Korg DW8000 digitaal of analoog of beide

Je bedoelt de Arturia Moog Modular, neem ik aan?
Ik weet niet hoeveel VCA's bijdragen aan een 'analoog' geluid, maar persoonlijk kan ik me daar weinig bij voorstellen.
Misschien wat karakteristieke vervorming van Moog VCA's die wordt nagebootst?

Maar ik begrijp dat ze vooral aandacht hebben geschonken aan het nabouwen van de VCO's (oscillators) uit de Moog System 55 (...ook wel aan andere componenten, zoals de typische Moog envelope shape - iets met lineair of juist niet, houd me ten goede...).

Zie het zo: veel synths ondersteunen een aantal golfvormen (waveshapes) voor de oscillators.
Vrij standaard zijn de sinus (sine), triangel (triangle), zaagtand (saw), blokgolf (square / pulse) en ruis (noise).
Maarrrrr een sinus of blokgolf ziet er op de oscilloscoop niet voor iedere synth hetzelfde uit - de ontwerpers hebben allemaal een andere manier gebruikt om de gekozen 'ideale' golfvorm te benaderen.
En juist de karakteristieke afwijking van die ideale golfvorm laat iets klinken als Moog, Korg, Yamaha of Roland.
(zoek even op 'oscilloscoop', ik heb hier op DSF wel eens een heel interessante thread over gezien).

Als je nou een goeie virtueel analoge synth bouwt, ga je dus niet uit van de (makkelijk digitaal te produceren / berekenen) standaard waveshapes, maar eerder van een sample of model (als je het echt ingewikkeld wilt maken) dat je hebt opgebouwd van de 'oude' VCO's die je wilt repliceren.

Eigenlijk (om de cirkel rond te maken) deed Korg zoiets bij de DW-serie: je kan kiezen uit een enorme variatie aan (gesamplede) waveshapes voor je oscillator, wat je uiteindelijke klankenpallet enorm verrijkt...
De Waldorf Microwave doet het nog mooier (wavetable-synthese): in plaats van 1 statische waveshape, wordt er gebruik gemaakt van een 'groep' waveshapes waar de oscillator gedurende het afspelen van het geluid doorheen 'scrollt' (in het allersimpelste geval...)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz

Ik weet niet hoeveel VCA's bijdragen aan een 'analoog' geluid, maar persoonlijk kan ik me daar weinig bij voorstellen.
Misschien wat karakteristieke vervorming van Moog VCA's die wordt nagebootst?
ja ik bedoelde de Aturia Moog Modulair

en ipv VCA bedoelde ik VCO, dus de oscilators.

ik heb nog geen oscillosscoop, ik wil er wel eentje kopen of ik pak er mijn PC voor en gebruik er een software programma voor, die zullen er vast wel zijn. Lijkt me erg leerzaam. Synthese intresseerd me.

Die Waldorf Microwave heeft dus een soort Random Oscilator die razendsnel wisselt van gofvormen, begrijp ik dat goed?

dan zal die wel een rijk klankenpallet geven denk ik.

Ik heb zoiets gezien bij een patch op een synth ! ik dacht op de MS2000 waarbij de programmeur in een sequence waarbij ie steeds van oscilator golfvorm wisselt. maar weet t niet zeker of jhet de MS2000 was, ik heb die patches bijna allemaal verandert.

Ja, inderdaad de oscillator kan razendsnel van waveshape veranderen.

Maar niet 'random', er zit wel beleid achter: ik had het al over 'scrollen' door een aantal mogelijke waveshapes.
Dat 'scrollen' doet-ie door een zgn. 'wavetable' - eigenlijk een heel korte sample - iedere cyclus in die sample is een waveshape die de oscillator aan kan nemen. De Microwave heeft een aantal van deze wavetables standaard aan boord, en je kan ook je eigen wavetables uploaden.

Het 'scrollen' door de wavetable kan je ook nog beinvloeden (moduleren).
Bijv. de richting en de snelheid van het scrollen, maar ook de start- en eind-waveshape in de wavetable, etc.

Kortom, de Microwave biedt -al zonder je filter te gebruiken- een enorm spectrum aan mogelijke klanken, en daar ga je dan weer substractief tegenaan met een heerlijk resonant low-pass 4-pole analoog (daar zijn we weer...) filter.
Nadeel: de MW is complex in het gebruik. Tenminste, dat vind ik: het is moeilijk te voorspellen hoe een bepaalde aanpassing je eindgeluid zal beinvloeden.

Wat betreft soortgelijke apparaten: zoiets, maar dan weer anders heb je ook op de Korg Wavestation (wave sequencing) en op de Ensoniq Fizmo. Helaas heb ik beide apparaten wel es geprobeerd, maar weet ik niet precies hoe het daar in elkaar zit.

modulatie-sequence ?
de Korg MS2000 heeft een sequencer die onderdeel is van de patch, ik weet niet wat de orginele benaming daarvoor is, maar toch heel wat anders dan de sequencer op een workstation zoals de MC303 en D20.
de AN1x heeft t ook. de sequence gaat lopen als de toetsen aangeslagen worden en stopt wanneer andere toetsen aangeslagen worden. je kan er bv je cut-off verloop onderzetten.
zeer geschikt voor tangerine Dream achtige sequences.

mogen we dat ook wave-sequencing noemen? of is dit recht alleen behouden aan vector synthse ?
Ik noem het maar modulatie-sequencer.

iemand noemde het een stepsequencer, maar dat vind ik toch een foute benaming omdat die al gebruikt wordt voor het stap voor stap noten programmeren van noten in een song (in de mc-303 noemen ze het daar stepsequencer)

Ja duhuh, ik weet ook wel wat VCF/VCA betekend onderhand. Maar als het er op staat hoeft het niet zo te zijn perse.
M'n Polaris heeft ook digitale besturing maar het signaalpad is volledig analoog. Dus ook een hybride synth.
En de ADSR van de Andromeda is ook digitaal naar schijnt. Maar d'r zitten ook gewoon DCO's in.
En die zijn weer heel anders dan de VCO's van de Moog V.

Schiet ik mezelf toch nog in de voet! :D

...heren, ik presenteer u de PPG Realizer (1986!) met virtueel analoge synthese.
Maar dat is dan ook de uitzondering die de regel bevestigt! ;)

ppgrealizer.jpg

vandaar dat ze falliet zijn gegaan. die gasten werken nu bij Waldorf zeker.

Origineel geplaatst door fuse
Ja duhuh, ik weet ook wel wat VCF/VCA betekend onderhand. Maar als het er op staat hoeft het niet zo te zijn perse.
M'n Polaris heeft ook digitale besturing maar het signaalpad is volledig analoog. Dus ook een hybride synth.
En de ADSR van de Andromeda is ook digitaal naar schijnt. Maar d'r zitten ook gewoon DCO's in.
En die zijn weer heel anders dan de VCO's van de Moog V.

VCO's fuse, VCO's }:|

Zie het zo: veel synths ondersteunen een aantal golfvormen (waveshapes) voor de oscillators.
Vrij standaard zijn de sinus (sine), triangel (triangle), zaagtand (saw), blokgolf (square / pulse) en ruis (noise).
Maarrrrr een sinus of blokgolf ziet er op de oscilloscoop niet voor iedere synth hetzelfde uit - de ontwerpers hebben allemaal een andere manier gebruikt om de gekozen 'ideale' golfvorm te benaderen.
En juist de karakteristieke afwijking van die ideale golfvorm laat iets klinken als Moog, Korg, Yamaha of Roland.

<bijdehandmodus>

Ik had ooit ergens een test gezien waarbij inderdaad de vco's van verschillende analoge synth's getest werden op een osciloscoop. De blokgolf bijv. was voor elke synth inderdaad verschillend.
Maaarrre de conclusie was dat dit tóch niet het karakter van een synth/merk bepaalt! Het is wel degelijk het filter wat "de sound" van een bepaalde synth geeft.

<bijdehandsmodus>

Origineel geplaatst door Toon
VCO's fuse, VCO's }:|

Ja, hallo!

Wat denk je wat d'r op m'n verlanglijst staat?

Die heeft zo onderhand de lengte van een toiletrol gekregen overigens.

Want meer is altijd beter. ;)

Origineel geplaatst door 6 trak
who carez... zolang er maar geen Anthrax in zit...

jawel we moeten alles weten, hier zitten synthfreaks !

Tuurlijk willen we dat weten.
Interessante vraag eigenlijk wel... als je er nou weet (uit bovenstaande discussie) dat de DW's een VCA en een VCF hebben, beide moduleerbaar door middel van een onafhankelijke envelope, dan zou je dus kunnen concluderen:

A) Voltage Controlled Amplifier en Filter...

B) ...dus maakt gebruik van stuurspanning om te controleren...

C) ...dus moeten de EG's (envelope generator) wel analoog zijn, anders kwam er geen stuurspanning uit...
Of er moet een digitale EG zijn met een soort van D/A converter, maar dat lijkt me een stuk ingewikkeldere constructie.

Een andere 'hint' die wijst op een analoge EG: er wordt in reviews geklaagd over de trage attack van de envelopes.
Nou is dat volgens mij vaker het geval bij (goedkopere) analoge EG's...
Interessant: de Poly-800's hebben een digitale EG, en die wordt vaak aangeduid met 'DEG'.

Tot slot ook nog leuk: de DW's hebben een envelope van het type ADBSSR, typisch jaren '80 Korg naar het schijnt.
Ik kan niet echt vinden wat dat betekent, anders dan dat je dus 6 stages hebt, waarvan er 2 decay stages zijn.
Dus: ATTACK -> DECAY -> ? -> ? -> ? -> RELEASE.
Wie kan dit aanvullen?

ja dat klopt, maar kan het nu niet checken want heb de DW8000 hier nu niet staan, maar heeft een 2e decay met een andere naam.
Over enveloppe: de CZ1000 die ik heb heeft een hele uitgebreide, wel 8 stappen !

[Interessant: de Poly-800's hebben een digitale EG, en die wordt vaak aangeduid met 'DEG'.
[/B]

zou de Poly800 mk2 ook digitale waveforms hebben dan net als de DW8000 ?

wel vreemd dat t in de DW8000 dan weer analoog is die EG.

Okee, ik heb hier een vage Japanse vertaling van de onderdelen in een Poly-800

Circuit
DCO/DCA KORG MSM5232
8ch tone generator
Output 2-2'/2-4'/2-8'/2-16' rectangular wave
Output 1-2'/1-4'/1-8'/1-16' rectangular wave

VCF/VCA/Mixer KORG NJM2069
VCF: 4pole OTA
VCA mix *2: DCOlevel 1/2
VCA*1: Noise level
EG *8+1 Soft EG: For MSM5232 cap in 8 (ch)
Soft EG: For NJM2069 VCF (1ch)
LFO Soft LFO: DCO & VCF
Noise transistor‹tbias
Hi freq VCO For MSM5232 clock
VCO modulation: Bend/LFO/Tune
Chorus MN3209/MN3102 ’P‘Šchorus
NE570
CPU 80C85
63B50 (UART)
D/A 8bit resistance ladder for CV
CV S&H 01: DCO1 level (NJM2069 VCF mixer)
02: DCO2 level (NJM2069 VCF mixer)
03: Resonance (NJM2069 VCF)
04: VCA(noise level) (NJM2069 VCA)
05: Cutoff (NJM2069 VCF CV ..KBD/cutoff/EG3)
06: MG out (NJM2069 VCF CV)
07: VIB out (HFVCO)
08: BEND out (HFVCO)
09: DCO (DCA) EG1 1voice (MSM5232 cap in)
10: DCO (DCA) EG1 2voice (MSM5232 cap in)
11: DCO(DCA) EG1 3voice (MSM5232 cap in)
12: DCO (DCA) EG1 4voice (MSM5232 cap in)
13: DCO (DCA) EG2 5voice (MSM5232 cap in)
14: DCO (DCA) EG2 6voice (MSM5232 cap in)
15: DCO(DCA) EG2 7voice (MSM5232 cap in)
16: DCO (DCA) EG2 8voice (MSM5232 cap in)

Mits, maar en tenzij ik het goed lees:
Poly-800 heeft dus een DCO en DCA voor de oscillator waves, maar interessant genoeg ook een VCA voor de NOISE.
In ieder geval heeft-ie niet van die digitale waveshapes zoals de DW-serie.

En een apart chippie voor de interface tussen de (digitale) EG3 (filter envelope) en de eigenlijke (analoge) VCF.
De interface van het analoge filter is VOLTAGE CONTROLLED, in ieder geval. That makes sense...

Laatst gewijzigd:
In casu ADBSSR: gevonden!
Attack time, Decay time, Break point level, Slope time, Sustain level, Release time

Nou nog snappen... ;)

Tuurlijk willen we dat weten.
Interessante vraag eigenlijk wel... als je er nou weet (uit bovenstaande discussie) dat de DW's een VCA en een VCF hebben, beide moduleerbaar door middel van een onafhankelijke envelope, dan zou je dus kunnen concluderen:

A) Voltage Controlled Amplifier en Filter...

B) ...dus maakt gebruik van stuurspanning om te controleren...

C) ...dus moeten de EG's (envelope generator) wel analoog zijn, anders kwam er geen stuurspanning uit...
Of er moet een digitale EG zijn met een soort van D/A converter, maar dat lijkt me een stuk ingewikkeldere constructie.

Een andere 'hint' die wijst op een analoge EG: er wordt in reviews geklaagd over de trage attack van de envelopes.
Nou is dat volgens mij vaker het geval bij (goedkopere) analoge EG's...
Interessant: de Poly-800's hebben een digitale EG, en die wordt vaak aangeduid met 'DEG'.

Tot slot ook nog leuk: de DW's hebben een envelope van het type ADBSSR, typisch jaren '80 Korg naar het schijnt.
Ik kan niet echt vinden wat dat betekent, anders dan dat je dus 6 stages hebt, waarvan er 2 decay stages zijn.
Dus: ATTACK -> DECAY -> ? -> ? -> ? -> RELEASE.
Wie kan dit aanvullen?

Het gaat er meer om of de EG's door software of hardware opgewekt worden. In geval van de DW-6000/8000 en de Poly-800 (mk II) wordt dit door software gedaan en door een D/A converter in stuurspanningen voor de VCF's en VCA's omgezet.

Als er geklaagd wordt over trage EG's, dan zijn het 9 op de 10 keer envelopes die door software gegenereerd worden. Maar het voordeel van software EG's is, dat ze voor een fabrikant veel goedkoper zijn om in nieuwe produkten te stoppen dan de hardware versie.

In casu ADBSSR: gevonden!
Attack time, Decay time, Break point level, Slope time, Sustain level, Release time

Nou nog snappen... ;)
break point en slope time is niets anders dan een 2e attack...

bij o.a. een DX7, D-50 of Juno-2 hebt je dit in pricipe ook maar dan heet het anders... T1,L1....T4,L4

Back