[synths] hoe zit dat nou met oscillators

SpaceAgent202

Sinds 2001
okee weer eens een vraagje:

hoe zit dat met oscillators op synths?

bij analoge synths kan ik me prima voorstellen dat een of meer oscillators continu oscilleren (oscillator heet niet voor niets zo) en een gate wordt getriggerd bij het aanslaan van een toets waardoor het geluid hoorbaar gemaakt wordt.
analoge circuits lekken en crosstalken altijd ook wel een beetje waardoor je de oscillators gewoon kun horen aan de outputs (uiteraard op zeer lage signaalniveaus),

maar, hoe zit dat bij digitale synths zoals nord lead en nova en virus en bla... ?
hebben die ook continu draaiende oscillators en een megagoede gate _of_ treden de oscillators pas in werking als de toets word ingeduwd?

tot slot een extra vraagje, hoe moet ik dit vraagstuk benaderen als het gaat over polyfone synths? heb ik bij een 2osc-patch en een 3stemmig akkoord dan al 6 oscillators in gebruik?

Ik denk dat in digitale synth de osc pas beginnen werken vanaf dat je een toets indrukt.
Hoe verklaar je anders het fenomeen dat softsynths of bv een nord modular meer processing-power nodig hebben als je meer stemmen gebruikt ?

Fb

Re: [synths] hoe zit dat nou met oscillators

Origineel geplaatst door Roel
tot slot een extra vraagje, hoe moet ik dit vraagstuk benaderen als het gaat over polyfone synths? heb ik bij een 2osc-patch en een 3stemmig akkoord dan al 6 oscillators in gebruik?

Je krijg per stem 2 oscilators en meestal een vca en vcf per

Dus plaatje word dus 6 oscilators 3 vcas en vcfs

Re: Re: [synths] hoe zit dat nou met oscillators

Re: Re: [synths] hoe zit dat nou met oscillators

Origineel geplaatst door mono-poly
Je krijg per stem 2 oscilators en meestal een vca en vcf per

Dus plaatje word dus 6 oscilators 3 vcas en vcfs

ah... dus het signaal van de oscillators wordt dan gesplitst voor elke stem en krijgt dan een aparte amplitude- en frequentie-aanpassing per stem?

Ookk bij VA synyhs doet de Oscillator het voortdurend, tenminste... in de NordModular kan je gewoon een Oscillator op een uitgang zetten en zelfs de KeyboardTracking eraf gooien, dan hoor je een constant geluid.

Een mooi voorbeeld is/was de Oberheim 4 Voice of 8 Voice. Vier of acht gelijke monofone synth Modules, met filter en alles erop en eraan en een schakelingetje zorgde ervoor dat de eerste toets de eerste triggerde, de tweede ingedrukte toets de tweede en ga zo maar door.

Bij VA synths gaat dat precies gelijk. de 'computer' synth denkt dat er een bepaald aantal, vooraf ingesteld, natuurlijk, Voices beschikbaar zijn. De eerste toets naar Voice 1, de tweede enzovoorts.

In de Clavia G2 is een Status Module gemaakt, dat een puls afgeeft indien die Voice actief wordt. Dan kan je in iedere Voice ook iets anders doen! Lekker ingewikkeld!

In de NordLead3 is de Oscillator opbouw weer wat ingewikkelder. Iedere Voice heeft een eigen hoofd Oscillator, een tweede Oscillator, twee Sync Oscillatoren en twee FM Oscillatoren. Schijnt leuk te zijn... (Is het ook :)

Wout

van die amplitude is duidelijk.
maar de frequentie ofwel pitch?

als je dat vereenvoudigt naar 3stemmig akkoord met een polyfone synth met 1 osc aan boord?
heb je dan precies die 1 oscillator waarbij het signaal wordt gesplitst naar de 3 noten waarbij het gesplitste signaal bewerkt wordt om de juiste toonhoogte te krijgen? of zit er voor elke polyfone stem 1 extra schaduw-osc (weet niet hoe ik het anders moet noemen) in het apparaat

Origineel geplaatst door Funk Bunker
... of bv een nord modular meer processing-power nodig hebben als je meer stemmen gebruikt ?

Nee, de processing-power (DSP load) bepaalt het aantal beschikbare stemmen. Als je er 32 kunt krijgen, wil dat nog niet zeggen dat je ze allemaal nodig hebt en ook daadwerkelijk aanvraagt.

In een expanded NordModular kunnen 632 oscillatoren tegelijk klinken...

Wout

Het is zoals wout het uitlegd met ze SEM verhaal
In principe is een polysynth een x-aantal monosynths
Waarmee je met een vca plaatje alle vcas op iedere monosynth gelijk zet
Je stuurd alleen de pitch apart aan in principe zijn de envelopes en filter settings gelijk op iedere noot/synth

ik snap !

en nu de gate optie op digitale synths? denk dat de gate alles te maken heeft met de amplifier.
als die uiteindelijk op volume 0 komt is het afgelopen met het geluid.
bij digitale synths zou dan volledige stilte moeten ontstaan omdat er met 1 en 0-en geen crosstalk is, en bij een analoge synth kun je dat nog steeds zeer zacht horen omdat dat nou eenmaal piept en kraakt en lekt...

zeg ik dat zo goed?

bij sommige digisynths zullen de oscs gewoon continu draaien maar volgens mij is het meerendeel te vergelijken met het principe van een sample, die word ook pas getriggered bij het indrukken der toets(en)
het zou natuurlijk flauwekul zijn om een digitaal process, waarvan je het eindresultaat toch niet hoort, nog steeds zijn werk te laten doen...

dus zullen idd digitale synths wel stil moeten zijn

Origineel geplaatst door 6 trak
dus zullen idd digitale synths wel stil moeten zijn

Leuk is dat in de NordModular de RingModulator WEL lekt. RingModulatoren zijn daar berucht om (in de analoge wereld), dus heeft Clavia een algorithme geschreven dat deze lekkage ook heeft. De GainController (ook als RingModulator te gebruiken, natuurlijk) heeft dit niet.

Wout

Ik wou nog effe zeggen dat bij een VCO, de oscillator dus door een voltage bepaald wordt. Die spanning (die je verkrijgt bij een cv signaal of toets) bepaalt dus de frequentie van de oscillator en wanneer die moet beginnen te oscilleren.

Origineel geplaatst door Toon
Ik wou nog effe zeggen dat bij een VCO, de oscillator dus door een voltage bepaald wordt. Die spanning (die je verkrijgt bij een cv signaal of toets) bepaalt dus de frequentie van de oscillator en wanneer die moet beginnen te oscilleren.
Bepaalt wel de frequentie, NIET het startpunt.

Een analoge VCO loopt altijd.. Het beginpunt kun je zetten als er een sync optie opzit. Deze sync optie is (bijna) nooit verbonden met de gate van een toets.

Als drie perfecte VCOs exact dezelfde frequentie hebben en je gebruikt geen Hard of Soft Sync methodes, dan kun je niets zeggen over het volume van de mix van die drie VCOs. De fase is onbepaald. Ze zouden elkaar precies uit kunnen doven of kunnen versterken of ergens daartussen in.. Normale VCOs hebben geen cv input voor de phase.... pompiedom... Hoor ik iemand Fenix zeggen?

eigelijk best een intressante vraag.

Hoe zit het nou precies met dsp vco's?
Werkt het in een va engine precies hetzelfde als in de werkelijke wereld, of is het een virtuele illusie die de werkelijkheid tracht te benaderen?

:confused:

<nerd-alert>
Is er dus een stukje code die de vco symboliseert en constant een reeks enen en nullen doorgeeft aan een ander stukje code die bijvoorbeeld een filter emuleert. Zijn het dus gewoon functies die variabelen aan elkaar doorgeven? Een soort modulaire opbouw dus.

Kan het niet zo zijn dat het tóch anders werkt, en er allerlei programmeer truukjes worden toegepast om meer efficiency te krijgen? Een analoogje --> Zoiets wat ze vaak ook in 3d spelletjes toepassen, wanneer bijvoorbeeld een virtuele 3d ruimte berekend wordt, dan berekent de computer eerst welke vlakken van het object (polygonen) die uitsluitend zichtbaar zijn vanuit de huidige positie, en dan pas rendert hij ze. Hierdoor hoeft maar een klein percentage van de eigelijke ruimte gerendert te worden, zonder dat het zichtbaar is. Zo zullen er nog wel meer truken zijn die in de virtuele wereld toe te passen zijn!!
<einde nerd-alert>

Wie kan mij het werkelijke architectuur verschil tussen een virtuele en échte synth vertellen?
:koffie:

Voor VSTi's zijn er op internet wel wat gratis sources te downloaden met C of Delphi code van synths.

Maar d'r zijn in ieder geval geen virtuele VCO's die doorgaan. Het wordt gewoon berekend wanneer het nodig is.
Dus elke sample(punt) van de golfvorm wordt afzonderlijk uitgerekend.
En het resultaat wat daaruit komt kan worden gebruikt om volgende sample(punten) te berekenen.

de meest logische implementatie van een dco is niet om het 'voortdurend te laten lopen'. dat zou betekenen dat er parallel processen zouden moeten draaien om een geluid te genereren. dat zou interessante mogelijkheden bieden, maar meestal zijn de processoren in synthesizers nogal simpel en kunnen dat soort dingen niet.

wat er meestal gebeurt is dat er een timer in een synth zit ingebouwd, en bij iedere nieuw berekende sample wordt er in een opzoektabelletje de juiste waarde opgezocht. de positie in de opzoektabel is afhankelijk van het getal dat door de timer steeds (bijv. 44100 keer per seconde) ophoogd wordt.

je kan dingen als sinus berekenen met de tijd, gewenste toonhoogte en amplitude als inputparameters, maar meestal worden er opzoektabelletjes gebruikt omdat dat vaak minder (en het voor iedere golfvorm evenveel) processortijd kost. zelfs de yamaha fm synths doen dat, wat ze stiekum soort samplers maakt.

in ieder geval heeft de implementatie van analoge oscillatoren vij weinig te maken met die van de meeste digitale. het resultaat is in een ideale situatie daarentegen precies hetzelfde.

wouter

Re: Re: effe tussendoor...

Re: Re: effe tussendoor...

Wat ik me nog afvraag over analoge oscillators: aangezien deze altijd oscilleren, begint dan het "geluid" bij het triggeren van een noot ongeacht de fase van de oscillator of wordt deze ge-re-triggered?

Origineel geplaatst door NiFF
wat er meestal gebeurt is dat er een timer in een synth zit ingebouwd, en bij iedere nieuw berekende sample wordt er in een opzoektabelletje de juiste waarde opgezocht. de positie in de opzoektabel is afhankelijk van het getal dat door de timer steeds (bijv. 44100 keer per seconde) ophoogd wordt

Begrijp ik het goed dat je hiermee bedoelt dat een sinusvormige golfvorm gegenereerd door een digitale oscillator nooit sinusvorimig is, maar bestaat uit afgeronde waarden van een sinusvorm?

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: effe tussendoor...

Re: Re: Re: effe tussendoor...

Origineel geplaatst door Roel
Wat ik me nog afvraag over analoge oscillators: aangezien deze altijd oscilleren, begint dan het "geluid" bij het triggeren van een noot ongeacht de fase van de oscillator of wordt deze ge-re-triggered?

lijkt me wel. Je triggert de ADSR en niet de osc.

een digitale sinus is idd een ' afronding' , net als ieder digitaal geluid maar een benadering is van het orgineel.

Back