pc upgrade, advies gevraagd mbt stille koeler/voeding

nou... twee schermen is idd handig, maar ik heb er ten eerste geen plek voor en ten tweede vindt ik het beeld gewoon onbelangrijk... zit hier nou met een ontzettend onscherpe crt, maar muziek maken en internetten lukt nog altijd goed ;)

ik gebruik cubase als mastersequencer waarmee ik allerlei hardware aanstuur... softsynths heb ik al tijden niet meer gebruikt (snob... moi?)
de reden waarom ik een snel systeem wil is dat ik vst-fx op m'n mengpaneel als inserts wil kunnen gebruiken. ik verwacht dat het dan mogelijk is om thrill me compressors en natuurlijk allerlei computer-eigen freakyness (pi-warp, ohmforce plugs, granulaire shit, etc) live op hardwaresynths & drumcomputers los te laten .. ik hoop dat dat gaat lukken, zoniet heb ik iig een systeem waar ik weer een aantal jaren mee vooruit kan.:peukie:

tja goede raad is duur
maar een p.c. jaren mee???? ha laat me niet lachen al maak je je eigen systeem helemaal eigen handig dan nog is ie na 2 jaar hopeloos verouderd

we leven in een consumptie maatschappij toch ?

Origineel geplaatst door d.b.1

maar een p.c. jaren mee???? ha laat me niet lachen al maak je je eigen systeem helemaal eigen handig dan nog is ie na 2 jaar hopeloos verouderd

Niet helemaal akkoord.

Er zijn genoeg mensen die nog muziek maken met een PIII@1 Ghz of zelfs minder !

Op gebied van games ligt het inderdaad anders waar je pakweg om de 6 maand met nieuwe GPU technologie te maken krijgt.

Thuis gebruik ik een Asus P4P800 met zo een vette Hercules Radeon 9800 Pro. Puur om te gamen.
In mijn studio gebruik ik een intussen 2 jaar "oud" Intel 850E moederbord (@1.5 Ghz/400mhz FSB) dat qua snelheid en prestaties nauwelijks (zeg maar niet) verschilt van de nieuwste borden met 3 Ghz processors. Behalve op gebied van graphics/games dus waar we intussen op 8x AGP zitten. Ik heb dan ook niet het gevoel dat mijn muziek PC een oude bak is, in tegendeel.
Het is geweten dat 850 mobo's kleresnel zijn, ook dankzij de ondergewaardeerde Rimm geheugen technology ( die nog steeds de snelste maar spijtig genoeg de duurste geheugens van allemaal zijn)
Als koeler koos ik voor een Zalman CU 7000. (volledig koper, das het beste)
Vrij stil en een verschil van 10° C met de bijgeleverde standaard P4 koeler.
Bijkomend zit er vooraan een 120 mm Titan koeler als intake en achteraan 2 x 40 mm als exhaust. Onnodig te zeggen wat voor een lawaai dat ding maakt maar ik vind het al bij al nog goed meevallen.
Maar als je het echt stil wil, tja , dan is waterkoeling natuurlijk de aangewezen methode.
Grappig is dat er zelfs al PC-cases bestaan met ingebouwde ijskast-compressors...

Waterkoeling!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Heb de stilste Zalman cooler op een 1KG copper heatsink van Zalman, het lijkt wel aggregaat dat staat te zoemen. Op hoge kloksnelheden zijn de 'fan koelers' niet meer echt effectief. Ter illustratie, mijn broer draait exact hetzelfde systeem (3Ghz) enkel met waterkoeling -> 47 graden gem, bij mij krijg ik het niet onder de 60 met een traditionele fan.
Waterkoeling is echt stil.

Succes.

@ skskeletym zoals je leest wil hij zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld en daar heb ik mijn bedenkingen over

ik wil niet zeggen van koop het duurste dan zit je goed mijn filosofie is als ik mijn sofware kan draaien op mijn p.c. hoef ik deze niet te upgraden

Eigenlijk begin ik nu een beetje door te krijgen waarom mac-jehovahs zo lacherig over dat PC geneuzel doen.
Het gaat toch eigenlijk nergens meer over?

De koeling van je computer? Waarom is het uberhaupt nodig?
Ik heb ook een mixer die ook behoorlijk warm kan worden, maar koeling is niet echt nodig eigenlijk.

Maar bij PC's wel. En dan geef ik koediman 100% gelijk als het niet leuk meer is dat je voor heel veel geld koeling moet kopen voor een al dure computer. Ik bedoel 300 euro voor een passief gekoelde voeding, of 50 euro voor een zalman cpu koeler. Komen er nog eens 2x 12cm Papst fans bij voor je case koeling a 25 euri per stuk. Een speciale case die optimaal is ingericht voor (jawel) koeling een Antec Sonata a 160 euro. En evt nog aparte fans voor je hardeschijven. Tel dat maar eens op en je bent bijna net zoveel kwijt als de rest van je computer! (En ja PC's zijn echt goedkoper als Macs!)

Dan zou ik zeggen, koop bij de Ikea een pleuris kastje van 40 euro, bekleed de binnenkant met schuim en zaag wat sleuven in de achterkant en pleur die computer d'rin. En dan mag hij zoveel brommen als hij kan. En het ziet er 100x mooier uit dan zo'n lelijke computerkast en is nog stiller ook!

Het is 2e kerstdag dus nu mag je gezellig mee met het klootjesvolk op meubeljacht. ;)

Eigenlijk is het idd geen probleem, pc koelers kunnen makkelijk goedkoop en ultrastil worden gemaakt door fabrikanten, is alleen tot nu toe weing effort in gestoken. Over een tijdje lachen we er om.

Heb mn desk nu naast de voorraadkast staan, gat in de muur geboord, paar hubjes eraan gehangen en alles is ook redelijk stil nu :peukie:

idd fuse, behalve dat de "Antec Sonata" wel fijne airflow heeft, maar totaal geen geluidsisolatie.

Als je geld over hebt koop je iets van Thermaltake. Wil je gewoon low budget stil koop je el-cheapo kast, eier doppen foam (haal je gewoon bij de Gamma en isoleert fantastisch!) erin, Spire Whisperrock (< 10 euro) voor CPU koeling en wel veel geld uitgeven aan goede voeding! Fortron aka AOpen silent serie aka lekker stil voor goedkope prijs (ca. 30 euro)). Zalman is stilst. Antec true power maakt iets meer herrie, maar krijg je ook meer power voor terug.

Waterkoeling is niet altijd stil omdat het water wat I/O stroomt ook gekoeld moet worden met ... fans. :-) Daarnaast zijn het vaak dure projecten en alleen weggelegd voor de pc-tweakertjes.

Al hiernaar gekeken trouwens?
EQ3401.jpg

http://www.soltek.com.tw/soltek/product/qbic.php?isbn_st=SL-B8E-F&qisbn_st=EQ3401
Trendy, compact, workstation performance & geruisloos (zonder te hoeven klooien). Nadeel maar 1 PCI slot, maar dat wordt weer ruimschoots gecompenseerd met de vele USB en firewire aansluitingen. (wil je er verder op ingaan .. zie m'n sig :halleluja ... don't waste time op t.net)

Back