welke ram voor audio toepassingen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

koediman

--<{(OoO)}>--
okee... ik weet't ... tis een synthforum en geen pc forum, maar ik heb al op tweakers gekeken en zeker nuttige info opgedaan... alleen zijn ze daar alleen geinteresseerd in overclocken en niet in muziek!

mijn vraag is dus... welke ram is nodig voor een muziekpc... ik ga een asus p4p800vm kopen en daar passen van die ddr dingen in, die ook gebruik kunnen maken van Dual channel memory architecture,

in de zaak waar ik 'm waarschijnlijk ga halen verkopen ze alleen corsair geheugen... kan kiezen tussen relatief goedkope 325-3150 Corsair VS512MB400 512MB 400MHZ (81 euro voor 1, heb er dus 2 nodig)

en de stuk duurdere

328-3523 Corsair TWINX1024-3200C2 2x512MB 400MHZ 223,00
328-3524 Corsair TWINX1024-3200C2PT 2x512MB 400MHZ 223,00
328-3519 Corsair TWINX1024-3200LL 2x512MB 400MHZ 262,00
328-3520 Corsair TWINX1024-3200LLPT 2x512MB 400MHZ 262,00

volgens tweakers heb je niet perse twinx nodig om dual channel te gebruiken, zou met goedkopere reepjes prima mogelijk moeten zijn... maar twinx is wel iets sneller en beter overklokbaar...

mijn vraag... heeft het zin voor een muziekpc om 100 euro extra uit te geven voor twinx, of scheelt het te weinig om merkbaar te zijn?

alvast bedankt weer!
8)

Ik zou die 100 euro er niet voor over hebben. Voor dat geld kan je beter een snelere CPU kopen, daar heb je veel meer aan. Maar het is natuurlijk altijd, hoe sneller, hoe beter. Snel geheugen is zeer goed meetbaar, maar echt voelbaar is het niet. Als je bijvoorbeeld van plan bent een 2,6Ghz P4 te kopen, kan je voor 100euro meer een 3Ghz kopen. Dat verschil is veel groter dan de snelheidswinst die met sneller geheugen te behalen is.

De P4P800vm is een leuk moederbord als je niet te veel wil met de PC en lekker goedkoop.

Laatst gewijzigd:
Waar je ff op moet letten zijn de timings @ DDR400. Ga eventueel voor een wat duurder merk reepje (uberhaupt alleen een A-merk kopen) met strakkere timings, want dit scheelt enorm in de prestaties. Kies inderdaad ook voor een dual channel geheugen opstelling.

Overigens is een goed setje reepjes geheugen wel degelijk het geld waard en zal een hele strakke timing bij een P4 veel meer praktische prestatiewinst opleveren dan een 100 of 200MHz hoger geklokte cpu.

Staar je niet blind op allerlei overclockersgeheugen, want dat heb je niet nodig, maar google even voor de timing, want dat scheelt dus echt enorm.

tja.. is dus weer heel ander advies... maar ik ben niet anders gewend van je nokey! ;)

ik zal idd maar ff gaan googlen... dat corsair is toch wel een goed merk of zie ik dat ook verkeerd?
bedankt weer iig!

Heb de Corsair TwinX 2x512.. prima geheugen.. lekker rapido, alleen mn mobo moet weer zo kieskeurig zijn.. dus moet um helaas op cas 2,5 draaien ipv cas 2.. =(

Origineel geplaatst door n0_key
Waar je ff op moet letten zijn de timings @ DDR400. Ga eventueel voor een wat duurder merk reepje (uberhaupt alleen een A-merk kopen) met strakkere timings, want dit scheelt enorm in de prestaties. Kies inderdaad ook voor een dual channel geheugen opstelling.

Corsair en Kingston :kroon: zijn A-Merken

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Erazotropa
Corsair en Kingston :kroon: zijn A-Merken

Hmm, ja, eens. Maar je moet ook wel de hele zin quoten, zo valt ie een beetje uit z'n verband...

Origineel geplaatst door Maleh
Heb de Corsair TwinX 2x512.. prima geheugen.. lekker rapido, alleen mn mobo moet weer zo kieskeurig zijn.. dus moet um helaas op cas 2,5 draaien ipv cas 2.. =(

die goedkopere RAMkit van corsair heeft cas 2,5... dus met mijn boerenverstand lijkt het me slimmer om deze te nemen en 80 euro uit te sparen.... kingston en infinion rams beginnen pas bij cas3 (jaja...ik heb wat sites bezocht ;)) en die cas2 schijnt nog niet altijd mogelijk te zijn (zie citaat)...

maar zoals altijd... ik wordt graag tegengesproken, dus advies blijft welkom... zo leer je nog eens wat! :)

Zoek eerst even wat reviews van je mobo van keuze, het geheugen wat je op het oog hebt en ook mobo's van andere merken met vergelijkbare/dezelfde chipsets. Dan kom je snel genoeg tegen of het lukt of niet. Overigens ga ik er vanuit dat de 865 en 875 mobo's wel degelijk zonder problemen cas2 kunnen draaien op DDR400 met het juiste geheugen.

Ik draai zelf tenslotte op mijn nForce2 met 2 hele ordinaire reepjes Dane-Elec PC2700 die ik nog had rondslingeren ook cas2 tot op een fsb van 170MHz...

Kijk, ik wil je niets aanlullen, maar als je toch bezig bent zijn die paar tientjes misschien wel de moeite waard aangezien je toch wel ff met je pc wil doen. Over die periode bekeken is het niet zo'n investering. Aan de andere kant, cas2,5 volstaat ook wel. Een p4 heeft meer aan bandbreedte dan aan korte latency, terwijl de AMD's juist meer baat hebben bij een strakkere timing.

Succes :D

Origineel geplaatst door n0_key
Overigens ga ik er vanuit dat de 865 en 875 mobo's wel degelijk zonder problemen cas2 kunnen draaien op DDR400 met het juiste geheugen.

tja... dat juiste geheugen heb ik ff opgezocht op de asus site... die hebben daar een handig(?) lijstje voor, maar daar werd ik niet veel wijzer van... aangezien ik graag alles bij 1 winkel koop en degene met de beste prijzen alleen corsair geheugen heeft, ben ik ff van corsair uitgegaan. op de asus site staat alleen de CMX 512 3500 als geschikt vermeld, maar dat typenummer bestaat geeneens (tenminste niet in de winkel of op de corsair site)
ben toen dus ff wat andere bekende merken gaan checken maar degene die ik gecheckt heb kunnen alleen maar cas3 aan.
dus vandaar dat ik de winkel gemaild heb met de vraag of ze cas2,5 kunnen garanderen met de goedkopere corsairs/asus p4p800vm combinatie. als dat kan ben ik blij genoeg.

helaas is het bord nog zo nieuw dat ik heel weinig users-info heb kunnen vinden op het net.
iig wederom bedankt no_key!

Het is met audio toepassingen zeker de moeite waard om low-latency geheugen te nemen. Veel plugins, veel draaiende processen, dus veel accessen op het geheugen.

328-3524 Corsair TWINX1024-3200C2PT 2x512MB 400MHZ 223,00 of 328-3520 Corsair TWINX1024-3200LLPT 2x512MB 400MHZ 262,00 is prima.

512MB geheugen lijkt me ook voldoende...

Vergeet trouwens niet je BIOS in te stellen er gebruik van te maken, want standaard gebeurd dat niet :)

Origineel geplaatst door GREENSKiN

512MB geheugen lijkt me ook voldoende...

Bull. Gewoon 2x 512 nemen in dual channel. Zeker niet besparen op de hoeveelheid geheugen...

Origineel geplaatst door koediman
tja... dat juiste geheugen heb ik ff opgezocht op de asus site... die hebben daar een handig(?) lijstje voor, maar daar werd ik niet veel wijzer van... aangezien ik graag alles bij 1 winkel koop en degene met de beste prijzen alleen corsair geheugen heeft, ben ik ff van corsair uitgegaan. op de asus site staat alleen de CMX 512 3500 als geschikt vermeld, maar dat typenummer bestaat geeneens (tenminste niet in de winkel of op de corsair site)
ben toen dus ff wat andere bekende merken gaan checken maar degene die ik gecheckt heb kunnen alleen maar cas3 aan.
dus vandaar dat ik de winkel gemaild heb met de vraag of ze cas2,5 kunnen garanderen met de goedkopere corsairs/asus p4p800vm combinatie. als dat kan ben ik blij genoeg.

helaas is het bord nog zo nieuw dat ik heel weinig users-info heb kunnen vinden op het net.
iig wederom bedankt no_key!

http://www.blacknoise.de/shop/en_EN/produkt/id_is_71499_and_Corsair_512_MB_CMX-512-3500-C2.html

Het is niet goedkoop, maar het is wel het aanbevolen geheugen.

Tja, als je het geld er voor over hebt, dan zou ik het ervoor uittrekken...

ik moet zeggen dat de tip van greenskin me wel aanstaat no_key... ik heb weleens op m'n huidige systeem gecheckt hoeveel geheugen ik nou eigenlijk gebruik. (p3 966, 512kb, cubase en sforge tegelijk lopend) en kwam er toen achter dat ik heel moeilijk boven de 256 uit kwam... kan me zelfs herinneren dat ik het metertje niet boven de 200kb kreeg, maar ik gebruik dan ook geen giga-sampler oid, dus dat kan schelen.

als ik nou die twinx 512 koop kan ik altijd nog zien of ik er nog wat extra's bij moet prikken dus dit lijkt me een aardige oplossing om de uitgaven binnen de perken te houden en toch het snelste geheugen te hebben.

svart... erg bedankt voor de moeite.. ik wordt er inderdaad nogal moe van... de lijst op de asus site is weer een andere als die ik gisteren gevonden had... hier staat helemaal geen corsair meer tussen...
ik vermoed dat ze bij asus geen tijd hebben om elk type te gaan proberen, maar ik heb aan de andere kant geen zin om 330 euro (2x3500, alleen te verkrijgen in 512) uit te geven als de kans groot is dat met 150 euro (2x 3200, wel 256 ipv 512) aan geheugen m'n pc precies even strak loopt.

Ik heb dus ook 4 reepjes van 512MB in mijn PC zitten. Dual channel. Volgens mij is het Samsung.

Hiervoor had ik twee verschillende merken en crashte mijn PC om de haverklap. Nu is het een heel stuk beter, hoewel ik oms nog wel wat instabiliteit bemerk. Iets anders vreemds... ik kan RegCleaner bijvoorbeeld niet draaien, of als ie wel wil starten dan crashed het programma ergens halverwege.

Zou A-merk geheugen hier op zijn plaats zijn? Zo ja, dan ga ik van de week even zeuren bij de leverancier en mijn geheugen omwisselen. Maar wat is dan jullie advies in niet te technische bewoordingen? ;)

Samsung is A-merk. Maar ipv 4x 512 is dan 2x 1024 wel aan te bevelen als je er iets aan gaat doen. Minder reepjes is minder kans op gezeik, simpel...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back