buma/stemra VS kazaa

olafmol

[EXPANSIONS]
http://teletekst.nos.nl/tekst/107-01.html:

Buma/Stemra verliest zaak van Kazaa

DEN HAAG De Hoge Raad heeft bepaald dat
het muziekuitwisselingsprogramma Kazaa
geen inbreuk op de auteursrechten kan
worden verweten.Het juridische gevecht
met de auteursrechtenorganisatie Buma/
Stemra is daarmee in het voordeel van
Kazaa geƫindigd.

Kazaa stelt gebruikers in staat om
illegale muziekbestanden onderling op
internet uit te wisselen.Buma/Stemra
kwam daartegen in het geweer,en werd in
kort geding in het gelijk gesteld.

Het Amsterdamse hof herriep dat vonnis,
met als argument dat gebruikers en niet
Kazaa het auteursrecht schenden.De Hoge
Raad onderschrijft dat nu.

Tamelijk bizarre uitspraak vind ik.

Je mag dus wel de gelegenheid geven tot illegaal downloaden maar het gebruik maken ervan is strafbaar.

Zo kun je het probleem nooit aanpakken omdat het onmogelijk is om iedereen individueel te gaan vervolgen.

Dat is niet zo'n leuke uitspraak, want dat betekent dat als de Buma/Stemra kunnen bewijzen dat Kazaa bezocht hebt, je eventueel vervolgd kunt worden. En wij hebben helaas niet zulke goede advokaten als Buma en Kazaa...

Ik vind het een beetje vreemde uitspraak... Niet de drugshandel is strafbaar, maar het gebruik er van...?
Het doet iets met m'n rechtsgevoel...

Wout

Maar hoe wil je 15 millioen nederlanders gaan vervolgen ?

Via de provider ?

Ik denk dat je dan als provider veel klanten gaat verliezen als je als verklikker van je eigen leden gaat functioneren !

Ik denk dat het niet lang gaat duren voordat buma stemra zijn jacht op gaat geven, want ik denk dat ze uiteindelijk door de bomen het bos niet meer zien.

Met zo'n uitspraak zou Napster ook een schadeclaim bij de overheid neer kunnen leggen. Want die zijn ook strafbaar bevonden door het mogelijk maken van filesharing.

Ik denk dat je beter nu nog flink kan verzamelen. In de toekomst gaat het vast veel minder makkelijk.
Ja ok er komen altijd wel weer nieuwe maniertjes, maar of het straks nog zo makkelijk gaat als Kazaal, Soulseek, etc dat betwijfel ik. En wat betreft dat overstappen naar een andere provider. Tegen die tijd zal de overheid wel ingijpen en worden alle providers verplicht bepaalde data te blokeren of informatie door te spelen.

Maar tegen die tijd heeft iedereen toch al zat muziek :D

Voor de Buma/Stemra maakt het niet uit wie ze pakken, als ze er maar een flink aantal vinden, want dat kan afschrikwekkend werken. Dat de overheid gaat ingrijpen lijkt me onmogelijk, want als er hier eentje is die zijn eigen muziek wil verspreiden via mp3 of zo, dan is er vrijheid van drukpers (lees: publicatie). Dat is grondwettelijk...

Zelf gebruik ik deze sites nooit, maar ik krijg wel veel muziek binnen van verschillende gebruikers van bepaalde synths, vooral van die rode dingetjes. Als ze dat gaan stoppen...

Maar ik zit verder op rozen, want m'n ex-vrouw runt de muziekafdeling van de Openbare Bieb hier in Den Haag, dus uitleentermijnen? Nooit van gehoord :) Verder een goede platen/CD shop bij mij om de hoek, waar ik zelfs CD's mag meenemen, beluisteren en als ik er niets aan vind, dan mag ik ze even hard teruggeven.

Dan luister ik toch veel gemakkelijker, denk ik, zo legaal...

Wout

ik vind dit helemaal geen vreemde uitspraak. Aan kazaa is niks illegaals (drugshandel? kazaa handelt niet in mp3's hoor), het geeft alleen een platvorm waarmee illegale activiteiten ontplooid kunnen worden. Je kunt er ook legale dingen mee doen, ik vind het flauw als iedereen gaat wijzen naar kazaa, je bent gewoon zelf verantwoordelijk voor je daden. Wel denk ik dat kazaa best zou kunnen proberen iets te doen aan uitwisselen van data met schending van copyrights, zoals er bijv op marktplaats.nl een poging wordt gedaan ads met illegale copys te verwijderen. Alleen wordt dat technisch moeilijk omdat de data transfer peer-to-peer is, en het is moeilijk om real-time goed te filteren op indexen zonder dat je ook n hoop goeds weghaalt.

idd als je zo doorredeneert kan de overheid zichzelf ook strafbaar verklaren omdat ze wegen en vliegvelden beschikbaar stellen en daarin investeren, en daarover wordt oa drugshandel uitgevoerd..

Ik snap niet dat B/S het geprobeerd heeft. Ze hebben de wetten gewoon tegen.

Ze zullen gewoon afzonderlijke overtreders moeten aangeven bij de politie.

Ik zou het helemaal niet zo raar vinden als er van Kazaa gebruikers geeist ging worden dat ze zich moeten kunnen legimiteren dmv een geldig woonadres in te geven.

Origineel geplaatst door sander
Ik denk dat je beter nu nog flink kan verzamelen. In de toekomst gaat het vast veel minder makkelijk.
Ja ok er komen altijd wel weer nieuwe maniertjes, maar of het straks nog zo makkelijk gaat als Kazaal, Soulseek, etc dat betwijfel ik. En wat betreft dat overstappen naar een andere provider. Tegen die tijd zal de overheid wel ingijpen en worden alle providers verplicht bepaalde data te blokeren of informatie door te spelen.

Maar tegen die tijd heeft iedereen toch al zat muziek :D

Jij brengt toch dingetjes uit ?

Leuk hoor als iedereen al je tracks gewoon kan downloaden ipv je spul te kopen, gewoon ff de nieuwe Sendex downen, op een cd'tje branden en meteen in je set draaien die avond.

Origineel geplaatst door BasicSystem
Jij brengt toch dingetjes uit ?

Leuk hoor als iedereen al je tracks gewoon kan downloaden ipv je spul te kopen, gewoon ff de nieuwe Sendex downen, op een cd'tje branden en meteen in je set draaien die avond.

Lekker boeiend met oplages van 800.
Trouwens heel veel muziek in dit doort oplages is op een gegeven moment uitverkocht, dan is er dus geen andere manier om er aan te komen dan in mp3 vorm.

Origineel geplaatst door sander
Lekker boeiend met oplages van 800.
Trouwens heel veel muziek in dit doort oplages is op een gegeven moment uitverkocht, dan is er dus geen andere manier om er aan te komen dan in mp3 vorm.

dat vinden we bij spring collective ook..... is alleen maar reclame, we krijgen best wel es meeltjes van mensen die onze trax in MP3 hebben gedowned en vragen waar ze het vinyl kunnen kopen...... is toch alleen maar koel als je je muziek ineens via soulseek of kazaa bij iemand op z'n computer ziet staan in een mapje met "amazing broken beat stuff!" waar ook bv jazanova enzo instaat ;)

en ach, wat kylie en robbie williams en marko borsato enzo ervan vinden zal me allemaal aan me reet roesten..

Kazaa is niets anders dan een uitwisselsysteem voor bestanden. Wie zegt dat er alleen maar illegale muziek en films worden gedownload. Dat zijn dingen die niet bewijsbaar zijn.

Maar toch denk ik dat kazaa niet een eeuwig leven beschoren is. Op een gegeven moment zullen er wetten komen die het verbieden om uitwisselingsprogramma's aan te bieden die bedoeld zijn om software, films e.d. waar auteursrecht op zit te downloaden. Kazaa is daar immers voor gemaakt (overigens niet volgens de auteurs ervan), anders heeft het ook geen commerciele toepassing.

De vraag blijft altijd bestaan of de mensen die iets downloaden ook anders daadwerkelijk de films of muziek downloaden. Dat is gewoon iets wat we niet weten.

We hebben daarnaast in de wereld te maken met een dalende economie, maar als het op het mediagebeuren aankomt, komt de winstdaling altijd door het toenemen van de illegale downloads. Dit is natuurlijk onzin.
De muziekindustrie komt ook weinig met nieuwe produkten. De CD heeft feitelijk zijn megawinstgevende tijd al gehad, daarom doet nu de DVD zijn intreden en hier hoor je niemand over klagen.
Het is een beetje markteigen om ineens heel hard te pieken qua omzet en daarna af te vlakken. Dus moet je nieuwe goede producten introduceren om de pieken te blijven houden.

Maar als je kazaa wilt verbieden, kan je toch net zogoed gelijk alle peer-to-peer, ftp, http en weet ik wat nog meer servers afschaffen? Deze zijn tenslotte allemaal gemaakt om bestanden van de ene naar de andere computer over te zetten zodat ze vervolgens voor de ontvanger te openen en te bekijken zijn (en of dat nou een website, vakantiefoto, zakelijke brief of illegaal mp3tje is, het principe blijft t zelfde). Nu maakt kazaa t wel erg makkelijk, maar je kan mensen toch niet verbieden een peer-to-peer connectie te maken met een andere internetgebruiker?

maarja.. da's natuurlijk mijn mening :erm:

Origineel geplaatst door BananaWorld

We hebben daarnaast in de wereld te maken met een dalende economie, maar als het op het mediagebeuren aankomt, komt de winstdaling altijd door het toenemen van de illegale downloads. Dit is natuurlijk onzin.
De muziekindustrie komt ook weinig met nieuwe produkten. De CD heeft feitelijk zijn megawinstgevende tijd al gehad, daarom doet nu de DVD zijn intreden en hier hoor je niemand over klagen.
Het is een beetje markteigen om ineens heel hard te pieken qua omzet en daarna af te vlakken. Dus moet je nieuwe goede producten introduceren om de pieken te blijven houden.

Mee eens.
De kopers van de serieuze klassieke muziek, zal ik maar zeggen, die zitten niet te downloaden.
Het is al een tijdje bekend dat de terugloop in de verkoop van de populaire muziek niet komt door het downloaden, maar doordat het publiek, de jongeren, hun geld anders besteden, namelijk mobiele telefonie, vooral SMSen.
Als morgen de Mp3 verboden wordt, dan scheelt dat haast niets voor de platenbonzen.

Wout

Back