Een mailtje aan Buma/Stemra

Mikula

Soulman
Hey allemaal,

Ik heb wat adviezen nodig. Ik zit me suf te lezen op de site van Buma en heb ze ten einde raad maar het volgende e-mailtje geschreven;

---------------------
Geachte heer/mevrouw,

Ik ben een muziekschrijver en uit uw site wordt ondanks heldere uitleg niet duidelijk of het voor mij nou verstandig is om lid te worden van Buma/Stemra.

Mijn verhaal in het kort;
Ik ben reeds 10 jaar producer, maar heb het voornamelijk gezien als hobby. Recent ben ik zoort van ondekt in Haarlem door meerdere hiphopacts. De eerste wilden me hebben voor enkele nummers van hun derde mixtape (waar ze overigens niet tot naulijks op verdienen). Daar ik al weer een paar jaar mijn muziekgebeuren naast me neer had gelegd en dit een soort stimulans was het weer op te pakken heb ik de jongens beloofd deze muziekstukken gratis voor ze te produceren.
Nu heb ik wel het vermoeden dat door het aanzien en de contacten die de jongens hebben nummers van de mixtape in ieder geval veel in Haarlemse Horeca gaat worden gedraaid en ook met regelmaat op regionale radiostations.

Mijn vraag is onder andere. Wat moet ik hier mee aan? Is het verstandig om me in te schrijven? Moet ik me dan inschrijven als auteur of uitgever?

Daarnaast komt ook nog eens dat tijdens het werk met deze jongens steeds meer acts in de regio me vragen om muziek voor ze te maken (dit keer wel tegen vergoeding).

Nogmaals mijn vraag; Wat is verstandig?

---------------------------------------------------

Dus ook vraag ik de forummensen om tips. Alles is welkom aangezien ik wat op hete kolen denk te zitten.

:)

Ik zou af en toe komma's gebruiken en een paar spellingsfouten verwijderen ;)

Denk niet dat je voor wat nummers die af en toe op lokale radiozenders en in de horeca worden gedraaid een dikke buit geld verdiend. Of het moet echt een hit zijn die zoveel gedraaid wordt en steeds meer radiostation het gaan draaien. Maar in zo'n geval kan je altijd nog lid worden en met terugwerkende kracht geld innen.

Denk dat alleen de STEMRA rechten interessant voor je zijn , de BUMA rechten
zijn meer voor het componeren van muziek en als ik het goed begrijp mix je
al bestaande muziek.

Ik wil even benadrukken, dat het lidmaatschap van de Buma of Stemra niet verplicht is. Dat wordt nog wel eens gedacht.
Misschien kun je wat aanvullende informatie vinden op www.openxound.org.

Je moet ze gewoon ff bellen, net contact met ze gehad
Ik hoef me niet in te schrijven, alleen een formuliertje invullen met alle tracknamen en wat extra informatie omdat je dit nodig hebt om cd's te laten drukken etc.

Lid worden is handig als je muziek veel getoond word op tv/radio etc.
Dan kan je hiervoor geld ontvangen

Origineel geplaatst door sander
Ik zou af en toe komma's gebruiken en een paar spellingsfouten verwijderen ;)

Denk niet dat je voor wat nummers die af en toe op lokale radiozenders en in de horeca worden gedraaid een dikke buit geld verdiend.

U zei?

Origineel geplaatst door Napole0n
U zei?

ja, maar dit wordt niet naar een organisatie gemaild. Ik heb overigens wel met een T geprobeerd, maar vondt de d beter staan. :D

Back