Gitaren Voller Laten Klinken...

D.S.

Nieuwkomer
Hey,
Ik zit ff met een probleempje, Ik heb een gitaar opgenomen (met een sm57) en nu ik hem
in een mix zet vind ik hem niet super klinken opzich logies zou je zeggen,
want er moeten eerst beetje reverb over heen en beetje EQ maar zelfs nadat ik dat heb gedaan vind ik hem niet lekker klinken... klinkt te schel en ik mis gewoon de dynamiek een beetje, ik wil er meer warmte uit krijgen.
Het moet een beetje goed demotje worden (k streef naar studio kwaliteit) ook al weet ik dat dat moeilijk is maar toch moet het beter kunnen (ook al is dit maar men eerste demo die ik maak).
heeft iemand wat tips voor me? of een goede cubase plugin ofzoiets?

iedergeval alvast bedankt!

Groetjes Dave

is zoiezo moelijk
je zou aan een andere mic + pre amp kunnen denken
maar dat is natuurlijk wel prijzig ..

zoek iig op het net hoe je het beste met plaatsing e.d. beter opnames kan krijgen
daqt scheelt vaak ook een slok op een borrel ...

beste,

gitaren neem je zo goed als nooit op met een SM (tenzij je bv de cone v d amp opneemt) maar eerder met een condensor mic.
De warmte van de opnames hangt -zoals Madr het reeds zei-, meerendeels af van hoe je de mic positioneert t o v de gitaar & als je hem echt goed wil laten klinken neem je hem stereo op & span je eerst nieuwe snaren.
Zo klinkt hij reeds warm vooralleer je gaat EQen & reverben... & blijft het mixen juist een punt van wat bijcorrigeren.

Fb

btw ik ga ervan uit dat je een acoustische gitaar bedoeld, mits je niets over een versterker vermeld

wat je sowieso kan doen is dezelfde gitaarlijn verschillende keren opnemen, telkens met licht verschillende instellingen (op fx en amp) en dan die sporen allemaal in de mix zetten en volume/eq/fx aanpassen naar believen. let wel: telkens opnieuw inspelen, want kleine ritmische onregelmatigheden maken het geheel veel levendiger, zolang het bij _kleine_ onregelmatigheden blijft.

als je je gitaar direct inplugt, zou je op zoek moeten gaan naar een voorversterker, zoals madr al voorstelde. hoeft niet duur te zijn. eentje met lampen zal doorgaans iets warmer klinken.
da's misschien ook een andere optie dan die sm, want dat is niet zo'n goed idee, volgens mij... lmisschien een keer opnemen met de sm, en dan een paar lijnen met voorversterker, zodat de sm-lijn (:)) net een kleine toets geeft?

Laatst gewijzigd:
Als het brongeluid al niet goed is heb je weinig meer aan plug-ins etc.

Ik weet niet heel veel van opnemen met microfoons, maar wat ik wel kan zeggen is dat het belangrijk is een toepasselijke gitaar/microfoon/preamp (buizen?) etc. te hebben voor voller/warmer geluid.

Mijn ervaring is dat het nogal moeilijk is iets wat het niet heeft met plug-ins etc. op te krikken. En al helemaal niet als dat wat je wilt doen "warmer maken" is, want dat is niet bepaald een sofware plug-in zijn sterkste punt. Ook niet van software EQ en FX.

Huur/leen een dagje een lekkere buizen pre-amp/compressor/eq, dat hoeft niet duur te zijn. En je kunt de setting zo maken dat je wat galm v.d. omgeving meepikt als je toch al aan reverb aan het denken bent... een mooiere reverb is er niet, toch. Of iets van verengalm?!
Dat werkt 500% beter dan achteraf met plug-ins proberen te toveren.

Succes!

Akoestische gitaar:

Belangrijkste 4 zijn inderdaad: De gitaar, de speler, de soort microfoon en
de plaatsing van de microfoon.

Wat betreft microfoons: Met een small-diafragm condenser zal je het meest
precieze resultaat krijgen, met een large-diafragm condenser zal je een meer
"hyped" geluid krijgen.

Plaatsing: Voor het meest "neutrale" geluid, richt de microfoon op de plaats waar
de nek en de body elkaar raken. Voor meer body (bass en laag mid), beweeg de
microfoon naar het klankgat, voor meer "zing", beweeg de microfoon weg van het
klankgaat, meer op de nek. (Spelen met de hoek wil ook nog wel eens helpen,
bijvoorbeeld 'zing' met 'body': zet de microfoon ter hoogte van 1/3 van de nek,
en richt terug naar het klankgat).

Voor het meest natuurlijke geluid van de speler's gezichtspunt, plaats de microfoon
over de rechterschouder zo dat ie ongeveer 10 cm voor de gitaar uitsteekt, en richt hem
richting het klankgat. Dit is ongeveer hoe een gitaarspeler het zelf hoort, en meestal
vinden spelers dit zelf het best klinken... komt ook door de gewoonte.

* 2x opnemen, lichtjes L/R pannen.
* Gebruik een X/Y stereo opstelling, dit kan echt een 'massief' geluid geven.
* Een hele lichte slap-back delay kan het ook voller maken.
* Track kopieren naar een 2e track en 1 track 1/100 pitchshiften, lichtjes uiteen pannen.
* Leg een houten plank onder de stoel/gitaar. De reflecties van dit geven vaak een
goede "body" aan het geluid.
* Stem de gitaar opnieuw, opnieuw en opnieuw... een goed gestemde gitaar klinkt
5x strakker in de mix...
* In een drukke mix is meest belangrijke (meestal toch) "zing", en in een kale mix is dat
meestal "body". Gebruik plaatsing zoals nodig is.
* Is de mix druk: Notch-filter de 800 Hz uit de gitaar... gitaar is een van de instrumenten
die het meest problemen geeft met stem.
* Hoe drukker je mix is, hoe meer compressie je nodig zal hebben.
* Als je een fatsoenlijke piezo pick-up op je gitaar heb zitten, neem dat signaal ook op
(door een DI-box), en mix het gedeeltelijk terug in je mix. Pas op voor phasing.

Nou dat zijn er wel genoeg om je bezig te houden met kerst :) volgende keer komen we
wel terug op de elektrische gitaar.

Mvg.

CoolRunning

Goeie tips!

Ik heb ooit eens lopen opnemen met een piezo element plus SM57 kloon combinatie en dat een beetje mixen. Op zich redelijk goed te krijgen maar nooit zo magisch als een fatsoenlijke microfoon plus fijne voorversterker. Je EQ'ed je dan wel helemaal suf.

volgende keer komen we terug op de elektrische gitaar.
Kan bijna niet wachten! Heel goede info.

Ikzelf plug mijn ac gitaar in op mijn GNX2, een soort POD maar dan van digitech. In mijn gitaar een heel eenvoudig piezo element. De GNX gaat dan naar de pc/hardwarerecorder. Resultaat is bevredigend, maar zal zeker eens met de info van CoolRunning experimenteren. :okdan:

eerst gaat ie hier door de AX1500G footpedal effect van Korg, ook met AMP simultatie.

dan als extra kan je ..en das leuk em door de Korg Electribe EA1 sturen, dioor diens ring-modulator, en filter !!!
en evt distortion, flanger of deay effecten. LEUK !!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb laatst toevallig ook maar weer eens wat mijn gitaar geëxpirimenteerd.Ik heb een Marshall valvestate versterker, dus met een buizenvoorversterker. Toen ik de line-output op mijn line-input van mijn audigy geluidskaart aansloot klonk het nergens naar.Toen ik hem op de mic-input aansloot klonk het al beter maar met de distortion van de Marshall klonk het nog steeds zwaar klote.Toen ik clean wat inspeelde en dat vervolgens bewerkte met wat plugins zoals de Warp( http://www.steinbergusa.net/Products/Warp_VST.htm?sid=0 ) of de amplitube ( http://www.amplitube.com/Main.html?ATUser ) klonk het geweldig. Alleen een beetje brom maar dat was met een gate compressor ook al snel verholpen. Wat acoustische gitaren betreft is een goede microfoon natuurlijk belangrijk.

kijk dit noem ik nu goede tips!!! was ook net zelf bezig om een stukje acoustische gitaar op te nemen en heb een condensator mic +preamp maar dat van die opstellingen wist ik niet...thanx!!!

Zo en zo iedereen alvast bedankt! ,
want er staan hier veel bruikbare tips voor de de volgende opnamens...:halleluja
ik was alleen wel vergeten om in mijn eerste tekst te zetten dat het om een electrische gitaar ging :stupid met een (gemiddelde) versterker...

ik was nu nog maar bezig met een paar vooropnamens die nog niet super belangrijk zijn maar toch wil ik het ff goed afmaken...
in Januari ga ik beginnen met de echte goede opnamens daarvoor heb ik hier al wel wat bruikbare tips zien staan...

ik denk dat ik ga expirimenteren met verschillende mic's, zoals men sm 57 (hopelijk is dat voor electrische gitaar wel geschikt) en ik zet er ook een paar condensator mics bij of iets verder weg(wel opletten op de phase uiteraard) en dan kijken wat ik eruit kan krijgen...

heeft iemand nog meer bruikbare tips? :D

alle info is altijd welkom...

alvast bedankt iedereen...

Opnemen van een elektrische gitaar ??

Behringer V-amp !!

Geen gedoe met signaallevels (dat ding braakt gewoon lijnniveau uit), meer fx & amp-simulaties als je ooit nodig zult hebben, goedkoop en degelijker als 'n Line6 pod (is mijn ervaring).

Ik heb net een Korg Guitar Ampworks gekocht 125 euri..
Goed geluid voor weinig. Gebruik deze en Amplitube
als el. gitaar amp.

Er is m.i. geen enkele VA die het geluid van een echte
buizenamp kan nabootsen. Dus als je het echte werk wilt,
kun je een goede TubeAmp (combo) tracken met een dynamische
mic. Let even op de plaats van de voeding van de versterker ivm.
plaatsen van je mic. Dynamische mics pikken snel een brom op van
de voeding.

Plaats je mic (ik gebruik zelf een SM57) bij de rand van de speaker en
zoek het geluid dat je zoekt...

succes

Johan

Wat ze tegenwoordig ook dikwijls doen is de (elektrische) gitaar clean opnemen en dan achteraf door bv. een Mesa boogie halen en gepaste distortion unit (met een signaal omvormer dertussen nog wel). Zo kun je uren en uren aan je sound werken. Voor vette metals sounds te krijgen weet ik dat ze vaak de partij copieren om zo een wall off sound te creeëren.

Back