Gezocht Yamaha Dx100/Dx21

Status
Please reply by conversation.
Een DX-200 kan je denk ik ook wel voor 175-200 krijgen. Dan heb je een DX-7 in een klein kastje
met draaiknoppen, effecten, drumkits en filters. Met die knoppen kan je ook een softsynth aansturen.

Ja perzies, een DX-200 is an sich te prefereren boven een 'echte' DX-7. Maar ja dan heb je geen toetsen.

In ieder geval vind ik de mogelijkheden van FM met <6 operators een beetje mager... (al helpt 't wel dat de '3e generatie' FM ook operators met iets anders dan sinus biedt).

Welke heeft nou minder opperators???

Waarom kunnen julie ineens replyen in deze topic??(niet dat ik het erg vind hoor)

Voor mij is de gein dat ik nog een masterkey nodig heb naast de prophet, en dat ik een midikey te duur vind. Ik heb nog geen fm in mijn set up dus een goedkopere fm bak zou een goeie oplossing zijn.

Is die dx7 een beetje redelijk te editten>???? Ik heb er 8 jaar geleden een keer mee lopen pielen en ik vond het helemaal niks.

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik heb je via je pb een tx-81z aangeboden

Bedankt voor je redelijke aanbod, 100 voor een tx is een goeie prijs. Maar ik ben echt opzoek naar keys, ook vooral omdat ik er nog een masterboardje naast wil hebben.

Origineel geplaatst door bobaphat
Welke heeft nou minder opperators???

Voor mij is de gein dat ik nog een masterkey nodig heb naast de prophet, en dat ik een midikey te duur vind. Ik heb nog geen fm in mijn set up dus een goedkopere fm bak zou een goeie oplossing zijn.

Is die dx7 een beetje redelijk te editten>???? Ik heb er 8 jaar geleden een keer mee lopen pielen en ik vond het helemaal niks.

Na 8 jaar is er weinig veranderd aan de DX7 ;)
't is en blijft lastig editen, maar niks om je echt druk over te maken. Er zijn ook programmers voor.

DX 100 en 21 hebben 4 opperators en zijn allebei 8 stemmig polyfoon, DX 7 heeft er 6 en is 16 stemmig. De DX 7 IID is ook 16 stemmig, maar kan geluiden layeren en heeft keyboard split waardoor de machine bi-timbraal wordt.

Hoe kom je aan die editors dan van die dx7?

Zijn ze duur?? Is sounddiver niet een goeie oplossing?

ik geloof dat de DX7 met SysEx geprogrammeerd kan worden, dus een programmer met sysex zou moeten werken. Maar dat weet ik niet zeker hoor. En er zijn in iedergeval voldoende software editors en sounddiver kan 't ook. De JMS DX7 programmer is hoogst obscuur, daar zijn er maar 25 van gemaakt (aldus synrise).
jms-dx-programmer.jpg

Al die synths hebben toch system exclusive. Dus ja dan kan je er gewoon een midicontroller aanhangen.
Maar koop nu maar gewoon een DX-200 en ene 2de hands midi masterikeyboardje van een paar euro.
Je hebt nu toch ook een Kurzweil??

ik zou voor de dx 100 gaan

de rest lekker laten liggen .. ;)

zit geen super keyboard op maar die sound is echt super
wil ik misschien me tx81z wel voor inruilen ... :P

editen valt ook best mee trouwens ...

Klinkt die dx200 beter dan die ouder dxen???

Opzich wel beter te editten die 200, zit alleen zoveel overbodige franje aan

DX200 klinkt zeker beter, want:
-veeeeel minder ruis vergeleken met DX7, maar wel volledig sysex compatible met deze synth.
-wel gewoon 6 operators: vergeleken met de 4-op FM synths veel meer mogelijkheden.
-ingebouwde effectjes (reverb, delay, distortion)
-filter & resonance

Aaargh klote dat je niet kan editen in deze thread. :stupid
over dat filter: is multimode (hipass, lopass etc.).

Reden voor mij om de DX200 uiteindelijk weg te doen: inderdaad al die voor mij overbodige groove-meuk.
Werd er helemaal sjaggereinig van dat het geluid dat je gebruikte vast zat in je pattern enzo.
En ik bleef een beetje steken in het preset-geneuzel: juist omdat de presets / patterns van de DX200 zo lekker zijn deed ik niets anders dan knoppie-draaien, next-pattern, knoppie-draaien en zo de hele avond door.... 8)

Maar mijn tip: lees even dit Sound-on-Sound artikel met alle generaties FM synths naast elkaar uitgelegd, kan je veel objectiever vergelijken.

The Key FM Synths & Modules
The following table lists all the mainstream FM synthesizers covered in this two-part retro. It's far from a comprehensive list of FM instruments, lacking dozens of PSS- and PSR- home keyboards, as well as PF-series pianos, EMT- modules, HS-series, HE-series and a host of other organs.

* The First Generation (sine-wave operators and 14-bit D-A converters)
These were the first of Yamaha's commercial FM synthesizers. You couldn't edit them, although, in the cases of the GS1 and GS2, you could load new voices from Yamaha's preset patch library. (See part one of this retro, last month, for more details.)
Year Name Operators Polyphony
1981: GS14 pairs
16 GS2 2 pairs 16
1982: CE20 2 pairs? 9
CE25 2 pairs? 9

* The Second Generation (sine-wave operators and 14-bit D-A converters)
Ranging from the tiny DX100 to the monstrous DX1, these instruments totally dominated the synthesizer market of the mid-'80s.
1983: DX7 6 16
DX9 4 16
TX7 6 16
1984: TX816 6 up to 128
DX1 6 32
1985: DX5 6 32
1986: DX21 4 8
DX27 4 8
DX100 4 8
FB01 4 8

* The Third Generation (sine-wave operators, and 16-bit D-A converters)
Designed to replace the second generation of FM synths, these failed to achieve the same success. That's a shame, because the DX7/IIFD and TX802 are fine synthesizers.
1987: DX7/IID 6 16
DX7/IIFD 6 16
DX7S 6 16
TX802 6 16

* The Fourth Generation (eight waveforms as operators, 16-bit D-A converters)
Very much a swansong that allowed Yamaha to capitalise further on the FM system. With the exception of the TX81Z, these failed to make any real impression in serious musical circles.
1987: TX81Z 4 8
1988: DX11 4 8
YS100 4 8
YS200 4 8
1989: V50 4 16
TQ5 4 8

Zo snap ik niet dat iemand de TX81Z minder kan vinden dan de DX100; 16-bit ipv. 14-bit, en keuze uit waveforms ipv. alleen maar sinus... maarja!

Origineel geplaatst door Hanz
Reden voor mij om de DX200 uiteindelijk weg te doen: inderdaad al die voor mij overbodige groove-meuk.
Werd er helemaal sjaggereinig van dat het geluid dat je gebruikte vast zat in je pattern enzo.
En ik bleef een beetje steken in het preset-geneuzel: juist omdat de presets / patterns van de DX200 zo lekker zijn deed ik niets anders dan knoppie-draaien, next-pattern, knoppie-draaien en zo de hele avond door.... 8)

Uhh, overbodige groove meuk???? Wat een onzin. Je hoeft toch niet alles te gebruiken.
En ik weet niet wat je bedoelt met g eluid wat vast zit in een pattern.
Ik stuur dat ding gewoon aan met m'n MPC en een masterkeyboard. ALs ik dmv de knoppen
op de DX-200 een leuk geluid heb gemaakt, sla ik deze op in een user preset.

@ sander... 't was voor mij een *persoonlijke* overweging. Dat het groovespul voor jou wel werkt, des te beter!
Wat betreft dat 'vastzitten': 1 patch / geluidje zit in 1 pattern. Dus je kan niet even heel snel een ander synthgeluid in je pattern plaatsen (anders dan met omslachtig kopieren) of andersom meer patterns maken met hetzelfde geluid (ook weer, 't kan wel, maar dan veel kopieren en toetsgedruk...)
Maar als 'kale' soundmodule vind ik 'm wel veel beter dan een TX of FB ofzo!

Wat het mooiste zou zijn is een serieuze FM-bak met een touchscreen en van die pots met kransen er om heen. Gewoon lekker te programmeren. Verder vind ik het juist veel cooler klinken als je de intensiteit van de modulatie gebruikt voor filtersweeps in plaats van lowpass filters met resonantie, het klinkt gewoon net ff wat anders.

Status
Please reply by conversation.
Back