kabel yamaha keyboard naar soundblaster live

Nideckerjohnny

Nieuwkomer
Hoi, ik ben nieuw hier en best wel een leek op het gebied van midi. Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een yamaha keyboard (DFX).
Deze wil ik aansluiten op mijn pc (soundblaster live) aangezien ik software heb gekocht om te leren keyboard/pianospelen.

Mijn vraag is: welke kabel moet ik hiervoor gebruiken en waar kan ik deze kopen?

Op mijn geluidskaart zitten female midi-aansluitingen (kleine uitvoering) en op mijn keyboard zitten grote female midi-aansluitingen. (Allebei 5-polig)

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Groetjes John

Het is een soundblaster live met een aparte kaart met de in- en uitgangen (volgens mij de 512)
Het is niet zo'n nieuwe waarbij de aansluitingen op aan de voorkant zitten...

Loop even de muziekwinkel binnen en vraag om twee midi kabels (van jouw lengte die je denkt nodig te hebben) en het hoeven niet de dure te zijn maar degenen die wel goed werken.
Die kabels even aansluiten en kijken of alles goed werkt in die software van je. 99% kans dat het werkt. En zo niet kun je die kabels altijd weer retourneren en evt voor een andere oplossing kiezen.

Nog wel even opletten dat je ze goed aansluit:

De uit van de Yamaha op de in van de SB Live

Dat soort dingen gaan in het begin bijna altijd fout ;)

waarschijnlijk zitten op je soundblaster van die mini-DIN aansluitingen en op je key bord gewonde "grote" DIN aansltuingen voor de midi (toch?). Je hebt dan adapter kabeltjes nodig van mini naar gewoon DIN. waarschijnlijk werden deze bij je geluidskaart geleverd, als dat niet zo is ben ik bang dat je er erg moeilijk aan kunt komen want volgens mij is Creative de enige die dit soort kabeltjs gebruikt (voor zover ik weete tenminste).

Betere oplossing is misschien een echte midi interface aan te schaffen (gebruik ff de search op dit forum).

Origineel geplaatst door Traxopia
waarschijnlijk zitten op je soundblaster van die mini-DIN aansluitingen en op je key bord gewonde "grote" DIN aansltuingen voor de midi (toch?). Je hebt dan adapter kabeltjes nodig van mini naar gewoon DIN. waarschijnlijk werden deze bij je geluidskaart geleverd, als dat niet zo is ben ik bang dat je er erg moeilijk aan kunt komen want volgens mij is Creative de enige die dit soort kabeltjs gebruikt (voor zover ik weete tenminste).

Betere oplossing is misschien een echte midi interface aan te schaffen (gebruik ff de search op dit forum).
Die kabeltjes zitten inderdaad standaard bij de Live.
Bovendien zijn ze ook los te koop bij computerzaken (ze worden ook gebruikt voor toetsenborden ;) )

hee ..... voor toetsen borden.... daar had ik nog niet eens aan gedacht. maar idd dat is een goede oplossing.

Back