Roland MC 303 in combinatie met Reason

mie

Nieuwkomer
Ik heb hier een mooie mc 303 tot mijn beschikking en de gene waarvan ik hem heb gekocht vertelde mij dat ie zeer fijn is te bruiken in combinatie met reson. Alleen vraag ik me dus af hoe... Ik kan de man niet meer bereiken om het hem te vragen dus dat is geen optie. Weet iemand hier de oplossing? Hij ziet m in reason gewoon helemaal niet ofzo.. Terwijl hij mn midi keyboard wel herkent.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Die kerel heeft u serieus bij uw pietje! De MC-303 zend geen MIDI data uit, hij kan deze alleen lezen. De enige manier om de twee met mekaar te combineren, is door ze naast mekaar te gebruiken. Link ze via MIDI en stel de MC-303 in zodat hij master is. (SHIFT + laatste toets, denkek).

hmm lekker is dat... maar wat kan ik er dan mee als ik m als master instel? en hoe stel ik reason dan in als slave?

onder het laatste knopje staat 'dump' met shift en 'sysyem'met func en shift

en kan ik onder de draaiknopjes ook geen delay ofzo zetten? dat ik die tijdens het liedje live kan verdraaien?

een vriend van me heet een oxygen 8 waar dat bijvoorbeeld mee kan.

Je muziek syncronizeren. De loops van de 303 met die van Reason. Om Reason te automatiseren heb je een apparaat nodig dat MIDI data zend en de 303 ontvangt die alleen maar.

hmm ik merk dat ik hier nog lang rond moet neuzen voordat ik alle vaktermen ken.. Ik zal het megadikke boek eens een bijpakken misschien dat daar wat meer info instaat.

maar als ik alleen al die knopjes live zou kunnen regelen zou ik al reuze blij zijn. is dat nou mogelijk of niet?

SHIFT + 16. Kom je in een menuutje, druk dan 3x op het rechter pijltje, kan je kiezen tussen INT, SLV en nog iets. Kies INT met het wiel. Reasons' instellingen verander je onder midi prefs en onderaan in de transport bar. 't Kan zijn dat ik er een beetje naast zit, weet niet zeker.

Origineel geplaatst door mie
maar als ik alleen al die knopjes live zou kunnen regelen zou ik al reuze blij zijn. is dat nou mogelijk of niet?

:confused:

Origineel geplaatst door ikke
:confused:

probeer je een beetje te verplaatsen. die jongen wil gewoon de diverse knopjes met de toepassing erachter aansturen vanuit reason. dus bijv cutoff en dergelijke..

als eerste heb je of een geluidskaart met midi mogelijkheden nodig (midi is het data gedeelte) of een midi interface (een apparaat met 1 of meerdere midi in en uitgangen die je aan je pc kan hangen).
dan druk je de midi kabel vanaf de uit van je geluidskaart of interface naar de midi in van je 303.
dan moet je de instellingen goed zetten in reason. geen idee hoe en bovendien heb ik ook geen kaas gegeten van de mc303 dus daar kan ik je niet mee helpen. wat ik wel jammer voor je vind is dat die vent je gewoon een beetje bij het pootje genomen heeft. er komt nog wel wat bij kijken, maar er is hier genoeg info te vinden. suc6

Origineel geplaatst door mie

Nee, dat kan reason niet en de knopjes van de MC zenden geen signaal (geen data) naar reason. Je kan de MC303 op een aantal manieren wel gebruiken.

1. als meelopende sequencer (syncen met reason), de loops die je maakt op de MC303 draaien dan mee met reason.

2. als sturende seuqencer: met de MC303 kan je dan midi signalen (eigenlijk alleen note data) naar je compu sturen en dus met de sequencer van de 303 kan je dan instrumenten in reason aansturen. (de arpeggiator in de mc303 is trouwens helemaal zo slecht nog niet)

3. als 16 timbrale module. Door de mode knop (o.i.d.) ingedrukt te houden bij het opstarten veranderd de mc303 in een 16 timbrale geluidsmodule, maar je moet dan alles vanuit Reason doen (de knoppen e.d. op de mc303 werken dan niet).

4. als 1 timbrale module: door de mc303 normaal op te starten kan je de 303 gebruiken als 1 stemmige module (je kan je knoppen live gebruiken, maar de data van je knoppen wordt niet opgenomen of verzonden over midi)

Wat een geleuter weer.. Je kunt wel degelijk de cutoff/resonance etc van de MC303 aansturen. Heb ik meerdere keren gedaan. Is lang geleden, maar het kan zeker weten. Je moet wel in de handleidening opzoeken welke CC's aan de functies van de MC303 hangen en die moeten kloppen met de settings in Reason.
Het is wel waar dat de MC303 geen CC knopinfo uitstuurt via MIDI out. da's jammer ja

Arv

Ok. Dit is de grootste bullshit die ik al gelezen heb. Ten eerste Reason kan GEEN MIDI-data zenden (NIX, NADA, NOPPES!!!), alleen ontvangen dus heb je cubase of logic nodig (rewire) of hubis misschien ook. En de mc-303 kan geen note on/off zenden! De mijne toch ni.. Dus lieve mensen vanuit Reason kan je dus de mc 303 niet besturen!! Daar heb je Cubase ofzo voor nodig. Man, man, man toch..=( Lees toch ff de manual van Reason, staat het allemaal in.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik zal eens flink op onderzoek uitgaan en dan zie ik wel hoe ver ik kom!

Origineel geplaatst door ikke
Ok. Dit is de grootste bullshit die ik al gelezen heb. Ten eerste Reason kan GEEN MIDI-data zenden (NIX, NADA, NOPPES!!!), alleen ontvangen dus heb je cubase of logic nodig (rewire) of hubis misschien ook. En de mc-303 kan geen note on/off zenden! De mijne toch ni.. Dus lieve mensen vanuit Reason kan je dus de mc 303 niet besturen!! Daar heb je Cubase ofzo voor nodig. Man, man, man toch..=( Lees toch ff de manual van Reason, staat het allemaal in.

De mc303 zendt 100% zeker weten WEL midi note on/off, maar als reason geen midi uit kan sturen heb je er idd bijzonder weinig aan als module. Wel als arp of als machine om noten mee in te kloppen of lijntje te sequencen.

Maar goed, ik heb 4 manieren genoemd om de 303 te gebruiken en met deze info erbij over reason blijkt dat het merendeel van die manieren met reason niet eens kan. Als reason geen MIDI kan uitsturen is het sowieso nogal snel einde oefening met welk externe module of apparaat dan ook en dan heeft degene die je dat ding verkocht heeft kei en keihard zitten jokken tegen je.

Origineel geplaatst door bazziman
De mc303 zendt 100% zeker weten WEL midi note on/off, maar als reason geen midi uit kan sturen heb je er idd bijzonder weinig aan als module. Wel als arp of als machine om noten mee in te kloppen of lijntje te sequencen.

Maar goed, als reason geen MIDI kan uitsturen is het sowieso nogal snel einde oefening met welk externe module of apparaat dan ook en dan heeft degene die je dat ding verkocht heeft kei en keihard zitten jokken tegen je.

Serieus? Hoe stel je dat dat in?

Back