Surround eindmix

Earcatcherz

Ingeburgerd
Hoe krijg je je eindmix van je nummers in surround sound en wat voor apparatuur/software heb je daarvoor nodig in je studio? Ik mix mijn nummers nu af mbv een Mackie mixer die aangesloten is op mijn versterker en dan vervolgens naar mijn Dat-recorder. Ik wil weten hoe ik mijn mix zo krijg dat ie ook goed klinkt op een surround versterker.

Er is volgens mij een heel verschil tussen 'surround sound' en echte surround.

Surround sound bereik ik met mijn Behringer Ultrafex van een paar honderd piek, en het klinkt leuk. Er zijn natuurlijk ook andere (betere, of in ieder geval duurdere) apparaten en ook plugins. Surround sound is gewoon het uit fase zetten van een deel van je geluid, waardoor het bij een surround set op de achterspeakers terechtkomt.

Echte surround heb je of speciale decoders en encoders voor nodig, of je kunt het inderdaad in Nuendo, dadelijk ook in Cubase SX, en Logic kan het ook (heb ik ergens gelezen).
Bij echte surround kun je bepaalde tracks/instrumenten of delen ervan naar bepaalde speakerposities sturen. Heel wat anders (gerichter) dan 'surround sound' dus.

Maar ik weet zeker dat er mensen op het forum zijn die er veel meer vanaf weten dan ik. Bambam bijvoorbeeld........of?

Bij surround sound heb je een 5.1 monitor speaker opstelling nodig. Anders kun je het niet goed horen en dus ook niet goed mixen. Er zijn trouwens ook koptelefoons die een 5.1 kunnen nadoen maar die zou ik zelf nooit gebruiken.

Zowieso dat een 5.1 mix maken nogal ingewikkeld is en meer valkuilen dan stereo of mono mixen want bij surround heeft elke speaker een soort speciale functie waar je dan ook weer rekening mee moet houden.

Wat je bijv in Nuendo wel kan doen is de surround optie aanzetten en dan in de master mixer die surround weer samenvoegen tot een stereo kanaal. En of dat goed werkt zou ik niet weten maar lijkt me zowieso leuk om een keer mee te experimenteren.

dan moet je es een keer een Sound on Sound kopen.. daarin hebben ze iedere maand een artikel over surround mixen..
het kan op verschillende manieren.. door microfoon plaatsen bij het opnemen al rekening houden met de 5.1 of op de 'normale' manier opnemen en het op 5.1 afmixen.. dan heb je dus gewoon een groot aantal kanalen op je mengtafel meer nodig :).

Als ik het goed heb kan de Access Virus dit ook bereiken dmv vier outputs toewijzen voor één patch, en vervolgens uiteraard de juiste versterker in huis hebben... nog nooit geprobeerd maar het idee boeit mij heel erg. Of is dit quadstereo oid waar ik het nu over heb?

Wat voor speakers en versterker zijn aan te bevelen voor zoiets? Ik denk eraan zo'n setup te kopen. maar weet niet precies wat ik dus nodig heb. Ik denk aan 1500 tot 2500 euro om hieraan te besteden.

Ja dat vroeg ik me dus ook af.
Je hebt van die goedkope (flut) surround speaker setjes voor je peecee. Klinkt natuurlijk niet maar om nou een pro 5.1 setup te scoren? Met genelecs kom je d'r met 2500 net mee weg zou ik zeggen, maar heb je wel een 5.1 mengpaneel nodig (digitaal meestal).

dit staat toch onder studio?.. lijkt me prima plek.. niet het hele forum gaat over synth's hoor.. (ook al heet het het dutch synth forum :P )

Phonic heeft een nieuwe analoge betaalbare tafel waarmee je heel eenvoudig 5.1 surround kan mixen. Daarnaast hebben bijna alle nieuwe digitale tafels het (Yamaha 02R 96, Tascam DM 24 ) en Nuendo natuurlijk ook.

Voor 5.1 surround heb je 5 monitors en een sub woofer nodig.

Een betaalbare surround monitor set zijn bijv 3 Yamaha MSP 5's, 2 MSP 10's en een SW10 subwoofer.

Je kan je afvragen WAAROM je 5.1 surround wil mixen : het kost je meer aan monitors en het wordt moeilijker om je mix te maken terwijl de meeste luisteraars het toch stereo beluisteren.

groeten

Basicsys

Back