Ruff Start (Oldschool Hardcore Ruffneck/Cenobyte)

Mister L.

Ingeburgerd
Hee ben al een tijdje lid, af en aan het forum wat bezocht maar nog nooit een eigen baksel gepost.

Dit baksel is ontstaan terwijl ik Ableton onder de knie probeerde te krijgen. De bedoeling was om iets te maken in de stijl van de oude jaren 90 Ruffneck/Cenobyte platen.

Het is voor het eerst sinds jááren dat ik weer eens wat met muziek ben gaan doen maar al met al viel het eindresultaat me redlijk mee.

Let wel: ik heb de ballen verstand van mastering/compressie/EQ en het geheel is "afgemixt" (voor zover je daarvan kan spreken) op een koptelefoon. (heb geen monitors) Ik heb dus geen idee hoe het over speakers klinkt :P

Dittissum:

Laatst gewijzigd:
Ik hou ervan 8)

Heb hem even op telefoon geluisterd, ga het binnenkort overdoen met een goede headphone!

Vind het ook wel lekker klinken, lekkere ruff melodie.

Met wat heb je het gemaakt?

Ik vind de melodietjes wat simpel. Ook kan er nog af en toe nog een extra elementje bij zoals een vocal shout. Maar verder vind ik m heerlijk en waande ik me weer even in die tijd :okdan:

Hee bedankt voor de positieve reacties!

Gemaakt met:

Ableton

Vst's:

Roland VS TR-909
BlueCat's Destructor (perfecte distortion voor oldschool hardcore kicks)
Audiorealism Re Dominator (of course)
Audiorealism ABL V 3.03

Breakbeat sample uit de Hardcore Tools sample CD

@MikeJarod: ik ben het wel met je eens. Ik heb het allemaal vrij snel in elkaar geflanst zonder al te hoge eisen te stellen. De intentie was meer om te kijken of ik iets leuks met Ableton kon doen dan echt een perfecte track te maken ;) Wat je zegt inderdaad iets van een vocal shout oid zou de boel nog wel wat op kunnen leuken denk ik.

Ik zou er in ieder geval mee doorgaan! Iets meer variatie en vooral wat leuke, goed gekozen samples erbij, en je hebt een prima nummer.

Dikke like! Terug naar mijn middelbare school tijd! Nais!
De mix zou inderdaad een stukje beter kunnen zoals je zelf al aangaf.

Hahaha vet!
Doet zeker denken aan die stijl.

Percussie, de breakbeat en claps vooral, wel effe een beetje helderder maken, want dat komt er niet zo mooi door. En misschien ook ff de lage frequenties wegfilteren.

Verder: dikke lekker!

Wat ik jammer vind van hardcore, dat er altijd een stemsample in moet, ik haat dat, ik maak liever muziek dan dat ik een of andere hiphopper moet gaan samplen. Kunnen we daar gewoon niet mee stoppen?

ieder zijn ding zou ik zeggen ;) er is volgens mij genoeg hardcore waar geen stemsamples in zitten maar in bepaalde tracks voegt een goed gekozen sample wel iets toe vind ik.

Promo is daar een goed voorbeeld in. De stem samples die hij gebruikte voor de File reeks, zijn stuk voor stuk goed gekozen. Net als bij de oudere tracks van Hellfish and the dj Producer. Maar hun mixte dan ook vaak hip hop, breakbeats and hardcore met elkaar. Onwijs vette style was dat. De wat oudere Deatchants and Rebel Scums.

Wat ik jammer vind van hardcore, dat er altijd een stemsample in moet, ik haat dat, ik maak liever muziek dan dat ik een of andere hiphopper moet gaan samplen. Kunnen we daar gewoon niet mee stoppen?

Als jij dat haat, moet je het niet doen. Dan gaat het ook niet werken.

Maar gabber en ook rave uit de UK is altijd een soort "collage" geweest tjokvol met samples. Niet alleen vocalen, maar van alles, instrumenten, breakbeats, loopjes.

En aan de oudere Deathchant releases kan je inderdaad horen dat de producers juist zelf de hiphop platen die ze samplen heel vet vinden. Dan werkt het.

Eerlijk gezegd vind ik sommige originele tracks die door Hellfish en Producer gesampled zijn vetter dan hun hardcore remixes, maar zonder hen had ik die originele tracks misschien niet eens gevonden.

Leuke track, knap gedaan zo met software!
Iets meer variatie zou de track nog beter maken.
Misschien is het ook vet om wat mid sweeps te doen over de Juno sound, dan gaat het nog meer leven.

Ik wou geen opmerkingen geven omdat ik dit lied zo goed vind.
Hier alsnog : ik vind die reverb niet perfect, te veel mid te weinig hoog en te lang, niet zo mooi, luister nog maar eens goed naar wat plaatjes, je moet ook de reverbs coveren.
Probeer eens een lexicon als je die kan installeren.

+ je mist de mid sweep op je rave geluid.

Back