Basics of Mixing

Hanz

Anonieme Analogist
Voor iedereen die het nog niet helemaal snapt (zoals ik) een gedegen uitleg in downloadable boekvorm (PDF, 65 pagina's) met dank aan onze vrienden van Roland (die dus blijkbaar wel heldere documenten kunnen schrijven, maar dat liever niet overlaten aan hun handleidingen-makers... :o: )

Hier te krijgen: Basics of Mixing

heb het ff gedownload en ga het vanavond nog wel ff lezen. iig bedankt! valt altijd wel wat te leren. :D

Origineel geplaatst door Sander02
Dat stukje over het verschil tussen analoog mixen en digitaal mixen zet me toch weer aan het denken...

Kijk uit!

Je moet niet vergeten dat digitale mixers net zo goed je geluid kleuren door AD en DA converters, bitresolutie v.h. virtuele signaalpad en de software die er gebruikt wordt voor b.v. de compressors, noise gates, eq, etc.

Dit stukje gaat ervan uit, lijkt wel, dat hier absoluut geen sprake van is? Dat geluidskleuring iets satanisch is (not) en alleen eigen aan analoog (not)?
Vreemd hoor!

Ach, een discussie over klankverschil digitaal vs. analoog zou ik er niet van willen maken...
Ik vond het een leuke algemene inleiding, en natuurlijk moet je ook snappen uit welke 'angle' het documentje geschreven is: de fa. Roland is natuurlijk geen filantropische instelling!

Voor mezelf heb ik weinig problemen met het geluid uit m'n (digitale) VM-3100, en ben ik erg blij met de flexibiliteit die de routingsmogelijkheden bieden (toewijzen van ingangen, bussen en uitgangen) en de aanwezigheid van digitale interfaces (want ruis = :kont: ). Nadeel is de grotere complexiteit omdat je algauw door de bomen het bos niet meer ziet.

<OPEN DEUR>Tja, en voor iedere mixer (digitaal & analoog) geldt: alles hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de gebruikte componenten.</OPEN DEUR>

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Ach, een discussie over klankverschil digitaal vs. analoog zou ik er niet van willen maken...
Ik vond het een leuke algemene inleiding, en natuurlijk moet je ook snappen uit welke 'angle' het documentje geschreven is: de fa. Roland is natuurlijk geen filantropische instelling!

Precies, ik bedoelde het ook niet zo zwart wit en ik wil zeker geen discussie op gang brengen.
Alleen me broek zakte wel af hoe ze de vergelijking maakte.
Ze laten het overkomen alsof digitaal perfect is en analoog een en al vervorming.
Ik zou een artikel kunnen schrijven die het tegendeel zegt zonder te liegen of te overdrijven door net zoals Roland alleen de voordelen van de een en de nadelen van de ander op te noemen.

Ronald.

Back