FAQ opnemen

Q

Question

Guest
hallo,

ik ben hier nieuw op dit forum, ik was op google.nl aan het surfen voor een faq...

Ik neem al een tijdje op met cool edit, no problem opzich
ik heb best redelijke kwaliteit
heb een tijdje een mackie 1202 mengpaneel gehad, en een sennheiser e865 (uit me hoofd)
als soundcard heb ik een sound blaster platinum...

Ik rap, ben er een tijdje niet zo mee bezig geweest en nu wil ik er weer mee beginnen...

al met al..
Wie kan mij hier tips geven voor goeie opnames?

Ik hoor heel vaak artiesten waar naar ik luister en dat ik denk, woah, dat is studio materiaal ?? en dan blijkt het thuis opgenomen (bij wijze van spreken...)
Deze mensen zijn hier niet eens voor opgeleid..zover ik weet

Hoe doe ik dit ?

Alvast bedankt

ps. Ik ben niet een extreme leek want ik neem al 2 jaar op met cool edit 8D ...ik heb alleen nog niet helemaal de gewenste kwaliteit :(

Last edited by a moderator:
uhhh dure zangmicrofoon....zang-track dik compressen. Melodie-stukjes dubbelen.

ofzo

kijk, dat weet ik allemaal wel
:)
toch bedankt

ik heb dus echt tips nodig hoe te compresson
te de-essen
hoe de ruimte in te delen

etc. :)

ik weet niet of die sennheiser een microfoon is..
maar een goede (meestal erg duur) microfoon is zeker heel belangrijk. Verder kan je het beste opnemen in een kamer zonder akoustiek (dus waar geen reflectie optreden) maar waar je ook geen staande golven kan creeren.

compressie kan je het beste doen met een daarvoor bedoelde compressor omdat je daar net wat meer in kan stellen dan bij een normale..de stem heeft een enorme dynamiek dus compressie is wel het vereiste. ratio 3:1 en een kleine attack rond de 1 MS en ook een kleine release maar het is ook vooral goed luisteren.
Een deesser is om je sis en harde k klanken weg te werken. let hier vooral op dat je niet te veel gebruikt omdat anders veel van je tophoog verdwijnt. simpele tip gebruik dus ook een plopkap (zo'n schuimrubber ding voor je mic)