Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg

Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-

Last edited by a moderator:
Qua grootte iets zoals een Voyager XL dus.

Dit zijn enkel de paneel PCB's, we missen de eigenlijke analoge boards nog. Tenzij alles natuurlijk vanop een RPi VST draait. :D

Ik ben nog wel benieuwd of die 4 LFO's per synth een typo is en ze eigenlijk 4 LFO's per voice bedoelen of dat je echt alleen maar globale LFO's hebt op het ding.
Dat zou technisch een rare beperking zijn in een synth die 3x multi-timbraal is. Je bespaart wat op LFO's maar je moet een hoop ingewikkelde routing implementeren om de LFO's van de 3 verschillende timbres op het juiste moment aan de juiste stemmen toe te kennen.

En als er in het postcodegebied van Moog veel Trampstemmers komt er zo nog eens 25% EU-toeslag bij.
De prijs gaat misschien nog hoger worden. Op 6 juli komt er 25% bij voor veel elektronische componenten die vanuit China de VS binnenkomen. Amerikaanse fabrikanten die zulke componenten gebruiken zullen vaak geen andere keuze hebben om de verkoopprijzen van hun producten te verhogen.

Ik ben nog wel benieuwd of die 4 LFO's per synth een typo is en ze eigenlijk 4 LFO's per voice bedoelen of dat je echt alleen maar globale LFO's hebt op het ding.
Dat zou technisch een rare beperking zijn in een synth die 3x multi-timbraal is. Je bespaart wat op LFO's maar je moet een hoop ingewikkelde routing implementeren om de LFO's van de 3 verschillende timbres op het juiste moment aan de juiste stemmen toe te kennen.

Ik denk dat de term "synth" hier 1 van de drie timbres is, dus 3 keer 4 LFO's. Ik zag op de PCB's ook een knop met "all synths" en ze noemen het ook "3 part multitimbral - 3 synths in 1".

De prijs gaat misschien nog hoger worden. Op 6 juli komt er 25% bij voor veel elektronische componenten die vanuit China de VS binnenkomen. Amerikaanse fabrikanten die zulke componenten gebruiken zullen vaak geen andere keuze hebben om de verkoopprijzen van hun producten te verhogen.

Je mag hopen dat wanneer Moog iets over prijzen naar buiten brengt eind juni ze wel al de import verhoging een paar weken later mee hebben genomen. Of wellicht werkt Trump's zijn plan en is het goedkoper om de onderdelen in de V.S. zelf te kopen.

Hey, ik zie deze exploderende draad nu pas!

Ik neem aan dat er ook in deze draad weer de gebruikelijke "te duur" en "dat kan ook voor 600E"
synthliefhebbers te vinden zijn?

Ik zit/zat tpch wel wat te wachten op iets soortgelijks. Niet per se omdat het Moog is, maar ik zoek er al een
tijdje 1tje (8-voice) en dan komt Moog op een goed moment om de knoop door te hakken?
8-12kE, dat geloof ik best ja.

Kijk eens naar The River van Baloran: http://www.baloran.com/store/index.php?route=common/home met hier een uitgebreide review: https://en.audiofanzine.com/analog-synth/baloran/the-river/editorial/reviews/when-the-analog-flows-in-the-stream.html

Het mag een kleine bouwer zijn (al ambieert hij wel er zijn werk van te maken zodat hij niet meer in zijn tuinhuis zijn synths in elkaar moet zetten) maar zijn synths zien er echt wel goed uit, zeker ook van binnen.

Kijk eens naar The River van Baloran: http://www.baloran.com/store/index.php?route=common/home met hier een uitgebreide review: https://en.audiofanzine.com/analog-synth/baloran/the-river/editorial/reviews/when-the-analog-flows-in-the-stream.html

Het mag een kleine bouwer zijn (al ambieert hij wel er zijn werk van te maken zodat hij niet meer in zijn tuinhuis zijn synths in elkaar moet zetten) maar zijn synths zien er echt wel goed uit, zeker ook van binnen.
Da's een mooie synth met een lekker geluidje. Klinkt warmer als een DSI.

idd een mooi klinkende bak, met 5040 euri hangt er toch ook een heus prijskaartje aan

Ik denk dat de term "synth" hier 1 van de drie timbres is, dus 3 keer 4 LFO's. Ik zag op de PCB's ook een knop met "all synths" en ze noemen het ook "3 part multitimbral - 3 synths in 1".

Dat was inderdaad ook de conclusie die ik trok uit de omschrijving. Wat ik een beetje raar vind. Want veel andere moderne synths hebben hun LFO's per voice, dus in dit geval 3x8 of 3x16. Die kan je dan wel gelijk laten lopen per synth of timbre maar ook apart zodat iedere toets die je indrukt op een andere plek in zijn LFO verloop kan zitten.

Dit zou de modulatie mogelijkheden weer wat beperken. Dus ik ben wel nieuwsgierig wat hierachter zit. Een beperkt aantal LFO's duidt erop dat ze deze misschien ook analoog geimplementeerd hebben. Bij veel moderne analoge synths worden de envs en lfos namelijk gewoon digitaal opgewekt. Ik ben dan wel weer benieuwd wat de reden hierachter zou zijn.

No way dat dat ding maar 4 lfo's heeft. Dat zou echt een slechte grap zijn. Wellicht 2 lfo's per voice en 2 global lfo's of gewoon 4 per voice.

4 LFO's delen in een tri-timbrale synth.. lekker oldskool idd.. :D

Nu ben je wel heel ver aan het afbieden. De speclijst leest als 4 LFO's per timbre. De vraag is dan nog of dat allemaal "timbreglobal" LFO's zijn, dan wel dat er ook per voice exemplaren zijn die in deze lijst toch maar als 1 geteld worden.

We weten op dit moment veel te weinig om dat soort details uit te vissen, maar er is geen reden om aan te nemen dat er in het hele apparaat in totaal maar 4 LFO's zouden zijn.

Hmm.. ik mag toch aannemen dat in deze tijd het fenomeen multitimbraliteit minstens zo doordacht is als, laten we zeggen een pre historische versie ervan.. de 6 trak bv...
Dus dat als je een jengel aan het mod wheel geeft in een bas patch, niet je andere partijen diezelfde modulatie gelijktijdig moeten ondergaan..

Waarom zou je überhaupt denken dat Moog een onbruikbaar kreng van 8000€ zou uitbrengen? Het zal vast wel allemaal goed bruikbaar zijn en er zal ook wel even over nagedacht zijn.

Dat is zeker niet verkeerd zeg.

Back