Display JD-990

CreOn

Alles naar de knoppen....
Wel mooier dan het groene origineel, maar behoorlijk aan de prijs zeg.
Mijne doet het nog als nieuw, dus hopelijk nog lang niet nodig.

3 displays van mijn JD's doen het na 25 jaar nog perfect.
Check vanaf 6:50
Zo een blauwe display wil ik ook wel. ;-)
BTW, ik zag laatst een oud collega die in displays handeld. Hij sprak van een heel andere prijs : 25$

Laatst gewijzigd:
De mijne doet het ook nog op 1 verticaal lijntje na dan. Heb wel hier en daar problemen gelezen, ook dat de backlight op een gegeven moment minder word. Die blauwe zag ik staan ja. Zou ook cool zijn, m'n D50 heeft ook een blauw display/LED's. Weet je zeker dat je oud collega het over dezelfde displays heeft? Blijkbaar waren die voor de JD-990 en ik meen de XP-80 vrij uniek. Niet dezelfde als van bijvoorbeeld de JV-2080 ofzo. De resolutie voor 990 LCD schermen zou een stuk hoger zijn.
Zie ook meer op Gearslutz https://www.gearslutz.com/board/ele...uction/933660-my-jd-990-lcd-screen-dying.html

Ik vraag me af of dit display te gebruiken is in een JD990:

https://www.ebay.com/itm/Blue-24064...-w-Tutorial-/301017373646?hash=item4616089bce

Ik heb dit display gekocht voor in een EMU E4xt en weet dat het ook is gebruik in bijvoorbeeld een TG77 van Yamaha. Wellicht zit in een JD990 hetzelfde spul.
Overigens is dit type display te krijgen in verschillende kleuren (groen, blauw, zwart/wit etc).
Allemaal kosten ze rond de 30 dollar.

Zo'n zelfde prijsverschil heb ik tijd geleden met S950 displays gezien. Deze worden voor >100,- aangeboden onder de noemer "S950 display" en voor 18,- met de typeaanduiding die op de verpakking uit de fabriek staat.

Laatst gewijzigd:
Soms zijn die "speciaal voor synth X" displays flauwekul, soms niet. Vaak kan het vele malen goedkoper uit China, ik koop graag bij "buydisplay" op eBay. Het nadeel is dat het met gratis verzenden enkele weken duurt. Dus je betaalt deels voor het niet hoeven wachten.

Het lastige met displays vervangen is meestal dat een modern display dikker is. Dit komt omdat oude displays een EL panel gebruiken als backlight, wat flinterdun is. Moderne displays hebben LED backlights. Dit is veel beter qua lichtopbrengst maar wel dikker. Soms past zo'n modern display niet in de synth. Sommige eBay verkopers van speciale "voor synth X" displays hebben een leverancier gevonden met relatief dunne LED backlights; daar heb ik zelf niet altijd mazzel mee. Kurzweil K2000R bijvoorbeeld luistert vrij nauw met de dikte van het display.

Een ander punt, mbt de backlights, is dat EL panels op vrij hoge wisselspanning werken (rond de 60V geloof ik) terwijl een LED backlight op 5V kan net zoals de display controller. Daarvoor moet je vaak een extra draadje trekken, en ergens een weerstandje stoppen, om de LED van stroom te voorzien. Op zo'n kit heeft iemand dat al voor jou geknutseld.

Kort gezegd, er komt geknutsel bij kijken, en je kunt je een buil vallen aan een goedkoop maar te dik display. Dit is soms de meerwaarde van een synth-specifiek display ten op zichte van het display los in China kopen. Hangt er ook van af hoe goed je zelf kunt knutselen.

Of de dikte van het display een kritiek punt is in de JD-990: geen idee.

De nuance die jvq toevoegt is wel op zijn plaats.

Zo moest bij het display van de S950 zelf een header (=connector) gesoldeerd worden.
Dat had ik helaas verkeerd om gedaan waardoor de display kapot ging en ik weer een nieuwe kon kopen.
En inderdaad zoals jvq beschrijft, weken moest wachten.

Vandaag ook voor mijn Akai VX600 een nieuwe LED LCD binnen gekregen en gelijk gemonteerd.

Ik heb hem hier ook van Ebay gekocht.

Wat een verschil na jaren met een uitgebluste lichtfolie gewerkt te hebben eindelijk weer een helder verlichte display en nu ook zonder dat irritante gepiep van 110V trafo en lichtfolie.

Het kost wel wat; ongeveer € 150,- inclusief verzendkosten vanuit de UK.

Eerst wel een ander type ontvangen en Volgens de advertentie was het plug en play no soldering required, maar bij ontvangst bleek er een multikabel aan gesoldeerd te zitten die zeer moelijk te verwijderen bleek te zijn vanwege een eromheen gesmolten kunststof hoes.
Het verwijderen van de multikabel lukt mij niet zonder de soldeerpunten te beschadigen; zoals ik al eerder zei ben ik geen soldeerwonder.

Na een paar keer over en weer kontakt gehad met de verkoper mocht ik de beschadigde display terug sturen en heb ik nu een display met multipin connector en zonder multikabel ontvangen en die paste direct.

Super zo een nieuwe display: het is niet goedkoop maar echt de moeite waard.
Ik heb er ook gelijk een besteld voor mijn Akai S3000XL besteld.

Deze led lcd stond ook in de advertentie als Plug and Play no soldering required geschikt voor de Akai VX600.

Tevens was dezelfde lcd display ook geschikt voor de Akai S3000XL.

Bij aflevering bleek hij wel direct bruikbaar voor de S3000XL omdat deze met een kabel is verbonden met een connector op het moederboard, maar niet geschikt voor de VX600 omdat de kabel aan het moederbord vast zit gesoldeerd en met een connector om de display wordt aangesloten.

Ik heb toen een foto van de gewenste connector gemailed en kreeg als reactie dat ze de display ook zonder kabel maar met pinnen voor de connector konden leveren.

Omdat zij in de advertentie hadden vermeld dat er geen solderen benodigd was hebben ze mij ondanks dat ik met zelf prutsen en solderen zonder succes heb geprobeerd de oude kabel te verwijderen toch een andere display laten maken en toegestuurd.
Ik hoefde alleen de inmiddels verziekte display retour te sturen naar de UK wat uiteraard weer € 23,- extra heeft gekost, maar wat beter is als een verziekte led lcd ter waarde van € 150,-.

Voor de nieuwe led lcd hoefde ik geen losse draadjes te solderen voor voeding voor de leds, deze haalt hij via de normale bedrading van de VX600 ergens vandaan.

Ik heb nog even de oude met de nieuwe led lcd display vergeleken en de nieuwe display is exact 1mm dikker.

Dat klinkt slecht zeg. Als ze zoveel geld vragen en zeggen dat het met je VX600 werkt dan moet dat ook kloppen.

Ik heb dan eerder wel "verdedigd" waarom die geprepareerde displays in theorie meer waard zouden zijn, maar in de praktijk vind ik het tegenvallen. Ik bestel gewoon lekker uit China en dan maar even wachten. Maar ik vind het knutselen ook leuk, en ik vertrouw erop dat ik inmiddels handig genoeg ben om het zelf voor elkaar te krijgen.

Voor dat enorme prijs verschil kan je vijf displays bestellen.
En inderdaad zeer slordig dat ze zelf niet gecontroleerd hebben of hij werkelijk plug en play was op de Akai Vx600 maar ja dan moeten ze natuurlijk wel een hebben om te proberen.

Je moet inderdaad dan wel goed kunnen solderen maar natuurlijk ook weten op welke punten wel draadje moet komen.

Ik zie bijna twee keer zoveel soldeerpunten als dat ik draden nodig had gehad.

Uiteindelijk ben ik ondanks het enorme prijsverschil toch blij met de nieuwe display.

Ik vind die LED backlight dingen op eBay maar niks., en helaas is die blauwe led hype ook nog niet over. Zitten we in 2018, waar een contrast van 1:1000 normaal is, moet het in zw nog altijd met abominabele kijkhoeken en 1:50 oid. doen. Ik weet dat er nu ook OLEDs zijn, weliswaar 256x64 ipv 240x64, maar ook net iets breder. In wit, en groen! We zouden een keer een controller moeten maken zodat die panels in onze T1/2/3, Wavestation, SY77/99,W30,JD990. etc passen

Welkom in de wereld van de "direct replacement for" onzin. Bij auto's net zo leuk. Een radiator die 10cm te breed is en de steunen totaal op de verkeerde plaats, remschijven die zouden passen op een model dat trommels heeft...je moet zelf detective zijn voordat je weet wat écht zou passen. En dat vind je dan 16 keer goedkoper dan de "direct replacement for"...

Ik vraag me af of dit display te gebruiken is in een JD990:

https://www.ebay.com/itm/Blue-24064...-w-Tutorial-/301017373646?hash=item4616089bce
De resolutie van een JD-990 LCD is 320x80, die gaat dus niet werken. Ik denk dat ze voor een hogere resolutie gekozen hebben omdat de JD veel grafisch weergeeft.
Ik heb de info dat de LCD maar sporadisch gebruikt zou worden uit de link van Gearslutz welke ik eerder deelde. Daar spreken ze ook over dat de LCD Toshiba comptabel moet zijn (geen idee wat ze er precies mee bedoelen). Ook heeft de LCD de controller "onboard", wat blijkbaar ook niet vaak gebeurd. Het komt dus blijkbaar niet alleen op afmetingen en resolutie aan.
Ik heb die zwart/witte besteld. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ben nieuwsgierig. Zo een zwart/witte display vind ik nog mooier dan de blauwe.
En zeg nu zelf, als er weer zo een 'shiny' display in je JD zit lijkt hij net nieuw, toch ? :D

Daar spreken ze ook over dat de LCD Toshiba comptabel moet zijn (geen idee wat ze er precies mee bedoelen). Ook heeft de LCD de controller "onboard", wat blijkbaar ook niet vaak gebeurd. Het komt dus blijkbaar niet alleen op afmetingen en resolutie aan.

Dat zijn allebei normale dingen. Er zit altijd een controller op zo'n display, en voor een grafisch display is dat vaak een Toshiba T6963 of een compatibele chip. Je moet wel opletten dat je zo'n controller op het display hebt, maar het is niets bijzonders.

Wat abnormaal is aan de JD990 is de resolutie, 320x80. Die is moeilijk te vinden.

Back