creamw@re vragen

kefkekeyser

Ouwe rot
Met die X-mass deals van creamw@re denk ik er meer en meer over na om een pulsar kaartje te kopen. Maar ik heb toch nog enkele vragen:

1) Hoeveel plugins kan ik tegelijkertijd draaien op Pulsar II en op PowerPulsar (in de uitleg over de Noah Ex staat er dat er vier "slots" zijn: in ieder "slot" kan één synth geladen worden; bij de pulsar systemen vindt ik dat nergens)

2) Er zijn ook verschillende uitvoeringen: classic/met z-link/... Wat the f*@k? Kan iemand dat eens duidelijk uitleggen?

3) Ik wil die kaart gebruiken voor de zalige synths, maar ik wil er ook een rockgroepje (zanger/lead gitaar/ritme gitaar/bas/drum) mee opnemen. Welke uitvoering (zie vraag 2) is dan het beste voor mij?

4) Kan ik met die kaart en Cubase SX een rockgroep in één keer opnemen (dus: zanger, lead gitaar, ritme gitaar, bas en drum spelen allen tesamen, en heel 't groepje wordt in één keer opgenomen (maar wel alles op verschillende tracks))?

5) Waar in België (of on-line) kan ik zo'n creamw@re kaartje kopen?

...Damn, veel vragen...
(alvast bedankt voor de antwoorden)

Re: creamw@re vragen

Origineel geplaatst door kefkekeyser

Je kan deze o.a. bij Key Music kopen. De overige vragen kan ik niet beantwoorden want ik heb geen ervaring met de Pulsar kaarten.

Re: creamw@re vragen

1) Hoeveel plugins kan ik tegelijkertijd draaien op Pulsar II en op PowerPulsar (in de uitleg over de Noah Ex staat er dat er vier "slots" zijn: in ieder "slot" kan één synth geladen worden; bij de pulsar systemen vindt ik dat nergens)

een pulsar heeft geen slots, je kan synths, effecten of mixers etc.. inladen tot je dsp vol is.
een pulsar II heeft 6 dsp
een powerpulsar heeft 15 dsp

het aantal plugins is zeer afhankelijk van de gekozen synths en vooral het aantal voices van een synth.
ik heb de pulsar II. In mijn 6 dsp kan ik een mixer, 7 mono synths draaien. daarna zit mijn 6 dsp vol.
als ik echter bijvoorbeeld de vectron synth pak met 10 voices zit mijn 6 dsp ook vol.

Het werkt dus anders als via vsti. iedere voice kost dsp.

2) Er zijn ook verschillende uitvoeringen: classic/met z-link/... Wat the f*@k? Kan iemand dat eens duidelijk uitleggen?

een creamware kaart ondersteunt alle gangbare interfaces. De belangrijkste zijn adat en zlink
zlink is de 'eigen' bedachte koppeling van creamware. Dit is een soort kabel met allerlei inputs en outputs eraan.
Adat is een industrie standaard om analoge signalen naar digitaal om te zetten en andersom terug.

3) Ik wil die kaart gebruiken voor de zalige synths, maar ik wil er ook een rockgroepje (zanger/lead gitaar/ritme gitaar/bas/drum) mee opnemen. Welke uitvoering (zie vraag 2) is dan het beste voor mij?

is heel erg afhankelijk van wat je verwacht van de zalige synths. De synths zijn inderdaad extreem goed. maar dit kost dus veel dsp's. Als je hoofddoel bijvoorbeeld 4 keer een minimax inzetten is, dan heb je niet genoeg aan 6 dsp. Dan zul je voor de powerpulsar (15 dsp) moeten gaan.

4) Kan ik met die kaart en Cubase SX een rockgroep in één keer opnemen (dus: zanger, lead gitaar, ritme gitaar, bas en drum spelen allen tesamen, en heel 't groepje wordt in één keer opgenomen (maar wel alles op verschillende tracks))?

Nee standaard kan dit niet. Helaas heb je maar 1 in/out in/uitgang. Je zult er een adat bij aan moeten schaffen om alles op verschillende asio sporen apart op te kunnen nemen. daarna kun je afhankelijk van ja adat setup tot 64 sporen tegelijk alles virtueel opnemen.

geen idee!

Re: Re: creamw@re vragen

Origineel geplaatst door quifster
Helaas heb je maar 1 in/out in/uitgang. Je zult er een adat bij aan moeten schaffen om alles op verschillende asio sporen apart op te kunnen nemen. daarna kun je afhankelijk van ja adat setup tot 64 sporen tegelijk alles virtueel opnemen.

Een adat erbij kopen?! Lijkt mij nogal een dure grap...
Gaat dat niet als je er de A16 Ultra bijkoopt?
Of moet ik gewoon een andere kaart zoeken (kan je een rockgroep live opnemen met bv M-Audio Delta 1010)?

Re: Re: Re: creamw@re vragen

Een adat erbij kopen?! Lijkt mij nogal een dure grap...
Gaat dat niet als je er de A16 Ultra bijkoopt?
Of moet ik gewoon een andere kaart zoeken (kan je een rockgroep live opnemen met bv M-Audio Delta 1010)?

:confused: deze opmerking begrijp ik niet. een a16 ultra is een adat interface met 16 inputs en outputs. Maar dit is al een vrij dure interface. je kan al veel goedkoper beginnen met de nieuwe behringer adat of de alesis ai3. die zijn rond de 300 euro namelijk.

Ik noemde adat omdat jij iedereen een apart spoor wilt geven binnen cubase. dat kan alleen op die manier met een creamware kaart.

Vergeef mij mijn noob-heid...
Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen flauw id heb hoe een adat werkt...
'k Zou eigelijk het liefst gewoon alles opnemen op m'n harddisk met Cubase (als dat gaat).
Kan er mij iemand een deftige site aanraden waar duidelijk wordt uitgelegd welke setup je als beginner het best gebruikt?
(of anders moet ik toch eens de moeite doen om de zoek functie van dit forum te gebruiken...)

'k Zou eigelijk het liefst gewoon alles opnemen op m'n harddisk met Cubase (als dat gaat).
Kan er mij iemand een deftige site aanraden waar duidelijk wordt uitgelegd welke setup je als beginner het best gebruikt?
(of anders moet ik toch eens de moeite doen om de zoek functie van dit forum te gebruiken...)

Het is niet echt aan te raden om een pulsar[creamware] te nemen als je nog niet veel kaas gegeten hebt van routings (audio/midi) etc.

Alhoewel creamware software heel erg flexible is kan je ook als beginner snel de bomen door het bos niet zien. (geldt natuurlijk niet voor iedereen).

Aangezien je met creamware software je complete OS-audio/midi routing kan veranderen moet je dus ook 1 malig alles goed zetten voor je setup zoals je die wilt hebben. En dat kan voor een beginner best lastig zijn.

ADAT= 8 kanaals (mono) volgens mij.
pulsar 1 heeft 2 adat aansluitingen dus 2x8 mono chns. + 1 stereo analoog (input)

Als dat voldoende voor je is zou een pulsar1 + mengtafel (met 2 adat aansluitingen) in principe voldoende moet zijn.
anders kan je ook een 2de CW kaart kopen en deze doorkoppelen met de eerste...volgens mij met en z-link maar ik weet niet zeker of die zo heet.

ik heb zelf een pulsar1 kaartje maar multirecording met meer dan 2 kanalen tegelijk heb ik nog niet gedaan.
Dus ik kan je ook niet met 100% zekerheid vertellen dat dit goed zal gaan op je workstation.
Je harddisk moet natuurlijk snel genoeg zijn en je pci-bus moet ook stabiel zijn anders zou je wel eens tikjes en kraakjes kunnen opmerken tijdens het opnemen van meerdere sporen te gelijk.

Het lijkt net alsof ik je van een creamware kaart af probeer te praten maar ik wil je alleen maar duidelijk maken dat het niet even klikklak kabeltjes er in en opennemen is bij een CW-kaart er komt ook nog een stuk software bij kijken.

kijk anders even op http://www.planetz.com het meest actieve forum voor CW users.
hier staan ook veel gratis softsynths voor creamware kaarten.

ADAT is gewoon de naam voor de interface die tussen de A16 (bijvoorbeeld) en de Pulsar zit. Je hoeft dus (behalve de A16) verder niets erbij te kopen. Met een A16 of andere bak met analoge inputs en outputs moet het heel goed mogelijk zijn om met de Pulsar een hele band op te nemen (volgens mij kan echt iedere beetje moderne computer genoeg kanalen aan om dat te doen, zorg wel dat je een snelle HD hebt).
Je krijgt alle inputs afzonderlijk binnen in de SFP environment waarna je daar je Creamware plugins op kunt loslaten en het vervolgens op afzonderlijke kanalen naar Cubase kunt sturen om het daar op te nemen.

De Z-link is eigenlijk gewoon een Firewire interface die alleen werkt met de Creamware Luna I/O. Dit doosje heeft 8 analoge in-en outputs en is dus ook een stukkie goedkoper dan de A16. (volgens mij staat er zelfs eentje op dit forum te koop aangeboden).

Zoals al gezegd is Creamware best een ingewikkeld systeem, maar zelf ben ik ook met een Pulsar begonnen toen ik nog niets afwist van midi en audio en ik vond het juist een goede manier om alle recording principes onder de knie te krijgen.
Ga er niet van uit dat je het binnen een dag allemaal lukt, maar als je het eenmaal doorhebt kun je er echt alles mee.
Voor de synths geldt idd: zeer hoge kwaliteit, maar weinig voices. Dat is nou eenmaal een van de nadelen van het CW systeem.

Als je besluit 'em te kopen en je komt ergens vast te zitten, aarzel niet om even een PB of email te sturen of om even op het PlanetZ forum te vragen (www.planetz.com/forums)

Origineel geplaatst door quifster

een creamware kaart ondersteunt alle gangbare interfaces. De belangrijkste zijn adat en zlink
zlink is de 'eigen' bedachte koppeling van creamware.

Hoe zit dit nou eigenlijk moet je dan verplicht een kaart van creamware hebben om deze te kunnen aan sluiten A16 Ultra of kan alle wil keurige firewire kaarten er op aan sluiten ?

Wie kan mij dit uitleggen ?

Origineel geplaatst door Havelock
Hoe zit dit nou eigenlijk moet je dan verplicht een kaart van creamware hebben om deze te kunnen aan sluiten A16 Ultra of kan alle wil keurige firewire kaarten er op aan sluiten ?

Wie kan mij dit uitleggen ?

Met de adat kabels aan elke toslink io (aan een MOTU2408 ofzo bijv)
Met de Zlink kabels enkel aan Creamware ZLink poorten, en volgens mij kan je dan 8x 96/88.2khz over 2 ZLink kabels, onder het adat protocol (dus met de toslink kabels) alleen 16x 44.1 of 96khz IO

Ik probeer het adat verhaal zo simpel mogelijk uit te leggen. Als ik er naast zit, moet iemand me maar corrigeren.

Adat is gewoon een digitaal protocol waarmee je audio in digitale vorm kan verzenden. het staat ook wel bekend als lightpipe omdat het een lichtsignaal is. In plaats van een analoog audio-signaal dat via een audio-kabel je creamware-kaart ingaat wordt dat analoge audio-signaal eerst omgezet naar het digitale formaat adat en daarna digitaal je pc ingestuurd. Dat omzetten van analoge audio naar digitale audio heet converten en dat is precies wat de A16Ultra doet. adat is echter een algemeen protocol dus als je liever Behringer converters, of Apogee of Lynx, MOTU of whatever wilt gebruiken dan kan dat ook. Ik vind zelf RME de fijnste in zijn prijsklasse. Ik zou denken dat een A16 Ultra (of een gewone A16 die tot 48 KHz gaat maar die zeker niet slecht is) jouw doelen ruim dient. De A16 Ultra zit in kwaliteit maar een fractie onder de RME converters.
Je kunt met die A16 Ultra 16 kanalen analoge audio omzetten naar 24-bits, 96 Khz digitaal geluid. 16 kanalen lijkt me ruim voldoende om een rockbandje mee op te nemen.

Ik ben het wel met een van de vorige schrijvers eens dat het Scope platform van Creamware even wennen kan zijn als je niet veel ervaring hebt met routing. Je hebt namelijk met 2 mixers te maken als je Cubase gebruikt. Gebruik in dat geval een mixer in scope die direct outs heeft en rout die terug naar cubase. Die mixers in Scope hebben namelijk veel meer mogelijkheden dan de Cubase mixer.

En als laatste: Hexagon, gewaardeerd forumlid, is Belg (toch??) en heeft 2 mooie Scope kaarten te koop. Als Sjefkes onder elkaar moeten jullie daar toch uit kunnen komen.......;)

Succes

op de creamware site is niks meer te vinden over de 'pulsar ' series ...
enkel nog scope ....

geluisdkaart

geluisdkaart

Hallo hou het simpel en bespaar geld neem die groep op met je mixer , schrijf het weg op een cd open het in cubase
bewerk het met waves of plugins die je al heb klaar , ik hoop dat verlopig geholpen bent:doei:

Origineel geplaatst door the tall lad
op de creamware site is niks meer te vinden over de 'pulsar ' series ...
enkel nog scope ....

Dat is al een tijdje.. Ik heb mijn Creamware kaart zo'n 3 jaar terug ofzo gekocht.. Toen was de naam net veranderd.. De 'Pulsar 2' is toen veranderd in de 'Scope Project' kaart.. Ik vroeg het mezelf toen ook al af wat er veranderd was, maar die Project is eigenlijk gewoon de Pulsar 2 :)

En inderdaad wat de rest ook al zegt.. Qua routingmogelijkheden heb je in Creamware meer dan genoeg mogelijkheden, als je er net mee begint kan het ff pittig zijn... :)

Back