Hoe maak ik standaard golfvormen op een DX?

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Ik zou graag willen weten met welke parameterinstellingen ik op mijn DX7, dus bij FM-synthese, standaardgolfvormen als Saw en Square krijg.
Ik weet wel dat dat niet het doel is van FM, maar het lijkt me makkelijk om met behulp van de basisgolven de FM-synthese wat beter onder de knie te krijgen.

Daar is al zoveel op internet over te vinden. Zul je nog versteld van staan.

Hier trouwens ook. ;)

Voor een blokgolf te emuleren, neem je bv het algoritme met drie carriers en per carrier één modulator. Als je de modulator in een oneven verhouding zet t.o.v. de carrier (bv carrier 1:00 en modulator 3:00) dan ga je richting blokgolf. Neem je een even verhouding ( bv. carrier 1:00 en mod 2:00 of ook 1:00); dan ga je richting zaagtandemulatie. Met de outputs en feedbacklussen moet je experimenteren om te kijken welk karakter de golfvorm krijgt.

:doei:

*Tip*

*Tip*

Tipje:

Ga op zoek naar het boek: the complete dx7IID van Howard Massey. Van dit boek kun je heel veel leren hoe je moet programmeren op je dx7. Ik neem aan dat dit boek niet meer verkocht word, anders maar eens 2de hands zoeken.

Nog een Tipje:

Als je noise wil:

Neem algoritme 5
Zet Oscillator 1,5,6 op Fixed en Ratio op 1000 hz en alle outputs op 99.
Zet de feedbackloop (fbl) onder Algorithm op het maximale.
Leuk voor geluiden zoals wind of zee. (probeer maar eens de envelopes aan te passen van elke oscillator):)

Re: *Tip*

Re: *Tip*

Origineel geplaatst door chrizz
Tipje:

Ga op zoek naar het boek: the complete dx7IID van Howard Massey. Van dit boek kun je heel veel leren hoe je moet programmeren op je dx7. Ik neem aan dat dit boek niet meer verkocht word, anders maar eens 2de hands zoeken.

Nog een Tipje:

Als je noise wil:

Neem algoritme 5
Zet Oscillator 1,5,6 op Fixed en Ratio op 1000 hz en alle outputs op 99.
Zet de feedbackloop (fbl) onder Algorithm op het maximale.
Leuk voor geluiden zoals wind of zee. (probeer maar eens de envelopes aan te passen van elke oscillator):)

Sly Dog en ik hebben al wel een mooie video waarin Ritchie Lawson (oid) prachtig (ahum) uitlegt hoe je de meest cheesy 80 sounds er uit kan halen. Erug handig, vooral omdat ie zelf ook constant fouten maakt....
Noise is niet zo moeilijk te maken, daar heb ik niet specifiek alg 5 voor nodig. Moet zeggen dat ik fm wel kewl vin, maar dat 't erg moeilijk is om te kunne voorspellen wat er gebeurt. Daarom hoopten we dat beginnen met saw/square een mooi opstapje is....

Re: Re: *Tip*

Re: Re: *Tip*

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Sly Dog en ik hebben al wel een mooie video waarin Ritchie Lawson (oid) prachtig (ahum) uitlegt hoe je de meest cheesy 80 sounds er uit kan halen. Erug handig, vooral omdat ie zelf ook constant fouten maakt....
Noise is niet zo moeilijk te maken, daar heb ik niet specifiek alg 5 voor nodig. Moet zeggen dat ik fm wel kewl vin, maar dat 't erg moeilijk is om te kunne voorspellen wat er gebeurt. Daarom hoopten we dat beginnen met saw/square een mooi opstapje is....

Mijn maat heeft gelijk. Alleen heet Lawson van de voornaam geloof ik Ronnie, ipv Ritchie.

Back