Reverb [Settings vooral]

Fatar

Drum Pad?
Hallo,

Ik ben een beetje bezig met verzamelen van informatie ontrend reverb settings en dan met name voor electronische muziek. Ik zeg het gelijk maar ff. Ik weet dat reverb op een bepaald geluid een questie van smaak is en gehoor, maar misschien dat iemand ergens al wat leuke settings heb voor de diverse dingen.

vragen:

a. Wat zijn reverb settings voor snel herhalende percusie geluiden. vb breakbeat.
b. Op welke geluiden moet je zowieso geen galm drukken. behalve op een kick loop of bassline (op een 303 achtig iets zou wel kunnen trouwens)
c. Wat zijn reverb settings voor langzaam herhalende percussie.

dit alles op een tempo van 140bpm en het liefst zou ik ook ergens een boek met tabellen ofzo ergens vandaan plukken op het net. mooie links zijn ook welkom voor me verzameling.

ow en tevens ben ik nog op zoek naar een site met tabbelen van delay settings

dus bijv.

140bpm - attack (blabla) feedback (blabla) enz

Voorbeelden van instellingen zal je niet snel vinden, met name omdat elk geluid weer anders is, waardoor je dus steeds andere instellingen moet gebruiken. Vaak wordt wel een roomverb op percussie gebruikt en op leads b.v. langere reverbs. Het is naar mijn idee vooral belangrijk dat je weet hoe je reverbprocessor werkt. Op http://www.sospubs.co.uk kan je vast wel iets vinden over het gebruik van verschillende soorten reverbs, dat kan je dan toepassen op je eigen werk. Ik denk ook dat je goed moet luisteren naar muziek, en veel moet experienteren.

Wat delay betreft is het ook gewoon experienteren, en wat altijd goed werkt is de delay syncen aan het tempo. Verschillende instellingen voor het linker en rechter kanaal is ook leuk.

thnx musicmaker en dat van die delay settings gebasseerd op BPM kan je hier vinden.

'k heb er nu dus toch eentje gevonden. :D kheb hem gelijk ff offline opgeslagen. voor de mensen die hem nog niet hadden of niet wisten van zijn bestaan..

http://tyala.freeyellow.com/9mustool.htm

heeft iemand verder nog goede tips ivm reverb? ik hoorde bijv dat als je een goede verb gebruikt je deze niet waarneemt in je track.

Origineel geplaatst door Fatar
heeft iemand verder nog goede tips ivm reverb? ik hoorde bijv dat als je een goede verb gebruikt je deze niet waarneemt in je track.

Gebruik FX spaarzaam,gebruik het waar het goed klinkt,niet waar je denkt dat het moet zijn. Matige gebruik van FX geeft de beste resultaten.

Cheers.

Graag gedaan. Wat ik nog kwijt wilde is dat het wel goed is om goede reverbprocessors te gebruiken. Als je mindere gebruikt kan het best zijn dat je echt heel lang zit te tweaken zonder goed resultaat. Goede reverb plugins zijn die van Logic, Spinaudio, en Waves ook wel geloof ik.
Misschien heb je hier nog wat aan: des te meer reverb des te meer het geluid op de achtergrond raakt, des te minder des te meer op de voorgrond en het klinkt ook strakker. Variatie is wel mooi hierin, en het is ook goed om verschillende reverb processors te gebruiken.
Soms kan een mindere reverb ook wel goed in de mix passen.

Back