Probleem Yamaha DX7

MTXl84

Synthmeister
Hallo iedereen, laatst heb ik een Yamaha DX7 bemachtigd en gelijk de batterij vervangen, daarna heb ik de factory patches erop gezet en was hij klaar om te spelen, maar het viel mij op dat als ik bijv. van C2 naar C3 ga springen de pitch apart klinkt.

Weet iemand toevallig hoe ik dit recht kan zetten?

Wat bedoel je precies met ´apart´ klinkt? Is een van die C´s iets out of tune is t.o.v. de andere?

Valt dit ook nog voor wanneer je eens aan de pitch bend draait? Of heb je de pitch aan de aftertouch gekoppeld zodat de toonhoogte beïnvloed wordt door de druk op de toets?

:doei:
Danny

Misschien een patch die gebruikt maakt van de 'Pitch Envelope Generator'? PEG heet dit op de DX7.

Wat bedoel je precies met ´apart´ klinkt? Is een van die C´s iets out of tune is t.o.v. de andere?

Valt dit ook nog voor wanneer je eens aan de pitch bend draait? Of heb je de pitch aan de aftertouch gekoppeld zodat de toonhoogte beïnvloed wordt door de druk op de toets?

:doei:
Danny
Hetzelfde geld voor alle toetsen. Het klinkt alsof je aan de pitch bend zou zitten, maar die heb ik niet tussen mn vingers als ik een bas-octaaf patroontje aan het spelen ben.

Kan je anders eens een klein stukje opnemen en hier posten?
Waar ik ook aan denk omdat het op alle toetsen voorkomt: heb je geen portamento ingesteld? Dan glijdt je ook van toon naar toon in plaats van er ineens naartoe te gaan.

Het is 15: BASS 1
Staccato gespeeld zou die normaal moeten klinken. Mogelijks zit er legato gespeeld wel een portamento op geprogrammeerd? (Nog even en heel mijn post is Italiaans...)

Dat kan een DX7 namelijk: "fingered porta" setting in monophonic mode.

Als het alleen bij die patch is, lijkt het een eigenschap van de patch en geen probleem van de synth.

Staccato gespeeld zou die normaal moeten klinken. Mogelijks zit er legato gespeeld wel een portamento op geprogrammeerd? (Nog even en heel mijn post is Italiaans...)

Dat kan een DX7 namelijk: "fingered porta" setting in monophonic mode.

Als het alleen bij die patch is, lijkt het een eigenschap van de patch en geen probleem van de synth.
Het valt het meest op bij die patch, maar is ook aanwezig bij de andere.

Dan denk ik dat je inderdaad best een opname van het probleem laat horen. Al dan niet terwijl je filmt hoe je op het klavier speelt.

heb de pitch gefixt (hij stond in poly mode) alleen nu is er een sustain effect als ik aan het spelen ben. heeft iemand een idee hoe ik dat uit kan zetten?

Laatst gewijzigd:
Yep, dit klinkt als portamento.
Klik op de bruine ´function´toets en op knop 5 portamento. Waarschijnlijk krijg je een waarde groter dan 0. Zet deze op 0 een 9/10 dat je probleem verdwenen is.

Succes :okdan:

heb de pitch gefixt (hij stond in poly mode) alleen nu is er een sustain effect als ik aan het spelen ben. heeft iemand een idee hoe ik dat uit kan zetten?
Heb je een sustainpedaal? Dan kan je daarceens mee experimenteren.

Yep, dit klinkt als portamento.
Klik op de bruine ´function´toets en op knop 5 portamento. Waarschijnlijk krijg je een waarde groter dan 0. Zet deze op 0 een 9/10 dat je probleem verdwenen is.

Succes :okdan:
Er staat “sus-key p retain”.

Back