Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg

Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-

Last edited by a moderator:
Dan leg ik niet goed uit wat ik bedoel.

Het instrument voelt groots en ziet er fantastisch uit. Maar het geluid wat er uit komt is op z’n zachts gezegd mediocre.

Denk niet dat de VCOs te dun zijn, maar unison is in elk geval weer een van de opties die je hebt om dingen dikker aan te zetten en vooral breder (in het stereobeeld) te krijgen. Sja, en of je dat 'verbloemen' moet noemen, uiteindelijk klaagt ook niemand over de chorus op de Juno serie. Leuk van de Moog One is dat je zo veel opties hebt dat je vaak in de VCO sectie zelf een complete sound kan maken en dan nog met het filter, de envelopes en effecten moet beginnen.

Dikker aanzetten lijkt leuk maar zorgt ook voor phase problemen. Zeker als je osc’s veel frequenties opvreten/vet of dik worden genoemd. Tenzij je de extra osc’s een octaaf hoger zet etc. En ja met stereo is het prima.

En ja een chorus kan dik klinken maar phasende osc’s in het laag is wel een probleem als je mooie volle bassen wil. Tenzij het de bedoeling is.

@Zoink: Dan heb je het hier enkel over de behuizing en interface dan? (en moet ik verstaan onder 'spelen' ,zonder geluid dan eigenlijk):

''Als ik hem even helemaal los bekijk van of het ergens op lijkt of "zus of zo" moet klinken vindt ik de impact vh spelen op de Moog One groots, het voelt als een machtig krachtig instrument waar tot in over de puntjes (en dan nog tig puntjes DAARNA achter de komma) over nagedacht is.''

Op basis van alle, en dat zijn er best veel, filmpjes en audiobestanden die ik van en over de Moog One gezien en gehoord heb, lukt het me ook niet om voor het geluid te vallen - en als ik ergens zo'n bedrag aan uitgeef, moet dat wel het geval zijn. Uiteindelijk heb ik mezelf op de wachtlijst laten zetten voor een The River - die heeft veel minder mogelijkheden, maar het geluid sprak me meteen aan.

Maar goed, smaken verschillen en iedereen zoekt misschien ook wel iets anders in een synth.

Daar gaat het om, ze plaatsen zichzelf in een zodanig prijssegment dat het een soort statusobject wordt ipv instrumenten te maken voor de gemiddelde mens.
Kijk eens: ik kan een dure moog betalen!
Tegenwoordig nu techniek zo goedkoop is zouden ze voor de helft van de prijs ook iets heel moois kunnen maken maar dat maakt het minder begeerlijk.

dat was eigenlijk erg leuk toen de fairlight die was zo duur dat slechts enkelen over een totaal uniek geluid konden beschikken.. maar de techniek werd al erg snel betaalbaar en het duurde niet lang of de hele wereld kon als trevor horn en die paar anderen klinken. de mirage en de emax begonnen met die doorbraak..

Mja, ik vind het niet echt een vergelijking. Die oude überbakken kostten makkelijk meer dan een ton en waren voor de gewone sterveling onbereikbaar. De 7-8k die je voor een Moog One mag neerleggen is best een poep centen voor de gemiddelde slaapkamer knutselaar, maar niets vreemds als je het vergelijkt met andere professionele instrumenten in het hogere/professionele segment. Weleens gezien wat een piano of professionele saxofoon kost?

Mja, ik vind het niet echt een vergelijking. Die oude überbakken kostten makkelijk meer dan een ton en waren voor de gewone sterveling onbereikbaar. De 7-8k die je voor een Moog One mag neerleggen is best een poep centen voor de gemiddelde slaapkamer knutselaar, maar niets vreemds als je het vergelijkt met andere professionele instrumenten in het hogere/professionele segment. Weleens gezien wat een piano of professionele saxofoon kost?
Als je een vergelijking gaat maken met akoestische instrumenten kun je altijd wel een verantwoording neerleggen voor die schandalig hoge prijs. Vergelijk het dan met andere synths om geen zinloos statement te maken. En vergelijk dan ook de kwaliteit hé : bvb. is deze Moog One wel stabiel ?

Ik vind dat synth-winkeliers op SF geband zouden moeten worden.

Nou ja, het lijkt mij een valide onderbouwing/vergelijking - zeker gezien de hoeveelheid R&D en vakmanschap die ook in zo'n ding gaat zitten. Daar betaal je ook voor. Heb je weleens onder de motorkap gekeken?

Verder snap ik je opmerking niet zo goed, ik ben geen "synth-winkelier", heb geen enkel commercieel belang bij Moog of wie dan ook en het enige dat ik in deze draad doe is mijn mening geven over deze synth waarbij ik ook nog eens - als een van de weinigen zo te zien - uit ervaring spreek omdat ik er eentje heb staan die ik van mijn eigen zuurverdiende centjes, zonder sponsorcontract, heb gekocht.

En verder, als je de Moog One te duur of niet leuk vindt is dat ook prima. Tegenwoordig is er voor ieder wat wils tussen de 150 en 15.000 euro dus keuze genoeg. Maar die drang om de meest uitgebreide, slim ontworpen en mooie analoge bak van dit moment de grond in te trappen omdat hij buiten iemands bereik ligt vind ik eerlijk gezegd behoorlijk sneu.

Laatst gewijzigd:
Als je een vergelijking gaat maken met akoestische instrumenten kun je altijd wel een verantwoording neerleggen voor die schandalig hoge prijs. Vergelijk het dan met andere synths om geen zinloos statement te maken. En vergelijk dan ook de kwaliteit hé : bvb. is deze Moog One wel stabiel ?

Ik vind dat synth-winkeliers op SF geband zouden moeten worden.

Ik vind het een prima vergelijking met instrumenten.
et hoge segment is altijd aan de prijs geweest. In verhouding kost die denk ik net zo veel als jouw System 100 in der tijd.
Of was die ook schandalig duur?
De Schmidt Eightvoice - $20,000, schandalig uuhh ik bedoel geilll:D

Binnen ieder soort instrument is er een heel spectrum aan prijzen en kwaliteiten. Een Jimmy Page model strat kost bijna 30k terwijl je ook een namaak strat voor 250€ kan kopen en gewone echte strats tussen een paar honderd en een paar duizend. Boeiend, iedereen koopt gewoon wat hij wil hebben binnen de categorie die hij kan betalen en die het hem waard is.

Er is een verschil tussen synths aan de ene kant en akoestische instrumenten aan de andere, als je een vergelijking maakt tussen goedkopere en duurdere exemplaren. Bij akoestische instrumenten "doet" een goedkope bijna hetzelfde als een dure, je kunt talloze video's vinden waarin men deze met elkaar vergelijkt, soms is er maar weinig verschil. Het verschil dat er is zit dan niet zozeer in de klank of mogelijkheden, maar meer in bv. de kwaliteit van de gebruikte materialen en dat soort zaken. Ik denk dat dit met synths toch anders is, een duurdere zal meestal meer mogelijkheden hebben, meer potentieel om verschillende soorten geluiden te produceren in vergelijking met een goedkopere, etc.

Wat wel zo is dat bij het ontwerpen en maken van een synth vakmanschap net goed belangrijk is als bij akoestische instrumenten.

Ik zie geen synth-winkeliers of handelaren in dit draadje? Vanwaar die opmerking?
Als jij kan duidelijk maken hoe je die synth-winkeliers of handelaren dan wel herkend, wil ik dat hier graag zien. Nu vind ik dat velen enkel pro-argumenteren op smaak en/of sommigen zo erg zelfs, dat een vermoeden ontstaat, het omwille van financiële voordelen te doen. (Daarom niet persoonlijk bedoeld op ...). Maar zoals wel langer en meer bekend is het zinloos om objectiviteit te verwachten op SF.

Meningen zijn per definitie subjectief dus ik weet niet wat je precies verwacht? Verder is er geen gebrek aan zurigheid en azijnpisserij op dit forum, dus waarom je zo aanslaat op positieve argumentatie begrijp ik ook niet helemaal. Misschien maar op tijd naar bed vanavond en morgen met een lach weer op.

Als jij kan duidelijk maken hoe je die synth-winkeliers of handelaren dan wel herkend, wil ik dat hier graag zien. Nu vind ik dat velen enkel pro-argumenteren op smaak en/of sommigen zo erg zelfs, dat een vermoeden ontstaat, het omwille van financiële voordelen te doen. (Daarom niet persoonlijk bedoeld op ...). Maar zoals wel langer en meer bekend is het zinloos om objectiviteit te verwachten op SF.

En waarom vermoed je dan ook niet dat degenen met negatieve commentaar dit uit financiële overwegingen doen omdat ze handelaar zijn in andere merken dan Moog? Dit gaat echt helemaal nergens over.

Tja, dit dus:
Meningen zijn per definitie subjectief

Ik heb het draadje nog even wat verder terug gelezen en zie werkelijk geen handelaar die probeert een Moog One aan de man te brengen. Mensen zijn soms positief over een apparaat wat ze al dan niet hebben en soms niet. Er wordt in dit draadje redelijke argumentatie gebruikt dus ik zie de verdenking niet gerechtvaardigd.

Back