Hoe kun je dat typische Nintendo geluid maken zoals in New Time, New place

mikeyd

Stamgast
In de laatste Mauro Picotto track zitten van die typische Nintendo geluidjes.
Ik weet dat ze gemaakt zijn met de Evolver.

Maar ik zat laatst een mp3 tje te luisteren met nieuwe patches voor de CS6x met PLG150-AN (virtueel analoge synth plugin board) en daar zat precies zo'n zelfde patch bij!!

Dus ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is met een (virtueel) analoge synth:

Mijn vraag dus:

heeft iemand enig idee hoe je het geluid uit 'Mauro Picotto & Ricardo Ferri - New Time New Place' kunt maken met een virtueel analoge synth zoals bv de virus of de JP80x0?

Alvast bedankt!!

PS ik ken die nintendo plugin van tweakbench, maar zulke geluidje bedoel ik niet!

ik kan het geluidje even niet precies voor de geest halen maar was dat niet zo'n SID achtig geval?

Kun je wel een beetje nabootsen met snelle blokgolf LFO op de pitch, of heel snelle arpeggiator

wat je bedoeld is waarschijnlijk idd een hele snelle arpeggiator...

De nintendo deed dat om te doen als of je een akoord speeld met 1 osc... dus heel snel de grondtoon en dan 3e en 8e halve toon boven de grondtoon er achter aan bijvoorbeeld.

Druid

Pjotr heeft al het antwoord gegeven idd... meestal bestaat zo'n 'c64 chord' (want dat is het) uit 3 verschillende toonhoogten. 'probleem' is nu deze in een patch te verwerken, met 1 BLOK LFO kom je slechts op 2 tonen...
je zou dus eigenlijk 2 BLOK LFO's met elkaar moeten syncen en deze output sturen naar de pitch van je audio OSC...

2 midioot:

Ik wil gewoon zulke soorten geluiden kunnen maken!
Als me dat lukt, kan ik ook aanverwante geluiden maken!

Met die blokgolf zoals eerder beschreven kom je inderdaad in de buurt, maar ik krijg het niet voorelkaar!

Thanks voor die freeware links, zal een gaan kijken wat die me voor mogelijkheden bieden!

Is het niet de Sixtrak, die ook een oude spelcomputer chip ingebouwd heeft, of was het een andere synth. Heeft er eigenlijk niets mee temaken, maar toch wel een klein beetje.

Origineel geplaatst door Wappie909
Is het niet de Sixtrak, die ook een oude spelcomputer chip ingebouwd heeft, of was het een andere synth. Heeft er eigenlijk niets mee temaken, maar toch wel een klein beetje.
je bedoeld de synth neem ik aan? :D
nee de SCI six~trak heeft niet een typische computerchip ingebouwd of zoiets... maar...
je kunt er idd erg c64 achtige sounds uit toveren...

nog ff een tip voor mikeyd:

- stel een BLOK LFO in op een zeer lage freq (0.5 hz bijv.)
- druk een C toets in
- en tune de LFO DEPTH net zo lang tot dat je een verspringing hoort tussen C en G (op het gehoor)
- vervolgens zet je de LFO RATE op een hogere waarde en voila! klaar
- wat ook goed werkt is bijv met 2 OSCS, waarbij OSC 1 op C is getuned en de 2e op D# bijv. (interval van 3)

succes ermee :mega:

Laatst gewijzigd:
Ik heb hier een voorbeeldje van het stukje dat ik bedoel!

2 6 trak: ik zal het eens proberen, kan op dit moment de theorie erachter niet zo goed bevatten, maar ik zal het eens proberen!

ok ik zal het nog eens wat beter (mischien wat TE simpel, maar duidelijk) uitleggen dan...

de LFO freq controlled de OSC FREQ aan... ook wel bekend als het VIBRATO effect... dat snap je neem ik aan... ;)

een LFO kan dus verschillende GOLFVORMEN hebben waaronder ook BLOK
wat ik met verspringen bedoel gaat dus over die LFO BLOKGOLF...
als de BLOK laag is hoor je dus een andere toonhoogte op de OSC dan wanneer de LFO BLOK hoog is...
wat je dus moet TUNEN is de afstand tussen het laag en hoog van je BLOK... deze tune je precies op C en G, dit moet je uiteraard op het gehoor doen (niet dat je het ergens zou kunnen aflezen in een display ofzo ;) )
het 'tunen' gebeurd dus met de LFO DEPTH (soms ook wel LFO INT. of AMOUNT genoemt) op de OSC...

tip: handig zou zijn als je er een andere synths naast zou horen met het oog op de tuning...
...het plaatje onder schetst een 4 stemmig 'accoord'... door middel van de C - G tuning + de interval van 3 op OSC 2

m.a.w.:
BLOK LFO = LAAG ---> OSC-1 = C tuning / OSC-2 = D# tuning
BLOK LFO = HOOG --> OSC-1 = G tuning / OSC-2 = A# tuning

Attachments

• c64lfosound.gif
    c64lfosound.gif
    5,6 KB · Bekeken: 154
Laatst gewijzigd:
hehehe dat tati tatu geluid 6 trak ...
hehehehe :smeris:

of was het nou de brandweer ?

anyway ik denk dat het principe duidelijk wordt uitgelegt.
nu alleen nog met een 2 osc synth en klaar ...

Origineel geplaatst door MadR
hehehe dat tati tatu geluid 6 trak ...
hehehehe :smeris:

of was het nou de brandweer ?
een smiley om flamewars mee te blussen...? :D

dat "tatu tatu" klinkt idd goofy... maar goed, dat is meestal zo als je bezig bent met een geluid te fabriceren...
nu wil ik wel eens weten of het mikeyd is gelukt dan... we geven deze info nutuulk niet voor de kut z'n contrabas...

krijg het geluid net niet uit me JX1 omdat dat pokke ding die trigger te laat neemt voor die LFO. anders had ik em zelfs daaruit kunnen krijgen. Wellicht kan 6trak het wel uit een JX10 ;)

Het geluid waar we het over hebben komt oorspronkelijk niet alleen uit de NES maar ook uit atari's en amiga's.

Je kan met een tracker met een commando(arpeggio) de geluidjes maken. door een grondtoon en 2 intervallen op te geven. Met elke oude mod tracker kun je die geluiden dus maken. Je gebruikt dan een heel kort geloopt sampletje(osc).

Druid

Back