Ik weet niet of ik deze track wil releasen, iemand met advies?

milobravemusic

Ingeburgerd
Ben in totaal acht weken bezig met producen (dus nog soortvan beginner) en dit is nu de derde track waarvan ik zeg ''Ja, daar zit wel wat in''. Ik weet alleen niet of het ''releasebaar niveau'' is ofzo, niet dat ik verwacht dat het een wereldhit wordt ofzo, maarja...

Advies zou enorm welkom zijn!

Hier kan je hem luisteren:

(Video is te lang door stomme mp4 converter)

Groetjes,
Milo ;)

Als jij er tevreden over bent is hij klaar.
Je kan hem aanbieden op bijv. LabelRadar (aanbieden voor alle labels)
Maar je kan ook zelf opzoek gaan naar een geschikt label en het dan persoonlijk aanbieden.

Dan heb je grote kans dat je benaderd zal worden door (een) label(s).
Kijk of de overige muziek op het label bij jouw smaak aansluit en of ze regelmatig nieuwe dingen releasen.

Mocht en eentje bij zitten die je bevalt kan je er wellicht mee in zee gaan.
Let goed op dat je geen wurgcontract tekent wat helaas bestaan die nog.

Lees hier tips over het uitbrengen van je muziek op bestaande labels:

Ja, mijn vriend, ik ga zeggen wat ik denk:

* niet slecht voor een beginner
* beetje voorspellerig
* kan variatie gebruiken, ooit gehoord van tegenmelodieën?
* gebruik eens een "reference track" (zoek maar op)
* meer automations gebruiken
* effecten toevoegen (glitch, stutter, reverb, delay, whatever
* risers of downers mss?
* percussie op de voorgrond zetten
* minder prominente supersaws

Succes!

Gloomy :)

Enthousiasme en ambitie zijn top! Maar ff terug met de voetjes op de aarde - Deze track is (in deze versie) NIET release waardig. Natuurlijk kan je iedere scheet in eigen beheer "releasen" en op Spotify Beatport e.d. plempen. Maar niemand gaat dit op deze portals draaien.
Nu, de track heeft muzikaal wel meer potentie dan dat er nu uitkomt, maar dat begint me een goede mix. Dus jij moet meer vlieguren maken en beter worden in mixen.
Twijfel je de volgende keer nog of je deze vraag moeten stellen, vergelijk dan je track met je favoriete EDM track en wees kritisch wat je mist.
Verder maakt het niet uit of je 3dgn, 3wkn, 3mnd, 3 jaar of al 30 jaar onderweg bent. Het enige wat telt is op het moment dat je luisteraar op play drukt hij blijft luisteren.

Verder zijn hier zat hobbyisten zoals jij en ik, die het leuk vinden om onze broddelwerkjes hier neer te plempen en elkaar wat feedback te geven, dus zo helpen we elkaar.

Ik heb ook wat gedachten.

- Een release is een visitekaartje. Zeg eens eerlijk, hoe goed is dit visitekaartje?
- Vergelijk je track met uitgebrachte tracks in dit genre. Zo goed hoef je nog niet te klinken, maar dat is wel waar je heen wilt. En nu nog niet bent.
- Goed releasen en promoten kost een hoop tijd. Wil je die erin steken?
- Wat verwacht je van een release? Het kan ook angstvallig stil blijven en dat kan frustreren.

Ik hoor wel potentieel in het nummer, dus je zou ook met een meer ervaren ervaren producer kunnen samenwerken, om de mix snel beter te krijgen.

Aan de andere kant kun je ook te kritisch en perfectionistisch zijn, waardoor je nooit wat uitbrengt.

Misschien kun je een deadline stellen? Iets als: ik maak deze release binnen 4 weken releasewaardig met alle feedback die ik van medeproducers krijg. Heb je meteen een mooie stok achter de deur 🙌

Ik heb ook wat gedachten.

- Een release is een visitekaartje. Zeg eens eerlijk, hoe goed is dit visitekaartje?
- Vergelijk je track met uitgebrachte tracks in dit genre. Zo goed hoef je nog niet te klinken, maar dat is wel waar je heen wilt. En nu nog niet bent.
- Goed releasen en promoten kost een hoop tijd. Wil je die erin steken?
- Wat verwacht je van een release? Het kan ook angstvallig stil blijven en dat kan frustreren.

Ik hoor wel potentieel in het nummer, dus je zou ook met een meer ervaren ervaren producer kunnen samenwerken, om de mix snel beter te krijgen.

Aan de andere kant kun je ook te kritisch en perfectionistisch zijn, waardoor je nooit wat uitbrengt.

Misschien kun je een deadline stellen? Iets als: ik maak deze release binnen 4 weken releasewaardig met alle feedback die ik van medeproducers krijg. Heb je meteen een mooie stok achter de deur 🙌
Goede tips en bedankt. Met releasen maakt het me niet uit hoeveel streams het krijgt eerlijk gezegd, voor nu dan, want ik weet dat ik beter kan worden.

Met releasen bedoel ik ook niet om het te promoten, want dat is het toch nog niet waard op dit niveau. Gewoon om toch een beetje m’n sound de wereld in te brengen en dan vanzelf zien dat je beter wordt erin is mijn doel achter het “releasen” nu.

Maar wil je hierom bekend staan dan? in deze fase zou ik gewoon lekker op fora's feedback vragen en beter worden.
Nee maar zoek bijv. eens “Brain” van Avicii op… had ie na een paar maanden producen.

Denk je dat dat is waar hij bekend om wilde staan?

heb je al een soundcloud pagina? Of YouTube kanaal? Dat zijn mooie plekken om je tracks de wijde wereld in te brengen, zonder dat je gelijk naar spotify en dergelijke gaat. Kunnen ook leuke plekken zien om in contact te komen met andere muzikanten. Dat zou mijn tip zijn :)

heb je al een soundcloud pagina? Of YouTube kanaal? Dat zijn mooie plekken om je tracks de wijde wereld in te brengen, zonder dat je gelijk naar spotify en dergelijke gaat. Kunnen ook leuke plekken zien om in contact te komen met andere muzikanten. Dat zou mijn tip zijn :)
Ja SoundCloud en YouTube gebruik ik nu.

Met releasen bedoel ik ook niet om het te promoten, want dat is het toch nog niet waard op dit niveau.

Dan zet je het toch gewoon op Soundcloud en YouTube? Ook mijn eerste gedachte.

Aviccii was heel actief op producersforums, onder andere van Laidback Luke. Daar kreeg hij waardevol advies en vergrootte hij zijn naamsbekendheid.

Ik zou denk ik streven naar een goed basisniveau. En dan om de 4 a 6 weken een track serieus releasen en promoten, als je eraan toe bent. Dan bouw je momentum op en heb je luisteraars op grote platforms ook echt wat te bieden.

Als je zelf nog niet genoeg ervaring hebt met het mixen van je tracks kan je de mix ook uit handen geven.
Je kan het laten doen door een mastering service die ook mixen doen (de meeste doen dat).
Maar ook labels die je track willen uitbrengen kunnen je daarbij soms helpen.

Of je kan deze track op de plank leggen en wachten tot je beter bent geworden in mixen.
Ondertussen zou ik adviseren veel YouTube fimpjes te kijken over mix tips.
Hebben mij ook enorm geholpen.

Maar je hoeft het dus niet zelf te doen.
Een architect hoeft ook niet zelf zijn ontworpen gebouwen te metselen.
Maar het is wel handig als hij weet welke stenen en welk cement het beste zijn voor z'n gebouw.

Los van de mix kan er in het arrangement ook nog veel verbeterd worden.
Zoals de tip die ik gaf over de fingersnip op de 2 (die je gelukkig hebt opgevolgt) kan ook de opbouw een stuk spannender.

Laatst gewijzigd:
Het is wel het aanhoren waard. Gewoon eenvoudige middenmoot. Alleen dat zwarte Youtube scherm vind ik niks.
Bij mij komen de iets betere composities schijnbaar tot stand door toeval.
Wanneer je dat krijgt weet je nooit.
Net zoiets als met oude auto`s wanneer ze zomaar stoppen van ellende weet je nooit.
Zelf kun je er wel wat aan doen door de kansen te vergroten door meer aandacht of alles nieuw.
Maar dat werkt ook niet altijd. Dat kan leiden tot een z.g. GAS verslaving. Op dit forum is daar genoeg over te vinden.
Succes. !

De buitenwereld wil gewoon vette tracks horen. Over genres en smaak kun je twisten, maar de productielat ligt extreem hoog. Muziek maak je (naar mijn mening) in eerste instantie voor jezelf. En als je er zo extreem trots op bent dat je het met de buitenwereld wilt delen, dan kun je overwegen om het te releasen. Technisch is releasen heel simpel tegenwoordig, maar zonder duidelijke strategie is de kans reëel dat je met 10 streams per jaar van je vrienden en familie eindigt. En eerlijk is eerlijk, het is wel gewoon vet om op Spotify te staan! :-)

Net als bij fotografie boeit het verhaal achter je werk niet. Of je nu na urenlang hiken een omaatje boven op een berg in Bali dit deuntje hebt horen fluiten of dat je dit op de plee in een studentenflat in je hoofd kreeg: de luisteraar wil gewoon een tof nummer horen en anders is het 'next'. Toffe muziek daadwerkelijk bij de mensen krijgen is weer een andere (marketing)uitdaging, maar het begint met een basiskwaliteit in de productie.

Ik sluit mij aan bij de tips van mijn voorgangers dat SoundCloud een prima startplatform is, en dat je vooral relevant referentiemateriaal moet gebruiken tijdens het mixen. Maak maar eens vijf verschillende mixen van dit nummer en check dan eens welke het beste matcht met je referentie qua sound. En heb je enigszins neutrale monitor-speakers om je mix objectief te kunnen beoordelen? Die hoeven niet direct duizenden euro's te kosten en je hoeft echt niet direct je studioruimte direct volledig akoestisch te verbouwen. Toen ik 25 jaar geleden mijn eerste monitor-speakers kocht (ik heb ze nog steeds!) werden mijn mixen in één klap een stuk beter. Pro-kwaliteit is lastig te bereiken, maar iedere stap in de goede richting is er één.

De goedkoopste investering in kwaliteitsverbetering is vaak een uurtje of nachtje rust voor je oren. Daarna hoor je meestal weer allerlei zaken die beter kunnen.

Lekker oefenen, niet teveel verwachten, en vooral genieten van het muziek maken. Qua arrangement zit er allerlei leuke elementen in.

Laatst gewijzigd:
....maar zonder duidelijke strategie is de kans reëel dat je met 10 streams per jaar van je vrienden en familie eindigt.

En 10 fans kunnen zelfs meer opleveren dan duizenden streams via de grote platforms. Spotify betaalt schandalig slecht en ik zie steeds meer bands die hun muziek daar weghalen en het aanbieden via o.a. Bandcamp.

Ik lees net dat 1000 streams tussen de 3 en 5 dollar oplevert. Laat 10 mensen je sponsoren met een euro en je verdient al meer. Of geef een optreden in het buurthuis en vraag 5 euro entree. Met 60 bezoekers verdien je dan al net zoveel als 100.000 streams.

Als je dan toch bezig bent, maak toffe t-shirts, hoodies, petjes en mutsen. Een miljoen streams levert naar het schijnt tussen de 3 en 5 duizend dollar op, dus dat verdien je met merchandise denk ik ook sneller. Of neem - net als ik - een baan en doe muziek er als hobby naast 😄

Dus ik sluit me hier helemaal bij aan:

Lekker oefenen, niet teveel verwachten, en vooral genieten van het muziek maken.

Back