Hoe drastisch is het buma stemra systeem gewijzigd ?

Creative

Stamgast
Ik vraag me af hoe het buma / stemra systeem nu in elkaar zit. het "schijnt" dat er wat veranderd is.

De oude situatie was naar mijn idee zo dat je bij een Productie in eigen beheer zonder lid te zijn van de Buma wel toestemming diende aan te vragen voor je release maar dat je hier geen vergoeding voor af hoefde te dragen omdat je ook geen recht op royalties had (als je geen buma lid zou zijn).

Zoals ik nu lees zou je dus ook bij stemra verplicht zijn te betalen over je producties. Of zetten ze alleen het BETALEN systeem op hun website en laten ze de optie om GEEN buma lid te worden voor wat het is omdat ze anders geen geld kunnen cashen ?

En als laatste de vraag of het nu klopt dat je als uitgever de macht over je muziek verliest aangezien je nu online producties op de buma stemra website kunt licensieren. Of valt er ergens aan te geven dat je dit absoluut niet wilt hebben ?

Ik ken alleen het formulier uit 2005 voor producties in eigen beheer en deze kon ik zo snel niet meer terug vinden.

Wat is er nu precies veranderd en hoe zit het systeem in elkaar.

En waarom stemra betalen als je geen recht hebt op royalties.

Het uitbrengen van een vinyl plaat is al zo duur.

Jagen ze de kleine zelfstandige nu op kosten of begrijp ik het niet helemaal ?

Ontzettend bedankt voor de mensen die het me even uit willen leggen :D

gr. Matthijs

Voor zover ik weet is het systeem nog steeds hetzelfde.
Die zgn toestemming van de Stemra voor het uitbrengen van iets in eigen beheer moest altijd al betaald worden.
Soms lijkt het van niet, maar dan zit het inbegrepen in de prijs van de studio of de perser.
Maar het idee dat het vragen van die toestemming verplicht is, is het gevolg van pure bluf over vele jaren.
De Buma en de Stemra zijn een stichting en een vereniging. En je kunt in dit land niet gedwongen worden om lid
van een club te worden. Want dat is in feite wat je betaalt, niet voor toestemming, maar als contributie voor
het lidmaatschap. Verkapte ledenwerving zou je kunnen zeggen.

Het is zelfs zo, en dat geldt ook als je lid van de Buma wordt, dat je het recht kwijtraakt op toestemming voor wat er met je werk gebeurt. Dat recht is dan in handen gekomen van de B/S. Meteen het antwoord op de volgende quote.

de vraag of het nu klopt dat je als uitgever de macht over je muziek verliest aangezien je nu online producties op de buma stemra website kunt licensieren. Of valt er ergens aan te geven dat je dit absoluut niet wilt hebben ?
Dit wist ik nog niet, van die licensiering op de B/S site. Ik heb die nieuwe vorm van bluf wel aan zien komen. Betalen voor geluid op een web-pagina werd vaak genoemd. En velen zullen er weer in trappen.
Je hoeft helemaal niks aan te geven, ze hebben er juridisch gezien gewoon geen bal mee te maken, wat je in eigen beheer uitbrengt.

Er zijn vele misverstanden ontstaan door de jarenlange brainwashing.
Zo zou de B/S zich opwerpen als beschermer van de auteursrechten. Dat is niet zo, geven ze ook zelf toe op hun site.
De auteursrechten zijn zohoezo beschreven in de Auteurswet, en die geldt voor iedereen.
B/S int heffingen op het gebruik van werk en keert royalties uit. Maar intussen gewoon verworden tot het incasso-bureau van de 5 grote platenmaatschappijen.
Dat hele royalties gebeuren is een worst die mensen wordt voorgehouden. Niets doen en toch geld binnen krijgen. Forget it.
De meeste 'kleine zelfstandigen' zullen niet eens het bedrag van de contributie er uit halen.

( Let wel : Ik heb het in dit verhaal natuurlijk wel over uitgaves van eigen werk, dus geen covers. )

Een overzicht van deze aspecten is hier te vinden.

Ik heb zojuist met de buma stemra gesproken en ze wisten mij inderdaad te vertellen dat je geen lid hoeft te worden van deze organisatie.

Als je wel lid wordt draag je inderdaad alle rechten wat betreft je compositie over aan de buma stemra.
De buma stemra heeft de rechten over je compositie maar NIET over het daadwerkelijke nummer zelf. Wat je daar mee doet moet je zelf weten. De buma stemra kan dus nooit toestemming geven om jou muziek op een cd uit te brengen.
Ze geven alleen toestemming als iemand anders jou nummer na wil spelen "cover".

Je betaald een vergoeding voor elke geperste plaat / cd, bij een release maar je krijgt slechts een percentage terug. De rest dient als administratiekosten voor de buma stemra en deze worden niet elders als royalties uitgekeerd. Eigenlijk is dit gekkenwerk want je betaald al jaarlijkse contributie.

Je krijgt alleen geld uitgekeerd waneer iemand op geeft jou nummer gedraaid te hebben.
Hiermee haal je je contributie er inderdaad nog niet eens uit.

de licenties op de website wat betreft Producties in eigen beheer treft alleen composities / covers etc. niet het betreffende nummer zelf.

Je hebt ten alle tijden een stemra formulier nodig zodat het product geregistreerd is zodat de fabriek de plaat kan persen.
Het aanvragen van toestemming diende 3 weken van te voren te geschieden dat kan nu wel anderhalve maand worden.

Dat het geregisteerd moet worden tot daar aan toe (platenperserijen vragen er immers om) maar dat het zo lang moet duren is gekkenwerk.

Hoe dan ook het is me weer geheel duideijk hoe het in elkaar steekt :)

Hopelijk heeft iemand anders ook nog iets aan deze informatie

zijndie buro's niet een wassen neus? of werkt het steeksproefgewijs.. kan me niet echt voorstellen dat ze alles kunnen traceren wat overal gespeeld wordt. laat staan covers.

dat ze de playlists van de grotere radiozenders en dj sets nagaan dat geloof ik wel, maar verder?

Welke miljoenen industrie is geen wassen neus?

Ik moet altijd een beetje :r van de buma.

Sena

Sena

Ik ben ook lid van de Buma Stemra.
Maar 10 jaar geleden stond er op een muziekbeurs ook eens een kraampje van de SENA. Daar kon je gratis een inschrijving doen en alle nummers opgeven die je de afgelopen tijd gemaakt had. Dus ik invullen met de gedachten...daar komt toch nooit wat van terecht.
Kreeg ik een jaar later toch een paar duizend gulden op mijn rekening bijgeschreven. Nooit verwacht, maar wel erg leuk uiteraard. Dus het werkt op de een of andere manier toch wel. :halleluja
Ik heb geen idee wat ze nou precies allemaal doen en uit welk marktsegment ze dat geld nou halen, maar dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

Nooit wat mee te maken gehad en dat wil ik graag zo houden. Hoef ook geen geld van ze. Niet interessant in mijn genre.

Ik ben hier al jaren over het lezen en telkens kom ik tot de conclusie dat het me alleen maar geld gaat kosten.
Maarehm, hoe zit dat met SENA dan?
Wat doen hun dan precies, en is het niet alleen boeiend als je veel airplay enzo hebt? kan me niet voorstelllen dat djs een playlist opsturen naar SENA of buma ofzo

Ik heb het even snel uitgezocht wat SENA nu precies doet. Het betreft vooral vergoeding voor airplay op radio- en televisie als ik het goed heb begrepen.

-----------------------------------------------------------------------
Sinds 1993 heeft SENA haar sporen als naburige rechtenorganisatie verdiend. Niet alleen door een intensieve samenwerking met representatieve partners in het Nederlandse bedrijfsleven, maar ook als belangenbehartiger voor de vele grote (internationale) namen in de muziek. Want of het nu gaat om Elton John, Rolling Stones of om Andrea Bocelli, of om Racoon, de Kermisklanten of het Concertgebouworkest, SENA regelt hun rechten in Nederland én ver daarbuiten!

Na het verstrekken van licenties en incasseren van vergoedingen volgt een minstens net zo belangrijke fase, namelijk het doorbetalen. Elke ‘Maker van Muziek’ heeft namelijk recht op een vergoeding wanneer zijn of haar muziek
op radio en/of televisie is gespeeld. De draaigegevens van de radio- en televisiestations zijn hierbij de basis voor een nationale én internationale doorbetaling.
-----------------------------------------------------------------------

Back