Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg

Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-

Last edited by a moderator:
Eerste indruk:

Zo random een paar dingen.

- 16voice was de goede keuze. Dank U voor de goede raad.
- pitch en modwheels zijn helemaal K#T. Een Komplete fu#kup is dat.
- Kwa basis klank, niet beste synth die ik staan heb. Maar overall is het de beste synth in de studio nu.
-heel gebruiksvriendelijk, geen manual nodig. niettegenstaande hij heeeel diep is.
-Black Friday patchbanken van GEOsynths gekocht, die zijn heel goed
-Als je van patch veranderd dan lijkt het wel of er een bende dronken Patch-kabouters aan de gang gaan binnenin.

Hoe meer ik er mee bezig ben hoe beter hij lijkt te zijn, wat is dat ding verslavend zeg :baco:

-Als je van patch veranderd dan lijkt het wel of er een bende dronken Patch-kabouters aan de gang gaan binnenin.
Er was toch ergens een synth, was het de V-synth of Z1 ofzo, met een straalbezopen fluitist/trompetist patch oid erin? Ik kan hem niet zo meteen vinden. Misschien gewoon halverwege een patch change op "save" drukken om die patch te recreëren op je One. :)

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Eerste indruk:

Zo random een paar dingen.

- 16voice was de goede keuze. Dank U voor de goede raad.
- pitch en modwheels zijn helemaal K#T. Een Komplete fu#kup is dat.
- Kwa basis klank, niet beste synth die ik staan heb. Maar overall is het de beste synth in de studio nu.
-heel gebruiksvriendelijk, geen manual nodig. niettegenstaande hij heeeel diep is.
-Black Friday patchbanken van GEOsynths gekocht, die zijn heel goed

Hoe meer ik er mee bezig ben hoe beter hij lijkt te zijn, wat is dat ding verslavend zeg :baco:
- Wat is er mis met je pitch en modwheel ? Klinkt alsof je een kapotte unit hebt dan. Of heb je een algehele aversie tegen mod en pitch wheels an sich ? Kan ook tuurlijk :)

• Duimpje

De basisklank wordt hopelijk voor jou beter als je tuning compensation na een eventuele kalibratie uit laat.

Als je van preset (in Moogtaal) verandert, dan veranderen de effecten mee en er is geen smooth transition zoals bij de Kronos. Zelfs als je met dezelfde effectinstellingen van preset wisselt, hoor je overgangen. Het is een veelgehoorde klacht van gebruikers, maar omdat ik sinds de Korg M-1 niet anders gewend ben, stoor ik me er niet aan en houd ik er rekening mee bij het opnemen. Bij de OB-6 hoor je met dezelfde effectinstellingen geen overgang. Daardoor kun je vloeiende sequenspatronen aan elkaar rijgen. Waarschijnlijk met de Prophet 6 ook. Het kan dus wel, maar Moog antwoordde me desgevraagd met de dooddoener dat de Moog One een complexer instrument is.

• Duimpje
Wat is er mis met je pitch en modwheel ? Klinkt alsof je een kapotte unit hebt dan. Of heb je een algehele aversie tegen mod en pitch wheels an sich ? Kan ook tuurlijk :)
Ze zijn zwaar metaal zonder ribbeltjes, je kan er normaal over licht wrijven zonder dat ze bewegen.
Moog legt uit dat dit met opzet is zodat je ze niet per ongeluk verduwd.
In de praktijk spelen ze slakkerig langzaam.
Het oogt heel mooi maar muzikaal is het slecht.
De basisklank wordt hopelijk voor jou beter als je tuning compensation na een eventuele kalibratie uit laat.
Ja die staat uit. Maar de tuning blijft heel strak en temperatuur stabiel de waveforms heel zuiver. Duidelijk een moderne analoog, hoor je goed. Not vintage.
Al die traploze waveshape mogelijkheden in de oscillator section heb je natuurlijk niet in een vintage bak.

Vandaar, de basisklank is minder mooi maar overall kan je er 100keer meer mee en het eindresultaat is gewoon veel beter dan gelijk welke oude synth.
Het is allemaal nog nieuw voor mij hé, mn meening kan nog veranderen.

De patch change, veranderd ook de fx setting. Daardoor geeft de Eventide een soort van tape delay pitch effect. Wanneer ff uit staan hoor je het niet meer.
Ach, het komt van de effect sectie ? had daar nog niet bij stilgestaan omdat ik me daar eigenlijk niet echt aan stoor, ik sta niet op een podium.

Ze zijn zwaar metaal zonder ribbeltjes, je kan er normaal over licht wrijven zonder dat ze bewegen.
Moog legt uit dat dit met opzet is zodat je ze niet per ongeluk verduwd.
In de praktijk spelen ze slakkerig langzaam.
Het oogt heel mooi maar muzikaal is het slecht.
Rubber vingerhoedje aandoen? :)

• Duimpje
Als je vintage effect wilt, kun je in de mod matrix wat randomizers (RandomKey1,2,3 etc) subtiel aan bijvoorbeeld pitch, wave angle, filter env attack etc. hangen. Dan krijg je wat meer variatie tussen de voices onderling. Volgens mij doet de vintage knop op de Prophet 10 min of meer hetzelfde.

Ach, het komt van de effect sectie ? had daar nog niet bij stilgestaan omdat ik me daar eigenlijk niet echt aan stoor, ik sta niet op een podium.
95% zeker dat de delay of reverb tijd / size verandert tussen patches. Dat geeft op elk pedaal / synth + FX wat ik ken rare effecten.
Ik heb zelfs hele patches afgeschreven van m'n Peak omdat ik dacht dat dat bij de patch hoorde......

Verder zou ik eerst een maandje of wat accepteren dat dingen anders zijn dan 'verwacht' en dan kom je (ik iig wel) tot de conclusie dat het 'went'.
Ik heb bij nieuwe (complexe) machines altijd een bijzondere curve.
Eerst heel blij met al die nieuwe mogelijkheden. (moogelijkheden :P )
Dan kom ik er achter dat het niet doet wat ik wil en begint de twijfel toe te slaan.
(moet ik hem terugsturen, wat is dit voor een domme aankoop geweest)
En na een aantal projecten wennen en stapje voor stapje dieper gaan, merk ik dat het toch wel klikt en gaat het allemaal 'vanzelf'.
Sommige dingen zullen nooit favoriet worden, maar volgens mij heb je dat met alles wel. Als het maar geen belemmeringen zijn om te maken wat je wilt.

De Moog One 16v is wel mijn ultieme "loterij gewonnen" synth. Ik hoop dat ze ze nog maken tegen de tijd dat het zo ver is ;)

• Duimpje
Volgens mij niet alleen de fx sectie. Ik heb het idee dat bij het wisselen of initieren van een patch de parameters niet allemaal tegelijk worden veranderd naar de nieuwe instellingen, maar dat dit stapsgewijs gaat. En dat hoor je als er nog voices actief zijn. Volgens mij gebeurt dit namelijk ook bij patches waar geen fx op zitten.

Volgens mij niet alleen de fx sectie. Ik heb het idee dat bij het wisselen of initieren van een patch de parameters niet allemaal tegelijk worden veranderd naar de nieuwe instellingen, maar dat dit stapsgewijs gaat. En dat hoor je als er nog voices actief zijn. Volgens mij gebeurt dit namelijk ook bij patches waar geen fx op zitten.
Ja, heb net eens goed zitten luisteren, idd het zijn ook de analog switches die je hoort schakelen bij veranderen van patch.
Ah, maakt niet uit, stoort me niet. we iets eigenaardigs.

Als je vintage effect wilt, kun je in de mod matrix wat randomizers (RandomKey1,2,3 etc) subtiel aan bijvoorbeeld pitch, wave angle, filter env attack etc.
thnx, maar ik denk niet dat ik te "Vintage" wil van de Moog One. Hij is zo levendig en mooi van klank op zich.
Moderne analoge klanken met heel veel modulaties, dat lijkt de sterke kant te zijn van de Moog One. zo ga ik hem gebruiken voorlopig. Kan later alle kanten op :)

Verder zou ik eerst een maandje of wat accepteren dat dingen anders zijn dan 'verwacht' en dan kom je (ik iig wel) tot de conclusie dat het 'went'.
Ik heb bij nieuwe (complexe) machines altijd een bijzondere curve.
Hij is exact wat ik verwachte, en eigenlijk nog een stuk beter dan mn verwachtingen. Voorlopig zitten we goed. 99,5% kans dat hij blijft.

Maar de tuning blijft heel strak en temperatuur stabiel de waveforms heel zuiver. Duidelijk een moderne analoog, hoor je goed. Not vintage.
Al die traploze waveshape mogelijkheden in de oscillator section heb je natuurlijk niet in een vintage bak.
Hoe zit het met de keyboardtracking van alle voices op je exemplaar?

• Duimpje
Hoe zit het met de keyboardtracking van alle voices op je exemplaar?
Bedoel je de tracking van de filters?

De tracking op zich is heel goed, je kan dus de resonance van 1 filter voice mooi strak spelen.

ten opzichte van elkaar staan de filters resonances redelijk strak ge-tuned, alle 16 ladder filter voices zit de zelf oscillatie net binnen 1 halve toon.

Ik heb maar 3 moderne synths waarmee ik dat even vergeleken heb. de prologue 16 net iets meer dan een halve toon en de prophet rev2 ongeveer een kwart toon.

OP mn oudere synths is dat een volle noot of meer.

Een zelf oscillerende filter filter strak spelen op een analoge poly synth gaat niet werken, ook de Moog one kan dat niet.

Mono is geen probleem.

Bedoel je de tracking van de filters?
Ik vermoed dat Egres de tracking van de VCOs bedoelt. Vooral de eerste batch had de nodige exemplaren waarbij de tracking op de lagere noten niet goed was, waardoor deze dus vals klinken. Dit is een groot deel waar de klachten over detuning vandaan kwamen. Bij de meeste exemplaren is dit inmiddels opgelost door softwareupdate, calibratie, compensation en/of gebruikmaking van de garantieregeling. Maar ik geloof niet dat het anno nu nog echt een issue is met de Moog One, ik lees er in de FB groepen in elk geval zelden meer iets over.

Back