Display JD-990

Ik heb begin vorig jaar via dit forum een D-70 gekocht die een beetje liefde nodig had. Het klavier werkt inmiddels allang weer perfect alleen het display heeft geen achtergrondverlichting meer. Als bonus geeft de inverter van de kapotte achtergrond verlichting continu een redelijk hoorbare irritante zoem. Toen ook zo'n chinese T6963 black on white display gekocht voor 25 euro. Ik moet het er alleen nog steeds in zetten :') Al een paar keer die D-70 open gemaakt maar er zit zo enorm veel bende qua printplaten en kabels in de weg om bij het display te komen dat ik nu al een paar keer na 5 min dacht: komt wel een andere keer :-) Hopeloos.

Ik vind die displays zelf voor 25 euro eigenlijk nog best duur. Als je op Ali Express ziet dat je voor 10 euro een full-color 480*320 touchscreen display voor een Raspberry koopt dan denk ik altijd dat zo'n T6963 eigenlijk niet meer dan een paar euro mag kosten. Dan vind ik 1 a 2 euro voor zo'n HD44780 16*2 display meer in lijn met wat je er voor krijgt 8)

Mmm, misschien oud nieuws maar ik wist het niet : capacitors op de Exp. Boards !! Brand ! Ontploffingen ! Vuurwerk ! ;)
Op de Japanse Roland site staat een verwittiging en wordt gevraagd onmiddellijk de capacitors te vervangen.
Meer hier : https://alan-zhu.wixsite.com/az-ent...eplace-capacitors-on-SR-JV80-expansion-boards

Ik heb zo een 4 tal bordjes. Werk aan de winkel dus...
(hoewel 2 van m'n Vintage exp boards al 25 jaar oud zijn...no probs tot nog toe)

Ja, dat had ik wel al eens ergens gelezen. Moet er nu ook maar eens van komen inderdaad, als hij dan toch open moet. Wist ook niet dat het zulke gevolgen had hoor, schijnt toch wel wat schade aan te kunnen richten.
Beter niet wachten tot het te laat is. Eens kijken of er nog 1 van 100µF in de la ligt.

Wist ook niet dat het zulke gevolgen had hoor, schijnt toch wel wat schade aan te kunnen richten.
Beter niet wachten tot het te laat is. Eens kijken of er nog 1 van 100µF in de la ligt.

Nu ben ik niet helemaal onhandig en heb die capacitor op dat bordje eens bekeken. Ga het toch maar niet zelf doen...:(
Los solderen is geen optie. Schijnbaar moet je die capacitor eerst voorzichtig stuk knippen...

Het valt nogal mee hoor. Als je de condensator omhoog trekt komt hij los en blijven de twee pootjes op het bord zitten (bij mij althans). Daarna kan je dat plastic voetje verwijderen en de pootjes los solderen.
Het enige waar je op moet letten is dat de condensator goed aangesloten word en dat je de soldeerbout niet verkeerd beet pakt.

Ik heb wel eens een stuk of 30 SMD condensatoren vervangen op een XP-50 mainboard. Normaal verwijder je de SMD condensatoren met een SMD rework station maar als je die (zoals ik) niet hebt kan het ook op de volgende manier:

Disclaimert: bij electronica (semi)professionals gaan van onderstaande uitleg de nekharen overeind staan 8o Dit is een risicovol dingetje: je beschadigd mogelijk de printplaat.. voorzichtig werken!

Pak een kniptangetje en pak de condensator beet. Nu voorzichtig een kwartslag draaien totdat hij afbreekt. Het zwarte plastic voetje kan je er nu in een paar stukjes vanaf breken / knippen. Daarna de 2 pootjes desolderen.

Mijn ervaring is dat ze er erg makkelijk af gaan..

Dit is zeker niet de beste manier maar het viel me erg mee qua moeilijkheid en bij mij is het nooit misgegaan *D

Nou, het LCD scherm zit erin, was een uurtje werk.
Dit stelt dus echt niets voor. Het meeste werk was nog het glas los zien te krijgen van de LCD module zelf. Maar als je daar een bankpas ofzo tussen steekt gaat ook dat met gemak.
Ik heb wat foto's gemaakt maar die komen, mede door de kleurrijke verlichting, niet echt goed tot zijn recht.
Het scherm ziet er goed uit is qua maatvoering precies eender dan de originele.
Het geeft een mooi en duidelijk beeld. Solderen is niet nodig. De ribbon kabel oversteken is voldoende. Ik ben tevreden.

Attachments

• 990_1.jpg
    990_1.jpg
    58,7 KB · Bekeken: 130
  • 990_2.jpg
    990_2.jpg
    63,4 KB · Bekeken: 129
Zie er mooi uit die nieuwe led lcd.
Werkt echt super plezierig als hij weer goed leesbaar is.

Ik ben ook heel blij met de nieuwe led lcd display in mijn Akai VX-600. Bij mij paste hij toevallig niet direct omdat er een kabel aan gesoldeerd zat in plaats van pinnen voor de multi connector, maar na enkele mails heb ik snel een andere ontvangen die wel direct paste.
Het ontwerp van de Akai is zo gemaakt dat wanneer je de bovenkant open scharniert je de display meteen ziet zitten en met vier schroeven los kan maken.

Ik weet dat bij de Roland W-30 je inderdaad eerst de halve synth uit elkaar moet halen om bij de display te komen voor het vervangen van lichtfolie of de gehele display.

Nou, het LCD scherm zit erin, was een uurtje werk.
Ik ben tevreden.

:okdan:
Ziet er echt strak uit ! Nu dat mag ook wel voor die prijs. Mijn displays zijn nog top, anders zou ik op zoek gaan naar een toch iets goedkoper alternatief...

Back