Dillema met drums multipal choise vraag

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Het volgende doet zich voor met het programmeren van m'n track.

Heb al de arragementen gemaakt op m'n RM1X. Drumsounds komen uit de RM1X, overige uit Reason. Wanneer ik m'n track afspeel ben ik ontevreden over de gehele klank van het drum gebeuren. Als ik track voor track luister klint het goed, maar wanneer ik al de geluiden gelijktijdig hoor liggen al de sounds veel te dicht bij elkaar.

Ik heb geprobeerd andere drumkits te gebruiken en de sounds met filters en a/d/r te bewerken. Resultaat = 0. Wat kan ik nu het best doen:

1. Al de drum tracks geheel overzetten naar Reason.
2. De drumsounds in Reason opzetten, en deze koppelen aan de sequence die ik al op de RM1X gemaakt heb. (Hoe doe ik dit?).
3. Geen van beide maar......

Ben benieuwd naar jullie reactie!

Greetz,

Yawgmoth

Re: Dillema met drums multipal choise vraag

Origineel geplaatst door Yawgmoth
wanneer ik al de geluiden gelijktijdig hoor liggen al de sounds veel te dicht bij elkaar.

1. Al de drum tracks geheel overzetten naar Reason.
2. De drumsounds in Reason opzetten, en deze koppelen aan de sequence die ik al op de RM1X gemaakt heb. (Hoe doe ik dit?).
3. Geen van beide maar......

Heb je al eens geprobeerd enkele van je drumsounds wat zachter of juist wat harder in de mix te zetten? Of met een galmpje verschillende drumgeluiden (NIET DE BASSDRUM) wat meer naar achter in de mix te plaatsen?

Misschien krijg je dan al meer wat je zoekt!

Had gehoopt op wat meer feedback, dus zet deze tread nogeens wat hoger in de lijst.

Iemand?

Greetz,

Yawgmoth

Het is een beetje moeilijk hier een antwoord op te geven. Wat is er precies mis met de drums? Als ze elkaar of de track in de weg zitten is het misschien handig om drumgeluiden wat te eq-en en inderdaad wat harder of zachter te zetten. Maar ik heb geen idee wat mogelijk is op een rm1x. Of de tracks gewoon wat uit te dunnen ofzo. Of misschien individuele drumgeluiden te veranderen.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Had gehoopt op wat meer feedback, dus zet deze tread nogeens wat hoger in de lijst.

Iemand?

Greetz,

Yawgmoth

Misschien zou je ons eerst een previewtje moeten laten horen zodat we zelf kunnen horen wat er eventueel fout aan is.

EQ,Panning,Compressie/Expander per apart geluid of subgroep?

Losse geluiden OK laten klinken is wel leuk maar werkt nooit als alles elkaar in de weg zit. En als dat gebeurt dan moet je bij de geluiden weghalen (of zeldzaam wel eens toevoegen) wat ervoor zorgt dat ze elkaar in de weg zitten.

Kick en bas vullen elkaar meestal mooi aan, los klinkt het meestal slapjes. (anders moet je je baslijn aanpassen of je kick pitchen)
Hihats erbij lukt nooit zo makkelijk. Nooit samen door dezelfde compressor halen. Wel wat pannen of klein beetje reverb erbij (poor mans exciter) om het hoog meer te laten leven.

Een melodie of lead zit meestal heel veel mid in, heel vaak heb je dat allemaal niet nodig. En een bandpass filter erbij scheelt je een boel narigheid omdat alles wat je weghaalt de tegenmelodieen en bijgeluiden in de weg zit en je die makkerlijker in de mix kunt zetten.

Denk je dat dit allemaal makkelijk is? Vergeet het maar! Ervaring is hier het grootste gedeeltje wat je hiervoor nodig hebt en wat nerderige tips van me helpen wel maar lang niet altijd want ieder nummer is weer anders (op het begin/einde na)

Eq, compressie en expansie is op de RM1X niet mogelijk. Ik zal proberen vanavond een stukkie online te zetten zodat het probleem wat duidelijker wordt.

Greetz,

Yawgmoth

Dan zul je toch alles apart moeten samplen. Het zij als per onderdeel apart een loop maken en die in de reason sampler afspelen of als audiotrack mixen. (als je rewire of zo gebruikt, kan allebei)
Dus kick apart, hihats apart, bas apart etc. en dan allemaal apart in de mix zetten (in reason).

Nadeel van samplen is dat je secuur aan de tijd moet zijn anders hoor je dat er verschil qua tijd in zit. Maar met een loop lang/kort genoeg moet dat kunnen. En dan misschien ook wat variatie maken in aparte loops zodat je die een beetje kan hutselen. :)

En ik weet niet of die rm1x mono opgenomen was of niet? Alle hogere frequentie geluidjes mogen wel een beetje gepanned worden.

Klinkt nu allemaal nog erg mono inderdaad. Kan ook wel z'n charme hebben hoor :) Maar werkt vast beter met wat panning (of zelfs wat chorus). Zit wel een klein phasertje in de snare ofnie? Maakt het wel wat levendiger.

Ik denk dat je probleem misschien is dat je bass te plomperig klinkt... die kan wel flink wat compressie gebruiken of misschien eerst zelfs wat EQ-ing in de wat hogere lage tonen ;) En ik mis de hogere presence van de hihats heel erg. Die geven vaak de extra drive aan je beat...dus in de down-gemixde track een exiter erover als je die hebt en anders wat EQ-ing.

Voor de rest hoor ik nix verkeerds! Lekkere uptempo track wordt het!

Back