Gezocht Yamaha Dx100/Dx21

Status
Please reply by conversation.
DX200 is die bombe! FM met knoppen, filters, effecten en distortion ;)

@ boba... nou, het lijkt me sterk dat je meerdere waveforms ipv alleen sine hebt bij de DX-200.
DX-200 is nl. 1-op-1 compatible met de DX-7, en die had ook alleen sine.
Maar goed, met 6 ops is dat ook minder erg. Ik maak me sterk dat je de 4-ops multi-wave patches van de 'mindere' DX'en ook wel kunt nabouwen in de DX-7/7-II/200 door het goeie algoritme te kiezen (maak een 'trapje' van 3 ops boven elkaar ipv naast elkaar ofzo).

En eh... weet je nou inmiddels al wat je wil? :D

Ik dacht dat ik ook hier eens op het forum had gelezen dat er via ingewikkelde algoritmen ook ander waveformen dan Sine zijn te maken.

Ja, gewoon volgens dit principe:

fig10-1.gif

Algoritme nr. 2 levert dan zo'n soort effect:

fig11-1.gif

Het principe van de latere generatie FM synths is dan dat je gewoon 'begint' met een wave waarmee je in bovenstaand plaatje 'eindigt'. Oftewel: je begint met meer harmonischen (sinus = slechts 1 harmonische), dus is het eindeffect ook meteen veel rijker. Is een logische aanvulling op het reduceren van het aantal operators: de 4 ops-series met alleen maar sinus bieden aanmerkelijk minder mogelijke timbres.
Nadeel van extra aanwezige waves ipv. sinus is dat je zelf minder controle kan uitoefenen op *welke* harmonischen je wilt hebben in je bron-operator.

Oh ja, als je het algoritme nr. 1 neemt, doe je dus niets anders als additieve synthese...

Oh sorry, het plaatje met de algoritmes boven is niet op z'n 'yamahaas' geschreven.
Vandaar dat ik het verkeerd had gezien: algoritme 1 is dus frequentiemodulatie, algoritme 2 is additieve synthese.
Net andersom als ik hierboven vertelde...

Ja ik wilde net zeggen dat zijn gewoon van die FOurier waves. Klinkt echt anders dan interne wavetables.
Dit balanceert wel een beetje op het randje van waar ik mee bezig wil zijn als muzikant ipv synthprogrammer :)

Aangezien alle fm bakken monotimbraal zijn, zal ik er toch wel meerdere willen hebben.

Aangezien ik nu een midikey nodig heb, koop ik een dx21. Later als ik geld over heb koop er nog wel een dx200 bij

SCHOP,,,

ik hoef alleen nog de dx100,,, ik ben echt op zoek naar een klein midikeyboardje

Status
Please reply by conversation.
Back