Yamaha DX7 probleem

Fluence

Stamgast
Ik heb een issue met mijn DX7.

De DX7 speelt 8 noten op normaal volume en dan 8 noten heel zacht.

Wat heb ik gecheckt:
Batterij is nog ok (2.8v)
Dit gebeurt ook via midi dus ik kan het toetsenbord uitsluiten.
Hij start goed op.
Test modes loopt hij allemaal netjes door.
Connecties zijn in orde binnenin de synth
Init patch heeft hetzelfde probleem
Audio out en headphones out geven hetzelfde resultaat

Iemand een hint waar ik zou kunnen zoeken?

Hi, neehoor echt een DX7 MK1.

Maar je kan de polyphony op mono zetten met de functie toets. Dat bedoelde ik.

Ik heb een issue met mijn DX7.

De DX7 speelt 8 noten op normaal volume en dan 8 noten heel zacht.

Check vraag om het probleemdomein vast te stellen:

8 noten sequentieel (monofoon/na elkaar) of parallel (polyfoon/tegelijkertijd)?
En (deels impliciet volgend uit mono/polyfoon) 8 dezelfde noten of 8 verschillende?

Ik neem aan 8 noten parallel (polyfoon) en daarmee ook 8 verschillende?

Dan lijkt het een polyfonie/voice handling issue te zijn?
Met een 8 note repetitief gedrag?

Misschien ook een DAC issue.

De DX 7 MK1 heeft een 12-bit floating point DAC + 2 bits of analogue companding. Er zit dus ook een analoge component in de DAC in die wellicht net meer voldoende nauwkeurig is?.

Het ontbreken van een de Most Significant Bit (aan de "voorkant" van het getal) impliceert een HALVERING van het outputsignaal. Het ontbreken van de 1 of 2 bits aan de Least Significant Bit kant geeft slecht een klein effect, want de eerste 12 bits doen het dan wel goed.

Binair is gewoon een 2 tallig stelsel in plaats van 10 tallig, maar werk precies hetzelfde. As het aantal beschikbare waarden op is moet er 1 bij als je verder wilt. In een decimaal stelsel heb je 10 waarden in 1 getal, bij binair slechts 2. Na decimaal 9 komt daarom 10. Na binair 1 komt 10. Met 3 bitjes kun je 8 combinaties maken. Getallen 1 t/m 8 bijvoorbeeld. Voor 9 heb je dan een extra bitje nodig. Als die er niet (meer) is, dan is het resulterend getal de helft zo groot als het zou moeten zijn. In een DAC dan ook de halve amplitude (=het halve volume).

Mixen is signalen/samples optellen en delen door het aantal signalen/samples.
Voor elke verdubbeling van het aantal signalen/samples is er een ook extra bitje nodig.

Als het volume HALVEERT na 8 noten impliceert mogelijk dat er voor de uitkomst van de optelling geen extra bitjes meer beschikbaar zijn. Een digitaal issue.

Er zijn allerlei tooltjes om het uitgangssignaal te METEN. Zowel analoog als digitaal. Met een digitaal tooltje kun je het aantal gebruikte/benodigde bits ook "meten". Dat kan in elk geval helpen om te kijken of het een binair/digitaal of een analoog probleem is.....

Ik neem aan 8 noten parallel (polyfoon) en daarmee ook 8 verschillende?

Ja monofoon dus altijd, polyfoon speelt hij 8 noten goed af en bij 8 maal zelfde noot ook.

Als het volume HALVEERT na 8 noten impliceert mogelijk dat er voor de uitkomst van de optelling geen extra bitjes meer beschikbaar zijn. Een digitaal issue.

Geen halvering, eerder van 100 naar 15 procent.

Ik zal eens proberen het uitgangssignaal te meten. Om inderdaad uit te sluiten.

Laatst gewijzigd:
Back