Roland VM-3100 & Cubase SX 2

Rouly

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb een probleem om met een Roland VM-3100 Cubase SX 2.01 aan te sturen. Het is me al wel gelukt om met de faders de mixer te besturen, alleen de transport control die de VM-3100 biedt werkt nog niet. Nu heb ik de megaduidelijke :frons: handleiding van Roland erbij gepakt en de aanwijzingen gevolgd. Daar staat het 1 en ander in over midi instellingen die je aan moet passen. Goed, heb ik allemaal gedaan maar het werkt nog niet.

Heeft iemand een idee?

PS.: Hallo nog een keer :) Ben hier nieuw. Ik had dit forum via google gevonden toen ik op zoek was naar een oplossing voor het bovenstaande probleem en het leek me wel ok hierzo!

Hey, welkom!

Er zijn niet al te veel mensen met een VM-3100, dus in de praktijk moet je het zelf vaak uitvinden...

Zelf heb ik ook een VM (tot volle tevredenheid trouwens), maar dan gebruik ik de MIDI functialiteit (nog) niet.
Ik kan je dus niet helpen met je specifieke probleem, helaas!

De handleiding is inderdaad erg brak, dat vond Roland zelf ook geloof ik, vandaar dat er in latere instantie nog een aantal aanvullende documenten verschenen:

-> The basics of the VM-3100 (pro) - (download)
-> Intro to digital Mixing - (download)
-> VM-3100 Turbostart - (download)

Als je alles doorspit wil dat nog wel eens helpen.

Tot slot wil ik je ook nog even wijzen op de VM-3100 Mailing List, maar die lijkt me al erg lang dood.
Toch handig om even doorheen te browsen.

Succes in ieder geval!

Hmmmmz zelfde vraag!

Krijg het niet voor elkaar om met mijn Novation Remote 25, de transport functies te bedienen in Cubase SX v2.01..
Dus ook ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die weten hoe dat moet..

Iedereen Fijne Feestdagen toegewenst!!! :doei:

In SX2 kun je je eigen remote midi controller instellen. Daar zit onderandere ook een leerfunctie in. En die is heel erg uitgebreid. En als je iets heel specifieks wilt zul je zelf elk commando in moeten voeren. Gelukkig kun je dat bewaren dus hoef je het maar een keer te doen. Op zich lijkt het wel een beetje op de environment van Logic. (maar dan anders)

Je hebt ook voor speciale remote controllers 'drivers' voor die wat meer kunnen dan de generieke. Bijv de motorfaders aansturen en/of meterbruggen besturen of parameters van plugins op het LCD laten zien.
Weet niet of dit voor de VM-3100 ook geldt. Maar als generieke midi remote controller kun je bijna alles wel aansturen.
Zelfs het inzoomen of tempo aan een fader hangen. En ik weet toevallig niet of je daarmee ook macro's kunt aansturen. Maar als dat kan dan is het een van de meest flexibele manieren om je Cubase te bedienen met hardware.

De mogelijkheden zijn legio. Je moet er dan wel wat tijd in steken, maar geduld is een lange zaak. ;)

Maar waar moeten we dan pcies zoeken in Cubase SX??

Ik heb de hele manual doorgepluisd, maar kon niet echt iets concreets vinden, hoe ik die functies kan programmeren?

Zet SX in de control panel eens op sync, dan werken die transport functies normaal wel. Misschien moet je iets van een mmc nog instellen. Wat zendt die Roland uit voor transport control data?

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Helaas ben ik alleen nog niet heel erg veel verder gekomen. Ik was al wel op de hoogte van de "learn" functie. Het is idd erg handig om een softsynth mee aan te sturen of iets dergelijks, werkt ook prima.

Ik denk zelf dat het probleem nog gedeeltelijk in de VM-3100 ligt. De handleiding van de VM-3100 is wat wazig wat betreft midi-intellingen. Ze geven een voorbeeld van hoe je de play en stop knop aan de praat zou moeten krijgen. Voor de instellingen van je soft-sequencer verwijzen ze naar de handleiding van het desbetreffende programma. Daar hebben ze in SX dus een learn knop voor die analyseert wat de laatste midi bewerking / signaal is geweest (ben zelf geen midi-expert maar ik denk dat het zoiets is...). Alleen vangt de learn functie bij de knoppen van de sequencer-besturing op de VM-3100 elke keer dezelfde informatie die vervolgens niet werkt. Maar er komt dus WEL een midisignaal binnen, maar misschien niet compleet ofzo...

Ik pruts dus nog ff lekker verder :)

PS: Wat btw ook erg handig is van Roland (of ik kijk helemaal verkeerd) is dat ze nergens beschrijven welke informatie waarnaar toe wordt gestuurd...

Er is ook een Cubase forum op de Steinberg site. Misschien weten ze daar wat meer over.

En wellicht dat het MMC commando's zijn of zo die niet met die learn functie werken.
Misschien moet je een heel andere remote gebruiken dan je dacht.
Voor mijn mixer moet ik de DM2000 kiezen om de remote enigzins goed aan de praat te krijgen.

Misschien anders gewoon alle remote modellen gebruiken om te zien welke het bij jouw doet?

Het is mij eindelijk gelukt de transport balk te bedienen...

Maar volgensmij geldt voor VM-3100 iets anders.. ik kon bij op mijn controller kiezen of ik CC commando's gebruikte voor de besturing, of MMC commando's

Owja bij "Device setup" had ik een Generic Remote gekozen, en zelf alle parameters ingevuld.. eigenlijk best simpel achteraf..

Je kan ook eens een midi monitor programma gebruiken om te zie welke codes je VM-3100 uitzend als je bijv op PLAY etc. drukt..

Nou, ik heb even zitten proberen hoor. (Want toch niets beters te doen... familiefeest, wa's da? :D )

2 onderdelen in de keten, allebei zeer complex, dus er kan genoeg misgaan.

Ik ga ervan uit dat de 'domme' dingen al opgelost zijn (kabeltje van VM-3100 THRU/OUT in je PC MIDI-IN, MIDI drivers correct enzo) want je gaf aan dat de rest goed werkt. Aan de slag dan maar...

Okee, we beginnen bij de ontvanger, te weten Cubase SX.
Allereerst: Cubase SX ondersteunt geen MIDI clock in. Da's wel even handig om te weten, natuurlijk.
Dus, hoe dan te synchroniseren?
Een optie: Midi Time Code. Wordt ook ondersteund door de VM-3100, dus gaan we daarvoor.

Onder Transport -> Sync Setup je Timecode Source zetten op MIDI Timecode.
Vervolgens onder MIDI Timecode Settings de MIDI input port van de VM-3100 uitkiezen.
En als laatste de Sync on-line zetten, natuurlijk.

Vervolgens pakken we de VM-3100, druk op het SYSTEM (contrast) knopje.
Dan het F1-F4 ON/OFF knopje, want de gewone instellingen boeien niet zo, we willen de MIDI instellingen.
Daarom op softbutton F2 drukken en we zien het lijstje instellingen verschijnen.
Het rijtje parameters dat je als 1e ziet gaat over het verzendformaat van de slider-gegevens.

Scroll daarom door naar onder tot TRANSPORT. Zet deze op RECORDER. Hierdoor wordt MTC ingeschakeld.
De instelling SEQUENCER activeert MIDI Clock, voor zover ik het snap. Dat wil je in dit geval dus niet.

Nu zouden de transportbuttons op de VM-3100 daadwerkelijk actief moeten zijn.
De PLAY |> functie om te starten, STOP [] om te stoppen, REWIND |<< om te resetten naar measure 1.
SHIFT - PLAY |> zet de REC functie aan (als punch-in).

Succes ermee, en laat even weten of het gelukt is?

Laatst gewijzigd:
@ Erazotropa: ik was eerst ook uitgegaan van een Midi Monitor (freeware dingetje MidiMon) maar dat werkt misleidend in dit geval. Genoemde Midimon (en eigenlijk ook elke andere Midi Monitor die ik zo snel tegenkwam) liet geen Midi Clock en Midi Time Code parameters zien.
Dus lijkt het net of er niets gebeurt als je op knopjes drukt! :D

Laatst gewijzigd:
Hé Hanz,

Ik heb weer ff mee lopen prutsen maar het werkt nog niet. Ik ben er nu dus wel achter hoe het ding zo'n beetje in elkaar steekt. Op de manier die jij zei verstuurd ie sysex data, maar ik ben er nog niet achter hoe cubase dat goed zou moeten ontvangen (ik heb je stappenplan gevolgd en ook dat midiprogrammaatje geprobeerd en die geeft aan informatie te ontvangen)... Zou het misschien aan firmware van de VM-3100 kunnen liggen ofzo (ik heb 1.00)?

Groeten,

Rouly

...dat zou inderdaad wel eens aan je versie kunnen liggen.
Ik heb zelf v1.055 (de allerlaatst verkrijgbare) draaien, dus je weet maar nooit.

Moet ik je wel even waarschuwen: het flashen van een VM-3100 is wegens een 'ontwerpfout' (naar verluidt) zeer gevaarlijk.
Hij heeft niet een soort nood-OS, dus als 't fout gaat - dan gaat 't heeeeel fout. (dode VM-3100, zo viel een aantal keer te lezen!)

Natuuuuuurlijk kon ik mezelf niet beheersen (had ook V1.0) en heb op een avond de stoute schoenen aangetrokken.
Resultaat: een foutje trad op tijdens het flashen (omgevallen bitje of zoiets) en dus stond ik met tranen in m'n ogen en koud zweet op m'n rug te staren naar een zeer vers (nog geen week in huis) doch totaal niet werkend mengpaneel.
En als een digitaal mengpaneel niet werkt, doet dus echt *NIETS* het. :o:

Gelukkig, zo bleek, heb ik het hele flash-ritueel nog kunnen overdoen en dus ging de 2e keer gewoon alles goed.
Phew... koud kunstje dus! :gaap:

Kortom, Roland heeft de flash V1.055 (en de meeste anderen) sindsdien doen 'verdwijnen' van support sites.
Ik wil 'm wel mailen als je de behoefte voelt.
Maar ik hoef je natuurlijk niets te vertellen over eigen verantwoordelijkheid, toch? :duivels:

OK, ik heb 1.055 inmiddels al te pakken gekregen via de site die je een paar posts naar boven had genoemd (van de handleidingen). Ik wacht nog wel ff met die flash totdat ik m'n productie af heb. Het zou wel minder zijn als m'n mengpaneel nu ineens compleet zou afnokken :)

Ik laat je wel weten als / of het gelukt is.

Rouly

Hey wat appart, ik heb exact hetzelfde probleem... faders werken prima, maar de transport niet..

Als ik bij mijn muziek dealer niet voor elkaar kan krijgen dat de Roland dudes mijn rom updaten, wil ik het best zelf proberen.

Jullie hebben het echter over versie 1.055. Maar ik kan alleen versie 1.050 vinden

Hanz, zou jij hem me toe willen mailen? (just in case)

Alvast heel veel dankjes

Tuurlijk, zal vanavond even voor je kijken... pb me even je email adres!

Back