPS.

Er zit nog een Soundblaster 16 ISA in voor maximale DOS compatibiliteit.

Naast het gamen geeft dit me ook nog meer mogelijkheden voor als ik erg verouderde software nodig zou hebben voor één van de synths/samplers.
Haha, leuk man.
Een deel van mij denkt "wat doe je jezelf aan met die ouwe zooi" aangezien de veel klassieke DOS games (zoals doom en doom II) opnieuw uitgebracht zijn om feiloos te draaien onder (modern) windows (vaak ook in moderne resoluties).
Maar anderzijds snap ik het wel uit nostalgische redenen... Ik speel secret of mana ook het liefst origineel op een ouwe verkleurde SNES ook al kan ik een remake spelen op de PS5.

Have fun!

Ik heb in het verleden ook eens zoiets gedaan ... Via mijn werk had ik een oud arcade kabinet gekocht met zo'n lomp groot CRT scherm er in, 2 joysticks, muntproefje etc. Nog bijna door de zoldertrap heengezakt met het naar boven en later naar beneden tillen van dat ding, zo zwaar als dat kreng was. Anyway, ik had er een paar originele arcade PCB kaarten bijgekocht, maar natuurlijk wilde ik MAME erop met alle klassieke arcadegames erbij. Uiteindelijk heb ik daar zelf een soort Frankenstein PC voor gebouwd uit oude onderdelen dat draaide onder MS-Dos met ArcadeOS erop, een custom graphics card die de lage resoluties en aparte refreshrates van die oude games/CRT scherm aan kan, een custom JAMMA interface om de hardware van de kast met de PC te laten praten en ook een antieke Soundblaster erin. Wel tof, uiteindelijk werkte alles prima, kwam je in een menu terecht met al je games die je via de joystick/buttons kon kiezen en hij werkte zelfs op geld als je wilde. Zoals met veel dingen was de lol er wel een beetje af toen het eenmaal werkte, want die retro games vervelen me eigenlijk ook altijd vrij snel weer :D

Haha, leuk man.
Een deel van mij denkt "wat doe je jezelf aan met die ouwe zooi" aangezien de veel klassieke DOS games (zoals doom en doom II) opnieuw uitgebracht zijn om feiloos te draaien onder (modern) windows (vaak ook in moderne resoluties).
Maar anderzijds snap ik het wel uit nostalgische redenen... Ik speel secret of mana ook het liefst origineel op een ouwe verkleurde SNES ook al kan ik een remake spelen op de PS5.

Have fun!
Dank je!

De nostalgie is een grote reden, maar daarnaast is mijn ervaring ook dat emulaties/reissues vaak op het einde van de rit minstens zoveel miserie zijn als gewoon het origineel op originele hardware spelen. Enkele voorbeelden:
-DOSBox waarop je toch vaak weer moet zoeken naar instellingen waarop een bepaald spel goed werkt;
-Sega Classics op PS2 die op de zompig te trage 50Hz spelen, terwijl ik op mijn echte Sega gewoon een switch heb gezet om te doen alsof ik in Japan of de USA zit en zo meteen in de correcte snelheid kan spelen;
-Alle reissues van Half Life 1 die slechter werken dan de oorspronkelijke CD ROM versie doordat men aan de engine rommelt (blijkbaar is het tegenwoordig zo goed als onspeelbaar).
-PCEm en dergelijke waar zelfs je nieuwe I9 PC te traag is om een beetje Pentium 2 te emuleren...

Het is met andere woorden altijd wel wat, zowel met nieuwe emulatie als met oud spul. Met dat verschil dat ik dan liever rommel met het originele oude spul. De charme van die enorm vergeelde case alleen al. :D En een emulatie heeft geen totaal nutteloze (want niet eens aangesloten op het moederbord) TURBO knop!

Ik weet niet of het je ding is, maar je zou op je retro computer aan de slag kunnen met tracker-software, of misschien dat Rebirth hier ook wel lekker op draait.
Zelf heb ik vroeger veel lol gehad met de Nord Modular software, maar dat is misschien net te nieuw.

On topic: ik heb een nieuwe hobby ontdekt deze winter: miniature painting! Het is verrassend rustgevend om met een heel klein kwastje te prutsen en direct resultaat te zien. Doet wonderen voor m'n ADHD. als ik me overweldigd voel door alles wat tegelijkertijd op me af lijkt te komen dan kan ik hier helemaal in verdwijnen om daarna weer rust/grip op de zaak te hebben.

heb een nieuwe hobby ontdekt deze winter: miniature painting! Het is verrassend rustgevend om met een heel klein kwastje te prutsen en direct resultaat te zien.
Hihi ik ook.
Ik ervaar het ook zo.

Ik heb jarenlang trackdays gedaan op Zandvoort, Spa en de Nordschleife (met o.a. M3, M2, GT4). Ook racelicentie gehaald. Daarnaast ook veel gedrift met een oude M3. Sinds enkele jaren heb ik een full motion simracer op mijn kantoor staan (B4P). Onder het mom van anti RSI :D . Die simracer bevalt zo goed, dat ik mijn oude M3 verkocht heb en trackdays doe ik ook al niet meer. Was toch veel risico en erg kostbaar. Heeft ook wel met de leeftijd te maken ben ik bang :o:. Doe nu veel rally sims. Kan goed meekomen inmiddels :okdan:

Had in het verleden Formule 1 op mijn computer, met een racestuur en padaaltjes. Was erg leuk maar reed meestal achteraan.

Ik heb jarenlang trackdays gedaan op Zandvoort, Spa en de Nordschleife (met o.a. M3, M2, GT4). Ook racelicentie gehaald. Daarnaast ook veel gedrift met een oude M3. Sinds enkele jaren heb ik een full motion simracer op mijn kantoor staan (B4P). Onder het mom van anti RSI :D . Die simracer bevalt zo goed, dat ik mijn oude M3 verkocht heb en trackdays doe ik ook al niet meer. Was toch veel risico en erg kostbaar. Heeft ook wel met de leeftijd te maken ben ik bang :o:. Doe nu veel rally sims. Kan goed meekomen inmiddels :okdan:
E30 M3? :halleluja Geduchte tegenstander van mijn Delta Integrale in de rally.

Had in het verleden Formule 1 op mijn computer, met een racestuur en padaaltjes. Was erg leuk maar reed meestal achteraan.
Dat heb je tegenwoordig met Flight Simulator. Lijkt me wel erg leuk.

Dank je!

De nostalgie is een grote reden, maar daarnaast is mijn ervaring ook dat emulaties/reissues vaak op het einde van de rit minstens zoveel miserie zijn als gewoon het origineel op originele hardware spelen. Enkele voorbeelden:
-DOSBox waarop je toch vaak weer moet zoeken naar instellingen waarop een bepaald spel goed werkt;
-Sega Classics op PS2 die op de zompig te trage 50Hz spelen, terwijl ik op mijn echte Sega gewoon een switch heb gezet om te doen alsof ik in Japan of de USA zit en zo meteen in de correcte snelheid kan spelen;
-Alle reissues van Half Life 1 die slechter werken dan de oorspronkelijke CD ROM versie doordat men aan de engine rommelt (blijkbaar is het tegenwoordig zo goed als onspeelbaar).
-PCEm en dergelijke waar zelfs je nieuwe I9 PC te traag is om een beetje Pentium 2 te emuleren...

Het is met andere woorden altijd wel wat, zowel met nieuwe emulatie als met oud spul. Met dat verschil dat ik dan liever rommel met het originele oude spul. De charme van die enorm vergeelde case alleen al. :D En een emulatie heeft geen totaal nutteloze (want niet eens aangesloten op het moederbord) TURBO knop!
- Al die retro hardware neemt veel meer plaats in dan emulaties. En plaats kost heel veel geld.
- "Miserie" is niet mijn ervaring. En er is ook nog GOG, voor oude-games-op-nieuwe-(PC)hardware.

De plaats had ik, ik heb geen huis gekocht voor de games ofzo. :D 8 consoles, 1 pc, 2 monitors = 1 rek vol.

Zelfs met Steam heb je wel eens gedoe toch? Games die hardnekkig op de verkeerde monitor van je multi monitor setup laden bv.

Maar goed, voor het gemak of om te besparen doe ik het natuurlijk niet. Maar qua hoeveelheid gedoe valt het wel mee.

Back