Simpele midi controller met 1 knop. Hoe?

sjeff

Ouwe rot
Hoi allen,

Op het moment heb ik een workflow met mijn hardware samplers die niet erg handig en snel is. Om dit te verbeteren heb ik het idee om een kleine play-button te maken via midi voor mijn TX16W, net zoals je dat op de S900 of S950 ook hebt. Dan kan ik de geluiden makkelijker in mijn MPC samplen en een sampler ertussen uithalen!

Na een hele zoektocht op internet ben ik erachter gekomen dat zoiets niet bestaat en ik het dus zelf zou moeten gaan bouwen. En aangezien ik hier de ballen verstand van heb... deze thread! :)

Wat ik nodig heb is een drukknopje die midi note 60 aanslaat, en een midi uitgang die ik met kabeltje aan de midi in van de tx16w kan hangen.

Hoe doe ik dit het snelst, kleinst, makkelijkst en zo goedkoop mogelijk? Arduino?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Het is vrij specifiek wat je wil dus ik ben bang dat je t inderdaad zelf zult moeten bouwen.
Het goedkoopste en kleinste wat ik kan bedenken om dit te doen is een Digispark of iets met een attiny85.
Wat groter (en ook wat duurder) is er de Teensy.
Er staan voor beide een hoop simpele bedradingsschema's online.
Hoe je zoiets programmeert weet ik niet precies maar daar kunnen andere forumleden of google vast wel bij helpen.
Succes!

Ik zou inderdaad 'ns kijken naar Arduino. Er bestaat een MIDI-library voor Arduino waarmee je dit vrij gemakkelijk moet kunnen maken. Zie hier voor de library.

Kijk vooral ook even hier voor een tutorial over MIDI en Arduino.

Edit: omdat wat jij wilt heel eenvoudig is heb je zo te zien niet eens de library nodig. Met de Arduino en het stukje code van de tutorial moet het eigenlijk al lukken, dacht ik.

Laatst gewijzigd:
1 enkele specifieke MIDI noot uitsturen? Dat kan nagenoeg elk MIDI Trigger/Controller apparaat met een MIDI OUT. En dat is er niet? Je bent vast niet de eerste die zoiets zoekt.

Ik neem aan dat het formaat (de grootte) dan erg belangrijk is. Liefst zo klein mogelijk. Zo groot als een knopje? Als het groter mag zijn voldoet ongeveer elk(e) MIDI controller/trigger/keyboard.

Misschien kun je een (oude) telefoon/tablet als controller/trigger/knop aansluiten (als MIDI controller gebruiken).

En als je een hardware sampler uit je keten/setup wilt halen. De TX16W is er ook als (gratis) software.
https://www.kvraudio.com/product/tx16wx-software-sampler-by-cwitec
https://www.tx16wx.com/

Laatst gewijzigd:
Thanks voor de input allemaal. Met zo'n klein arduino bordje zou het wel moeten lukken inderdaad, alleen bedenk ik me nu net ook dat je natuurlijk stroomtoevoer nodig hebt via usb of iets anders.. Dat maakt het gelijk wel weer een heel stuk onhandiger hmmm

Als er nu gewoon een goed sampler/sequencer alternatief zou zijn voor mijn mpc zodat ik en een midinoot aan kan slaan en tegelijk kan samplen zou het ook opgelost zijn. :(

Faderfox LX1. Een van de knopjes (knopje 59) zal noot 60 zijn. WErkt als een malle. Werkt op AA battery.

Maar een Arduino is goedkoper, en werkt ook op batteryen. Anders, Doepfer heeft genoeg DIY midi meuk.

Ik ga nog eens goed zoeken naar een arduino op batterijen indd, kwam al wat dingetjes tegen met een draaiknop op zo'n teensy bord. Dan moet een drukknopje ook wel lukken lijkt me!

Het mooiste zou zijn een klein doosje van paar cm x cm met alleen een midikabel en intern een batterij voor voeding

Je zou de volgende spullen kunnen gebruiken.

Goedkope microcontroller met usb om hem makkelijk zonder externe programmer te programmeren via Arduino:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/arduino/main-boards/digispark-attiny85-met-micro-usb

(beter neem je een iets duurdere Teensy LC, Arduino Pro micro of nano. Dan heb je voor de toekomst meteen een basis om een full scale controller te maken)

Batterijhouder met geïntegreerde 1.5V > 5V converter. Kun je op in AAA batterij wel een tijd draaiende houden. Zeker als je de watchdog gebruikt en deze laat triggeren door de druk op de knop. Je hoeft hem dan standalone uiteraard niet te voeden via USB en je sluit de batterijhouder/step up aan op de Vin. Dan zit je op een paar uA stroomverbruik in idle mode. Dit heb ik recent gedaan voor vochtsensoren in mijn tuinkas.

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...terij-houder-step-up-converter?search=step up

Twee weerstandjes voor de midi out, een DIN 5 pins connectortje en een drukknop naar keuze.

Gaat je niet meer dan 15 euro kosten.

De sketch gaat heel simpel worden; paar regeltjes code. Mocht je zover zijn kunnen we je hier wel mee helpen.

Een cheap midikeyboardje op batterijen lijkt dan nog makkelijker. Haal je op een na alle toetsen er af en klaar ben je.

Je gebruikt die sampler alleen om te kleuring te hebben qua sound?

Een klein 25key midi keyboardje is toch veel handiger als 1 note 60 knop?
Wil je niet horen hoe je sampler lager gepitchte samples weergeeft? Of Versneld opnemen en lager afspelen?
Emu samplers hebben bijvoorbeeld numerieke buttons die verschillende notes triggeren.. Handig toch?

Als je iets simpels en compacts zoekt: je kan een Yamaha su10 kopen als midi triggerboxje.. die heeft 4 (banks) x 12 pads en midi din out.. werkt op adapterstroom en batterijen.

Laatst gewijzigd:
Ben het ook eens met Bathmutz en Furious5; als het je gaat om een simpele oplossing is een midi keyboardje prima. Echter als je het leuk vindt om laagdrempelig met Arduino te beginnen en zelf iets te knutselen is dit wel een perfect projectje.

Is daar dan geen andere elektronica-stuff voor i.p.v. direct naar een microcontroller te moeten gaan ?
Je kunt vast wel iets anders bedenken, maar te vrezen valt dat je dan al snel een schakeling hebt met relatief veel componenten. Zo'n oplossing die Tijs hierboven aangeeft is qua prijs en lage complexiteit moeilijk te verslaan.

Je zou de volgende spullen kunnen gebruiken.

Goedkope microcontroller met usb om hem makkelijk zonder externe programmer te programmeren via Arduino:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/arduino/main-boards/digispark-attiny85-met-micro-usb

(beter neem je een iets duurdere Teensy LC, Arduino Pro micro of nano. Dan heb je voor de toekomst meteen een basis om een full scale controller te maken)

Batterijhouder met geïntegreerde 1.5V > 5V converter. Kun je op in AAA batterij wel een tijd draaiende houden. Zeker als je de watchdog gebruikt en deze laat triggeren door de druk op de knop. Je hoeft hem dan standalone uiteraard niet te voeden via USB en je sluit de batterijhouder/step up aan op de Vin. Dan zit je op een paar uA stroomverbruik in idle mode. Dit heb ik recent gedaan voor vochtsensoren in mijn tuinkas.

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/arduino/lilypad/lilypad-aaa-batterij-houder-step-up-converter?search=step%20up

Twee weerstandjes voor de midi out, een DIN 5 pins connectortje en een drukknop naar keuze.

Gaat je niet meer dan 15 euro kosten.

De sketch gaat heel simpel worden; paar regeltjes code. Mocht je zover zijn kunnen we je hier wel mee helpen.

Kijk dit zijn beste tips!!

En idd het is misschien ook gewoon makkelijker om een tweedehands midikeyboardje te halen, maar ik wil het juist graag allemaal zo compact mogelijk houden. Dat transposen van samples kan ik ook doen in de sampler zelf en 1 trigger knop. 25 toetsen en een midi en voeding erbij vind ik dan een beetje overkill voor wat ik wil..

Daarnaast vind ik hier zelf een oplossing voor maken ook wel leuk om te doen :D

Ik ga hier ff naar kijken iig! Bedankt man :okdan:

Hoi allen,

Op het moment heb ik een workflow met mijn hardware samplers die niet erg handig en snel is. Om dit te verbeteren heb ik het idee om een kleine play-button te maken via midi voor mijn TX16W, net zoals je dat op de S900 of S950 ook hebt. Dan kan ik de geluiden makkelijker in mijn MPC samplen en een sampler ertussen uithalen!

Je hebt nu al veel hulp voor de oplossing die je zelf aangaf.
Ik zou eigenlijk een nivo lager willen gaan : waarom denk je dat die drukknop DE oplossing voor jouw 'niet erg handige workflow' is ?
Wat is er juist mis met je workflow wat een 'knop' kan oplossen (waar je dan een MIDI IN van je sampler gaat aan opofferen ?? misschien brengt jouw 'oplossing' wel andere problemen in jouw 'workflow' ?)
Misschien loont het de moeite om eens het basisprobleem proberen uit te leggen, wie weet zijn er andere oplossingen...

Kan je in de TX16W niet de footswitch niet toewijzen naar sample-play?

edit;
Zo vlug de manual hebben gelezen kan dat met een 'footswitch' in de 'ext trig', waarschijnlijk kan de footswitch ook een moment-schakelaartje zijn.
Ik heb geen TX16W dus kan dit niet bevestigen.

Laatst gewijzigd:
Back