PC probleem

Pjotr G

funky lid
hey

ik zit met een heel erg vaag en heel erg kut-probleem

Ik gebruik een "dedicated" pentium 90 met 8 mb ram voor sequencing, wave-editing en t overgooien van samples naar mijn sampler. Dit ging ook allemaal gewoon prima, maar nu opeens wil ie esi-win niet meer draaien. Met geen enkel ander programma actief zegt ie steeds "niet genoeg geheugen beschikbaar voor starten van esi-win.exe" iets in die trant (normaal heb ik die naast cakewalk en cooledit lopen) Ik heb esi-win al geprobeerd opnieuw te installeren, hielp niet.

Ik snap er niks van, want ik heb helemaal geen nieuwe software of iets dergelijks op die pc geinstalleerd. Virus kan t ook niet zijn, want die loop je niet op door te samplen en te sequencen.

Kan iemand me helpen? Zonder dat ik mijn pc moet formatteren want dit zou echt heeeel erg irritant zijn.

welke melding krijg je precies? (incl eventuele codes). Is het een windows melding of van het programma zelf.
Beetje lastig zo een probleem oplossen, kan namelijk aan van alles liggen.

bij het opstarten geeft hij gewoon aan 8000 nog wat KB ram dinges.

Het is een windows message "Er is niet voldoende geheugen beschikbaar om esi-win.exe uit te voeren. Sluit andere programma's en probeer opnieuw" (niet letterlijk, dit is uit t blote koppie)

alles werkt verder nog gewoon naar behoren.

Gebruik je windhoos 95 of zo?

Dan zou ik zeggen kijken eens daarin alle hardware na of ze niets aan geven dat het fout zit of zo. Misschien is het de SCSI verbinding of zo die niet hapert. En misschien een of andere diagnotische tool van Norton of iets dergelijks.
Als het geen hardware is dan wellicht een of andere dll van winhoos die loopt te k*tten. Dan helpt nog wel eens een service pack of zo die van allerhande belangrijke dll's overschrijft.

Als het DOS 6 is dan zou ik memmaker eens een keertje proberen. En ook naar dat SCSI gebeuren kijken.

dat programmaatje gebruikt wel de scsi-poort, maar zonder scsi moet ie ook opstarten (ik had t proggie al voor de scsi kaart)

en tools...daar ga ik die pc niet mee opclutteren....dat wordt formatteren vrees ik

hoe kan er nu iets fout zijn gegaan terwijl er niks aan de config is verandert (kabeltjes binnenin schieten ook niet spontaan los)

kan ik windows opnieuw installeren zeg maar...zonder de pc te hoeven formatteren?

Ja, je kan windows er gewoon overheen zetten, zodat je de huidige configuratie houdt.

Zou zeggen, maak een backup van die HD. (via een andere HD of zo, met bijv Ghost, of via het netwerk(als je dat hebt))
En ga dan eens proberen het opnieuw te installeren. Het is me vaak zat gelukt, maar je bent waarschijnlijk wel een zooi instellingen kwijt wat je aan windows veranderd had.

En het kan nog steeds hardware zijn hoor.

backup word niks...ik heb geen harde schijven rondslingeren ofzo en cd writer zit er niet in netwerk nope

dus een paar belangrijke midi files backuppen en dan maar eens wat kloten

tnx

wel een beetje vaag dat alles goed werkt, behalve dat programma. Dan zou je toch denken dat een herinstallatie niet echt nodig is.
Als het toch wel moet gebeuren, had ik net als
Pjotr G zei, gewoon windows eroverheen installeren, dan worden alle instellingen weer overgenomen.

Is het programma afhankelijk van andere programma's of is t echt alleen maar een executable. T kan namelijk zo zijn dat de shit corrupt is.

Kijk ook ff of er iets op de achtergrond stiekum meedraait dat je mem opslokt ofzo.

Is je harddisk soms bijan vol? Windows maakt nl gebruik van een swap bestand. Alle data die niet meer in het RAM past word in dit bestand geschreven en weer ingelezen zodra dit nodig is in het geheugen. Als je harddisk dus bijna vol is kan de swap file niet groot genoeg worden om alle gegevens in kwijt te kunnen.

als ik op ctrl-alt-del duw dan blijkt dat alleen de windows explorer draait en dan werkt t nog niet.

esi-win is een opzichzelf staand programma....wat bedoel je met de boel currupt?

Harde schijf vol lijkt me sterk....is 1,2 gieg geloof ik, en er staat alleen cakewalk cooledit esi-win en n stel midi files en wat wav files....maar ik kan proberen wat lange wav's weg te gooien en t dan nog eens te proberen

ff rechts klikken op je harddisk -> properties en dan ff kijken hoeveel ruimte er nog vrij is. :W

Wat is dat esi-win precies voor programmaatje dan?

Ga esi-win eens deinstalleren en weer installeren... groot kans dat ie het dan weer doet omdat ook een .exe bestand (danwel een .dll waar het gebruik van maakt) corrupt KAN raken (door een computercrash bijvoorbeeld).

Als esi-win gebruik maakt van .dll's die eventueel ook nog door andere programma's worden gebruikt kan het zijn dat esi-win niet met een nieuwe versie van de dll overweg kan. Toevallig de error gekregen vanaf een moment dat je net een nieuw programma hebt geinstalleerd?

Als dat niet werkt...windhoos opnieuw installen ???

Esi-win is toch van je sample-bank manager programma? Misschien moet je toch gewoon maar eens proberen dat programma te deinstalleren en weer opnieuw te installeren.

Andere mogelijkheid indien je windows 98 draait:
uitschakelen van onnodige programma's bij het opstarten.
startmenu>uitvoeren> msconfig.exe
Met msconfig kun je diverse startupzaken beheren.
Ga naar het meest rechter tabblad, en bekijk of je dingen kunt uitschakelen, kan schelen in geheugengebruik.
Let op: schakel niet zo maar van alles uit, een paar belangrijke dingen moeten altijd aanblijven, zoals 'systray', 'load powerprofile', 'scan registry'. Schakel alleen dingen uit waarvan je zeker weet dat ze niet hoeven te worden opgestart.
Post anders voor de zekerheid dat lijstje hier voordat je aan het veranderen gaat, dan kan ik bepalen wat wel en niet noodzakelijk is voor windows.
Werkt dus niet voor win95.

zoals ik al zei, ik heb al geprobeerd het eraf te gooien (via configuratie scherm --> software) en dan weer opnieuw te installeren, werkte niet. En ik heb t afgelopen half jaar ofzo geen nieuwe software op die pc gezet.

Vrije ruimte is: 131 mb (van de 1 gieg)

ik gebruik windows 95, dus dat ms config deed niks.

Ik zal eens wat ruimte vrijmaken en kijken wat ie doet

YAAAAAAAAAAAAA!!!!

nu is er 324 mb vrij en hij doet t weer!

maar ik wist niet dat zoiets zoveel swap ruimte nodig had

maar ik ben echt onbeschrijflijk blij echt WEEEEEEEEEEEEEEE

:) :) :) :) :) Altijd een goed gevoel om gelijk te hebben :o

Maar idd win95 gebruikt nogal wat geheugen, je zei gloof ik dat je 8mb hebt, dit is officieel zelfs te weinig om win95 te draaien zodat windows erg veel moet swappen.

oftwel, koop gewoon een extra simmetje om verdere problemen te voorkomen. Windows draaien op 8mb is wel erg minimaal en geheugen kost toch nix tegenwoordig...
Al dat swappen is namelijk ook niet bevorderlijk voor de snelheid van het systeem.

Back