Esi 4000 + Osx

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Ik ben hoe langer hoe meer de computer in de studio aan het integreren.. Ik heb een Apple G4 draaiende op OSX. (geen scsi)
Ik zou graag samples doorsturen tussen de mac en de sampler. Met vooral de bedoeling bepaalde samples op de computer te editen en dan terug te sturen.
De volgens mij mogelijke oplossingen staan op een rijtje, samen met de vragen die ik erbij heb.

- Samples op CDRW branden en via cd drive in sampler lezen (welk formaat? wav?)
- Samples via midi doorsturen (kan toch? welke software? snelheid?)
- Samples via spdif (audiophile) doorsturen: hierbij de vraag: speciale kabels? laatst werkte dit niet..
- een USB zip drive kopen, de samples daarop opslaan (formaat), en zipje dan in de EMU steken
- SCSI kaart kopen om de 2 toestellen te verbinden (prijs??) (software?)
- Samples via audio gewoon opnemen (zou doe ik het nu = niet leuk)

Wat moet ik doen?
Alvast bedankt voor behulpzame reacties!

- een USB zip drive kopen, de samples daarop opslaan (formaat), en zipje dan in de EMU steken
- SCSI kaart kopen om de 2 toestellen te verbinden (prijs??) (software?)

de rest is veel te onhandig .. dan moet je weer knippen in je sampler

ik zou trouwens als je voor zip gaat er 2 kopen
ide versies kosten geen drol .. alleen de scsi variant is wat duurder

via scsi is het iig het goedkoopst en snelste ...

maar ik zou ook goed opletten welke software je wil gaan gebruiken voor de transfers ...
zodat je iig hele banken kan overpompen .. ipv elke 'hit' van een rex file handmatig 1 voor 1 over te pompen

succes !!

Ja dat was ik van plan.. Maar welke software gebruik je dan daarvoor, en hoe is die in gebruik?

EDIT: niet vergeten dat ik OSX draai, en het vertik om terug te keren naar OS9

Proppelorheads (whatever, je weet wat ik bedoel) Recycle, kost eveneens bijna niets, stond hier laatst ergens voor 75 euro gellof ik :) Maar er is volgens mij ook wel wat freeware tedownloaden

Origineel geplaatst door O.I.
Proppelorheads (whatever, je weet wat ik bedoel) Recycle, kost eveneens bijna niets, stond hier laatst ergens voor 75 euro gellof ik :) Maar er is volgens mij ook wel wat freeware tedownloaden

Forget it, recycle werkt alleen nog maar onder OS9 en in de OS X versie die eraan komt worden geen hardware samplers meer ondersteund.

Ik heb zelf een Emu esi 4000 turbo en die heb ik nu lopen onder OS 9 met recycle. Ik werk op dit moment op de volgende manier.
Ik start OS9.2 op en werk daar alles qua samples af met peak & recycle via scsi, ik maak mijn basis midi track met cubase VST 5.0 en save daarna hem als arrangement. Daarna start ik OS X (10.2.8) op en start Cubase SX, daarin maak ik de track volledig af en neem ik eventueel audio tracks op dmv mijn Edirol Da2496. Let wel ik heb een SCSI kaart die niet ondersteund word door OS X. Je zou in peak 4.0 samples op een omslachtige manier naar je EMU esi kunnen versturen, maar ik vraag me af of dat nuttig is.

Op dit moment ben ik ook op zo'n punt gekomen dat ik eraan zit te denken om mijn emu esi 4000 turbo te vervangen door de machtige MOTU Machfive software sampler. Ik denk dat je ook goed na moet gaan of het wel nuttig is om op zo'n omslachtige manier nog te werken met een hardware sampler en je computer.

hmmz, dat wist ik niet, is het niet mogelijk om recycle in de classic modus tedraaien?

ja dat is mogelijk
alles van oms uit je os 9 setup halen en dan wil die wel lopen

via scsi niet zo ver ik weet omdat dat wel ingewikkeld is ...

maar ik vind het erg raar c code dat ze geen hardware samplers zouden ondersteunen ..
weet je dat 100 % zeker ?

Origineel geplaatst door MadR
ja dat is mogelijk

maar ik vind het erg raar c code dat ze geen hardware samplers zouden ondersteunen ..

Ja, dat lijkt me idd sterk

Ja, dat lijkt me idd sterk

Nou dan lees dit maar eens:

Letterlijk geciteerd van de propellerheads site......dit riekt naar een manier om hun eigen softwaresampler aan de man te gaan brengen !

Got hardware?

Again, we encourage and help you to replace your hardware.
Due to the diminishing use of hardware samplers, ReCycle 2.1 only supports software samplers and other music software. But don’t despair. If you own a computer, and we think you do, chances are you already own one or two of the supported music appications in the list below. And even if you don’t, you’re still in the clear: the ReCycle 2.1 toolkit contains all the software you need to get creative with your ReCycled loops, grooves and breaks.

http://www.propellerheads.se/products/recycle/index.html

Origineel geplaatst door MadR
ja dat is mogelijk

SCSI loopt vast als je classic gaat draaien binnen OS X.

Origineel geplaatst door C-Code
Nee dat kan niet.....dat vind ik ook klote.

Hoezo? De emu kan toch wav's inladen enzo? Zou toch moeten lukken om zowel voor mac als voor esi een file system te installeren op de Zipdrive?

Heeft hier niemand ervaring hiermee dan?

Origineel geplaatst door rvooh
Hoezo? De emu kan toch wav's inladen enzo? Zou toch moeten lukken om zowel voor mac als voor esi een file system te installeren op de Zipdrive?

Heeft hier niemand ervaring hiermee dan?

De emu laad geen standaard wav's in, wel via scsi met overdracht maar op het moment dat je een wavje wil laden moet je dat met een emu formatted disk of diskette doen, en die worden niet herkend door je computer dus kun je er ook niks opzetten.

Wat een hoop kak zeg... en dat voor een 'geprezen' sampler!

en is het dan eventueel mogelijk om EMU CD's te branden met de computer?
Ik dacht overigens dat die Emu een 'import wav functie had'

Back